خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

ضرورت ایجاد سیستم جامع برای مدیریت محصول زعفران در سطح جهانی

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۸۸۸

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به میزان تولید بالای زعفران در کشور و تهدید قاچاق پیاز این محصول به کشورهای دیگر، ایجاد و راه اندازی یک سیستم جامع برای مدیریت محصول در سطح جهانی که طراحی آن توسط یک شرکت در ایران صورت گرفته ضروری و الزامی بود.

مهدی تقوایی مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، گفت: با توجه به نقش استراتژیک اقتصاد کشاورزی در سال جهش تولید و جایگاه ارزشی صنعت زعفران در بهره وری بهینه از منابع کمیاب، به نظر می رسد طراحی یک سیستم پایدار برای ثبات، بهسازی و تعالی زنجیزه تامین، تولید و توزیع زعفران با محوریت نیازسنجی، اشتغال، سلامت حرفه ای کشاورزان و دسترسی آسان به بازارهای جهانی از مهم ترین و اساسی ترین اقدامات و بسترسازی صنعت زعفران است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد سازمان جهانی اوسک توان تولید و پتانسیل زعفران ایران را در دنیا نمایان می کند، بیان کرد: زعفران محصولی است که ۹۵ درصد آن در ایران تولید می‌شود؛ لذا می‌توانیم از راه اندازی اوسک به الگویی برای توسعه تجارت سایر محصولات برتر ایرانی دست یابیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران با بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران جهان، بزرگترین تولید کننده این محصول در دنیا است، مسئولیت ملی و فراملی در تجارت عادلانه و پشتیبانی محصول ایرانی که متاسفانه در شرایط حاضر مورد تهدید سایر کشورها با رویکردهای غیرحرفه ای از جمله قاچاق پیاز زعفران قرار گرفته است، بنابر این ایجاد و راه اندازی یک سیستم جامع برای مدیریت محصول در سطح جهانی که طراحی آن توسط یک شرکت در ایران صورت گرفته ضروری و الزامی بود.

تقوایی افزود: خوشبختانه با طراحی این سیستم، جمهوری اسلامی ایران در تاسیس سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران پیشگام شد و با راه اندازی و ایجاد بورس بین المللی زعفران برای برندسازی و توسعه بازارهای بین المللی جدید قدم مثبتی برداشته شد.

وی با تاکید بر اینکه بدون تردید ایران به دلیل سهم خود در تولید زعفران باید متولی این کار باشد، اظهار داشت: زعفران محصولی است که با تلاش فراوان کشاورزان به بار می نشیند و نیاز به اصلاح روندها در تولید، بازاریابی و فروش این محصول در بازار داخل و خارجی احساس می شود. در این میان ورود زعفران به بورس کالا یک گام مثبت در راستای اصلاح این روندها بوده است که با راه اندازی سازمان جهانی اوسک بدون تردید زمینه برای شناساندن زعفران ایران به دنیا و مرجعیت قیمتی بورس ایران فراهم می شود. 

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: تاکنون نیز برنامه‌ریزی‌های بسیاری در زمینه ایجاد زیر ساخت‌ها و الزامات ملی طرح جهانی OSEC انجام شده و همچنین وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت امور خارجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این طرح حمایت کرده اند و در بهمن ماه نیز توسط ریاست جمهوری رونمایی شد.

وی با بیان اینکه محصول زعفران ایران پس از صادرات به نام کشورهای دیگر بسته‌بندی و عرضه می‌شود، ادامه داد: تشکیل سازمان جهانی OSEC می‌تواند ایران را به جایگاه واقعی در زمینه زعفران برساند.

وی اظهار داشت: اقدامات موثر و مثبتی نیز توسط این سازمان تاکنون صورت گرفته که از جمله آنها می توان به رونمایی از لباس کشاورز و طراحی ظروف جمع آوری، ایجاد کتابخانه تخصصی زعفران، افتتاح سالن همایش های زعفران ، افتتاح موزه زعفران، سامانه هوشمندسازی قیمت گذاری زعفران، اصالت سنجی زعفران، ایجاد بزرگترین انبارهای بورس کشور، پیشخوان و بانک زعفران اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز