خبرگزاری کار ایران

دبیراجرایی خانه کارگر استان همدان:

افزایش حقوق کارگران با تورم همخوانی ندارد / ۴۰ درصد افزایش دستمزد هم ، مشکل کارگران را حل نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۲۱۱

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان گفت: سال ها است که دخل و خرج کارگران با هم همخوانی ندارد حتی اگر دستمزد ۴۰درصد افزایش یابد باز هم مشکلات کارگران حل نمی‌شود دولت باید به فکر مهار تورم و تقویت قدرت خرید کارگران باشد.

به گزارش ایلنا از همدان چنگیز اصلانی در گفت و گو با  ایلنا افزود: با توجه به تورم افسار گیسخته و خط فقر 10میلیون تومانی، کارگران با این دستمزد امورات زندگی شان نمی گذرد حتی اگر دستمزد کارگران 40درصد هم افزایش یابد با توجه به مشکلات کارگران قانع کننده نیست.

اصلانی با بیان اینکه تهیه امکانات ضروری زندگی با دستمزد کارگران همخوانی ندارد گفت: در سه چهار دهه اخیر همواره این مشکلات برای کارگران بوده است و هر روزشان بیشتر و بدتر شده است نا به سامانی و بی ثباتی که در شرایط اقتصادی کشور ایجاد شده است، روز به روز باعث افزایش قیمت ها شده است.

وی تاکید کرد: ما در طی سال‌های اخیر با یک عقب ماندگی در پرداخت حقوق کارگران روبرو بوده‌ایم که این عقب ماندگی مربوط به اجرایی نشدن قانون کار و اوضاع نابسامان سال‌های دفاع مقدس است که شرایط اقتصادی کشور برای افزایش حقوق مناسب نبوده است و اکثریت این کمبودها تهدیدی برای جامعه کارگری است.

دبیراجرایی خانه کارگر استان همدان گفت: حق کار در کشور ما «ادا» نمی‌شود، در همه جای دنیا کار قیمتی دارد، این فاصله قیمت پرداخت حقوق کارگران و دیگر اقشار جامعه تبعیض آمیز است.

وی بیان کرد: متاسفانه ارزش گذاری برای کار در کشور ما ناعادلانه است، زمانی که ارزش گذاری ناعادلانه باشد قشر کارگر جزو جمعیت تحقیر شده جامعه محسوب می‌شوند و روز به روز فاصله طبقاتی در آن جامعه بیشتر می‌شود.

اصلانی در ادامه بیان کرد: با توجه به این افزایش حقوق کم، بدون شک شاهد افزایش چند برابری کالاهای ضروری خواهیم بود که متاسفانه نظارتی برای این افزایش بی‌رویه قیمت کالاها صورت نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: امروز نوبت دولت و مجلس است که به میدان بیایند و از کارگران حمایت کنند دستمزد فعلی حدود ۴۰ درصد با سبد معیشت فاصله دارد دولت باید تلاش کند تا شرایط اقتصادی را تحت کنترل بگیرد تا مزد بیش از این، کارایی خود را از دست ندهد.

دبیراجرایی خانه کارگراستان همدان گفت:درآمد کارگران حداقل بگیر به حدود ۴ میلیون تومان رسیده است، کارگر بدون اولاد و بدون سابقه، ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌گیرد و برای کارگری که ۱.۳ فرزند دارد (همان معیار تعیین سبد معیشت برای خانوار متوسط) درآمد ماهانه ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان است پس در مجموع، دریافتی حداقل بگیران به حدود ۴ میلیون تومان در ماه رسیده است.

وی در پایان گفت: شاید این عدد در ظاهر عدد درشتی باشد اما در مقابل سبد معیشت حداقلیِ ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی، هنوز یک خلاء ۳۸ درصدی داریم که باید با همت دولت و مجلس و حمایت‌هایی که صورت می‌دهند، پرشود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز