خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در دیدار با سفیر ارمنستان:

ارمنستان یکی از کشورهای هدف استان در نقشه راه تجارت خارجی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۰۰۱۸

رئیس اتاق بازرگانی زنجان و آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران راه های افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو طرف را بررسی کردند.

به گزارش ایلنا از زنجان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، رئیس اتاق زنجان و آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران راه‌های افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو طرف را بررسی کردند.

علی یگانه فر در ابتدای این دیدار با اشاره به نقشه راه تجارت خارجی اتاق بازرگانی زنجان، اظهار کرد: در این نقشه راه ظرفیت‌های ۱۰ ساله استان در امر صادرات و همچنین کشورهایی که دارای مراودات تجاری با استان زنجان بودند بررسی شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت های صادراتی استان زنجان در بخش‌های مختلفی بوده و از فراوانی قابل توجهی برخوردار است، تصریح کرد: در حوزه کشاورزی پتانسیل‌ها احصا شده و در بسیاری از محصولات این بخش، استان زنجان رتبه های یکم و دوم کشور را داشته که از آن جمله می توان به تولید محصولاتی چون زیتون و سیر و سیب و در بخش شیلات به تولید ماهی قزل آلا اشاره کرد.

یگانه فرد با تاکید بر اینکه نساجی زنجان به عنوان صنعت دوم استان تلقی می گردد، گفت: در بخش صنایع دستی، استان زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله شناخته می‌شود و افزون بر آن در تولیدات محصولاتی چون مس و چاقو همچنین صنعت نقره دارای ظرفیت های بسیار بالایی می باشد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه در صنایع برقی و در تولید ترانسفورماتور، کلید برق، رله، فیوز و سیم و کابل، استان زنجان از قطب‌های اصلی کشور محسوب می‌شود، گفت: عمده تولید بخش معدن استان در صنعت سرب و روی است و در این بین معدن انگوران یکی از معادن بزرگ سرب و روی خاورمیانه شناخته می‌شود، در حال حاضر ۶۰ درصد صادرات استان را محصولات شمش روی تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه شمش روی تولیدی استان زنجان به کشورهای همسایه از جمله ترکیه و از آنجا به اروپا صادر می شود، خاطرنشان ساخت: عمده استفاده شمش روی در بخش صنعت گالوانیزه می باشد.

یگانه فرد با بیان اینکه در دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها استان زنجان در مسیر بسیار رو به رشدی قرار دارد و محصولات مختلفی از استان زنجان تولید می شود، افزود: زمینه های همکاری با کشور ارمنستان در نقشه راه تجارت خارجی استان احصا شده و همکاری های مشترک برای فروش و صادرات محصولات تولیدی دو کشور می تواند مدنظر قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه برپایی نمایشگاه های مشترک در استان زنجان با توجه به زیرساخت های موجود استان و معرفی و فروش محصولات ارمنستان و همچنین برگزاری نمایشگاه‌هایی از زنجان در کشور ارمنستان، می توان از زمینه‌های همکاری باشد، اظهار کرد: اعزام و پذیرش هیئت های تجاری و اقتصادی دوطرف را میتوان به صورت مجازی آغاز کرد، با تبادل اطلاعات و ارتباطات بین تجار و فعالان زمینه‌های همکاری را افزایش داد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات موجود بر سر راه روابط تجاری در زمینه کمبود و ضعف اطلاعات بین دو طرف است، ابراز کرد: تبادل اطلاعات و آمارهای اقتصادی با ارتباط بین تجار و فعالان اقتصادی می‌تواند تا حد بسیار زیادی راهگشا باشد و در حال حاضر در وب سایت اتاق بازرگانی زنجان آمار اطلاعات مطلوبی از وضعیت اقتصادی استان زنجان درج شده که می‌توان در رابطه با همکاری کشور ارمنستان نیز اطلاعات و آمار مربوط به آن بخش را درج کرد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه نزدیکی هر چه بیشتر تجار سطح مبادلات اقتصادی بین دو طرف را نیز بالا خواهد برد، خاطرنشان کرد: از فعالان اقتصادی ارمنستان جهت حضور در استان و بازدید از ظرفیت‌های موجود دعوت می‌شود، همچنین می‌توان در بخش فراسرزمینی نیز سرمایه گذاران استان را جهت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و شیلات در ارمنستان هدایت کرد.

یگانه فرد با بیان اینکه محور های همکاری را باید مکتوب و در زمان مشخصی جهت عملیاتی کردن آن گام برداشت، اظهار کرد: یکی از دلایل عدم توسعه روابط اقتصادی، عدم پیگیری‌ها می باشد که باید در این راستا مقدمات فراهم شود تا از روابط و جلسات نتایج مطلوبی اخذ شود.

آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه استان زنجان ظرفیت‌های مطلوبی داشته و در مسیر ترانزیت قرار دارد، اظهار کرد: روابط فعلی بین استان زنجان و ارمنستان باید در بخش های مختلفی از جمله اقتصادی ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه میتوان تجارت مستقیم و سرمایه گذاری را به ترتیب در اولویت های همکاری قرار داد، گفت: برگزاری سمینار های اقتصادی و اعزام و پذیرش هیئت های تجاری می‌تواند گام‌های بعدی توسعه روابط اقتصادی باشد.

تومانیان ادامه داد: از عضویت کشور ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا می تواند جهت توسعه همکاری ها بهره برد.

سفیر ارمنستان با اشاره به این که این کشور در بخش‌های مختلفی چون آی تی پیشرفته بوده و صنعت کشاورزی حوزه بسیار مطلوبی برای همکاری دو طرف به ویژه در بخش فرآوری محصولات است، اظهار کرد: عدم اطلاعات کافی بین دو طرف از دلایل عملیاتی نشدن همکاری ها است.

وی با تاکید بر این‌که کشور ارمنستان به صورت جدی آماده همکاری اقتصادی با استان زنجان می باشد، ابراز کرد: در زمینه های مختلف در ایران و با اتاق های بازرگانی سراسر کشور همکاری داشته ایم، ارمنستان فساد سازمان یافته ندارد و سیستم های مالیاتی و گمرکی سالمی دارد و سیستم دارایی به صورت الکترونیکی با فعالان اقتصادی در ارتباط است.

تومانیان با بیان اینکه ارمنستانی‌های بسیار زیادی در حدود دو سوم جمعیت این کشور در خارج زندگی می‌کنند، گفت: این جمعیت ثروت کشور ارمنستان محسوب شده و ارتباطات بسیار خوبی دارند که می‌توان از این مهم در جهت توسعه همکاری های دو طرف استفاده کرد.

سفیر ارمنستان در ایران تولید مشترک محصولاتی از جمله مواد غذایی و محصولات حوزه های کشاورزی و صادرات آن به کشورهای دیگر از جمله روسیه را از جمله زمینه های همکاری با استان زنجان برشمرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز