خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر میراث فرهنگی خبر داد:

کشف 17 هزار و 246 قلم شی قدیمی از قاچاقچیان آثار تاریخی در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۱۸۱

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه میراث تاریخی کشور در معرض تهدید سودجویان و قاچاقچیان آثار تاریخی است، گفت: کشف و ضبط ۳۳۰ دستگاه فلزیاب و کشف ۱۷ هزار و ۲۴۶ قلم شی در ۹ ماه سال جاری نشان از عزم دولت برای مبارزه شدید با این پدیده است.

به گزارش ایلنا از همدان، محمدحسن طالبیان ظهر دوشنبه در آیین بهره برداری از هفت پروژه میراث فرهنگی استان همدان که با دستور رئیس در یک ارتباط زنده تصویری برگزار شد، گفت: طی چهار سال گذشته بالغ بر ۴ هزار کارگاه مرمت توسط بخش خصوصی ایجاد شده است که یک رکورد تاریخی در حوزه میراث فرهنگی محسوب می‌شود.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور از مرمت دو هزار کارگاه در سراسر کشور خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این طرح ها  بیش از ۲۵ هزار نفر شغل ایجاد می شود

وی افزود: مرمت بناهای تاریخی نه تنها سرمایه های بی بدیل و غیرقابل جایگزین را به چرخه خدمت در می‌آورد بلکه تنها عرصه ای  است که دانش سرزمین و فرهنگ معماری و شهرسازی را حفظ و تداوم می بخشد.

محمد حسن طالبیان گفت: در دولت فعلی بیش از دو هزار شهر و روستای تاریخی تعیین و تدقیق محدوده و ضوابط حفظ آنها ابلاغ شده است ضمن اینکه بعد از چهار دهه از زمان الحاق ایران به کنوانسیون حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی برای اولین بار دو اثر طبیعی بیابان لوت و جنگل‌های هیرکانی در فهرست مذکور به ثبت جهانی رسید که از مهمترین پرونده های جهانی محسوب می‌شوند.

مرمت حدود ۶۱ هزار شی موزه ای و راه اندازی ۱۵۸ موزه که بالغ بر ۱۲۷ موزه با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شده مانند موزه منطقه‌ای خراسان بوشهر و پیشرفت قابل ملاحظه موزه های منطقه ای و بزرگ همدان، خوزستان، یزد و شیراز که به زودی به سرانجام می‌رسد نشان از توجه و عزم این وزارتخانه به موزه و اشیای موزه ای است

طالبیان ادامه داد: مرمت حدود ۶۱ هزار شی موزه ای و راه اندازی ۱۵۸ موزه که بالغ بر ۱۲۷ موزه با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شده مانند موزه منطقه‌ای خراسان بوشهر و پیشرفت قابل ملاحظه موزه های منطقه ای و بزرگ همدان، خوزستان، یزد و شیراز که به زودی به سرانجام می‌رسد نشان از توجه و عزم این وزارتخانه به موزه و اشیای موزه ای است.

وی گفت: حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و تاریخی کشور وظیفه ذاتی این وزارتخانه است و بودجه میراث متاسفانه بسیار بسیار اندک ولی با برکت است به نحوی که تعداد زیادی از این بناهای در معرض تخریب در اختیار دستگاه‌های دیگر به ویژه اوقاف بوده و آن را مرمت کرده است.

وی گفت: وجود حدود ۵۰۰ بنای وقفی مانند مساجد، امامزاده‌ها، حسینیه و تکیه از میان سه هزار اثر ثبت ملی وقفی توجه ویژه این وزارتخانه به حفظ اثر شاخص را نشان می دهد.

کشف 17 هزار و 246 قلم شی قدیمی از قاچاقچیان آثار تاریخی در کشور

طالبیان گفت: میراث تاریخی کشور در معرض تهدید سودجویان و قاچاقچیان آثار تاریخی است و کشف و ضبط ۳۳۰ دستگاه فلزیاب و کشف ۱۷ هزار و ۲۴۶ قلم شی در ۹ ماه سال جاری نشان از عزم دولت برای مبارزه شدید با این پدیده است.

طالبیان بابیان اینکه همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین است و قدمت سکونت در آن به دوران مثل سنگی هزاره چهارم قبل از میلاد برمی گردد، گفت: امروز یکی از مخازن مهم استاندارد کشور با کارکرد منطقه غرب کشور به دست رئیس جمهور افتتاح شد که در حفظ این آثار بسیار مهم است

 معاون میراث فرهنگی کشور گفت: در این مراسم هفت پروژه از میان پروژه‌های متعدد در دست مرمت و احیا در حوزه میراث فرهنگی از جمله مخزن موزه هگمتانه، پروژه ساماندهی آرامگاه بوعلی، کاروانسرای حاج صفرخان دربازارهمدان، مرمت ایوان و نمخانه مسجد جامع همدان که از قدیمی ترین مساجد جامع کشور است افتتاح و مرمت حمام گلشن نهاوند و خانه اقتداری تویسرکان با حجم سرمایه‌گذاری ۶۱ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۱۷ نفر به بهره برداری رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز