خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس سازمان ملى کارآفرینى در گفت و گو با ایلنا:

بیکاری بیش از 90 درصد بانوان شاغل گردشگری و آژانس های مسافرتی در استان/ بانوان در اولویت تعدیل شرکت‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۸۶۹

نائب رئیس سازمان ملى کارآفرینى با بیان اینکه در شــرایط فعلى نقش زنان در اقتصاد کشور بســیار پایین است، گفت: شــیوع کرونا ســبب شد تا بیش از 90 درصد بانوان شــاغل در بخش گردشــگرى و آژانس هاى مســافرتى و هتل ها کارشــان را از دست بدهند.

یلــدا راهدار در گفت و گو با ایلنا با اشــاره به اینکــه بیشتر بانوان در اســتان فــارس در حوزه بهداشــت و آمــوزش فعالیــت مى کنند، افزود: بیشــتر زنان فعــال در حوزه صنایع دســتى در یکســال اخیر شغلشان را از دست داده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه مشکلات مذکور باعث شد تا این قشر به صورت نا خودآگاه از بازار کار خارج شــوند و این افراد به سختى مى توانند فرصت شغلى جدیدى پیدا کنند.

وى با اشــاره به اینکــه بانوانى که به دلائل متعدد در یکســال گذشــته از کار بیکار شدند به ســختى توانستند فرصت شــغلى جدید پیدا کنند، بیان کرد: در همین راستا سازمان ملل اعلام کرد که شیوع بیمارى کرونا باعث شد تا تلاشش در 30 سال گذشته در حوزه توانمند سازى بانوان در اشتغالزایى از بین برود.

تعداد اندک بانوان در ایجاد فعالیت هاى بزرگ در استان

نائب رئیس ســازمان ملى کارآفرینى با اشاره به اینکه طبق بررسى هایى که در ســال هاى گذشته انجام دادیم، میزان بانوان کارآفرین در اســتان فارس رقم پائینى است؛ بیــان کرد: تنهــا 6 الى 7 هزار خانم در اســتان فارس توانســته اند عــلاوه بر خود، براى دیگران هم اشــتغالزایى ایجاد کنند که این میزان نســبت به تعداد جمعیت استان، بســیار پائین است.

وى با اشــاره به اینکه بسیارى از بانوان کارآفرین اســتان در حوزه ایجاد اشــتغال خانوادگى فعال بودند، تصریح کرد: تعداد بانوانى که در اســتان توانســته اند فعالیت هاى بزرگ ایجاد کنند، بسیار پائین است.

نقش پایین کارآفرین در ایجاد اشتغال در حوزه صنعت و معدن و نظام مهندسى استان

راهدار با اشــاره بــه اینکه نقش بانــوان کارآفرین در ایجاد اشتغال در حوزه صنعت و معدن و نظام مهندسى در استان فارس بسیار پائین است، گفت: این در حالى اســت که تعداد زنان کارآفرین استان فارس در حوزه هاى آموزش و گردشگرى و کشــاورزى بویژه در بخش پرورش دام و طیور، نســبت به دیگر حوزه ها بیشــتر اســت.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانى فارس در ادامه با اشاره به اینکه نبایــد فراموش کرد که هیچ قانونى در رابطه با ممنوعیت و محدودیت بانوان در حوزه اشــتغال وجود ندارد، ادامه داد:  اما موانع فرهنگى و اجتماعى بسیار زیاد باعث شده تا موانع غیرمرئى براى زنان فعال در مراکز دولتى و بخش خصوصى ایجاد شود.

نائب رئیــس ســازمان ملــى کارآفرینــى بــا بیــان اینکــه هرچنــد کــه در اکثر هیئــت مدیره شــرکت هاى خصوصى در اســتان فــارس بانوان نقش دارنــد، اما کمتر از 5 درصــد از آنها توانســته اند نقش اجرائــى و مدیریت کلان این شــرکت ها را بر عهده داشــته باشند؛ خاطر نشان کرد: موانــع فرهنگى و اجتماعــى در این بخش به وضوح مشخص است.

راهدار ادامه داد: اگرچه در مقطعى از زمان بار تکفــل یک خانواده 5 نفرى بر دوش یک نفر بود، اما رفته رفته افزایش نرخ تورم و مشــکلات اقتصادى باعث شــد تا مادر و پدر خانوارها جهت تامین معیشــت هر دو ســر کار بروند.

بیکاری بیش از 90 درصد بانوان شاغل گردشگری و آژانس های مسافرتی در استان/ بانوان در اولویت تعدیل شرکت‌ها

نائب رئیس سازمان ملى کارآفرینى با اشاره به اینکه بانوانى که به اقتصاد خانوار کمک مى‌کنند همواره به این مى اندیشــند که نتوانســتند وظایف مادرى و همسرى را به خوبى ایفا کننــد، گفت: باوجود نقش پر رنگ بانوان در اقتصاد خانواده، اما زنان شــاغل همواره از عذاب وجدان بزرگى رنج مى برند.

بانوان در اولویت تعدیل نیروهای شرکت‌ها

وى با اشــاره بــه اینکه شــیوع کرونا باعث شــد تا ســازمان‌ها و شرکت‌هاى خصوصى، خانم‌ها را در اولویت تعدیل نیــرو قرار دهند، تصریح کرد: کارفرماهــا به دلیل اینکه بار خانواده بر دوش بانوان نیست و به دلیل نداشتن مســئولیت در برابر هزینه هاى زندگى، هنگام تعدیل نیرو، بانوان را در اولویت قرار دادند که این مهم ســبب شــد تا فشــار بر اقتصاد خانواده هــا افزایش یابد و در نهایت منجر به زیاد شــدن آسیب هاى روانى و اجتماعى و یا در نهایت طلاق و جدایى شد.

راهدار با اشــاره به اینکه نمى‌تــوان به بانوان بگوییم که در خانه بمانند و اقتصاد خانوار هم در شــرایط مطلوب قرار داشته باشد، بیان کرد: همواره اذعان مى شود که میزان بارورى ها کاهش یافته اما این موضوع را که بانوان در کشورهاى پیشــرفته مى‌توانند با 4 الى 5 فرزند به پســت هایى مانند وزارت یا ریاست جمهورى برسند را نادیده مى گیریم.

نائب رئیس ســازمان ملى کارآفرینى در ادامه با اشاره به اینکه عدم حمایت اجتماعى از بانوان باعث شــد تا یک خانواده، تنها یک فرزند داشته باشد گفت: ذکر این نکته ضرورى است که بانوان در صورتى مى توانند در جامعه پیشــرفت کنند که هزینه هاى بهداشــت، مهد فرزندان و ..... را دولت تامین کند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز