خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره منابع طبیعی تربت حیدریه:

پنج هکتار از اراضی تربت‌حیدریه خلع ید شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۰۳۷

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه گفت: از ابتدای امسال تاکنون هفت پرونده مربوط به خلع ید به میزان پنج هکتار با همکاری دستگاه قضایی انجام شد.

سعیدرضا فلاح در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهارکرد: این پرونده‌ها مربوط به سال‌های‌ قبل است که به تدریج ابتدا به صورت کیفری پرونده تشکیل و پس از آنکه جنبه حقوقی یافت، در ادامه خلع ید انجام می‌شود.

وی گفت: امسال همچنین ۵۸ پرونده تخلفات تشکیل دادیم که ۱۱ مورد آن با استناد به ماده ۴۴ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور و مربوط به چرای غیرمجاز دام بود.

فلاح اظهار کرد: ۴۷ مورد نیز با استناد به ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، مربوط به تخریب و تصرف بود.

وی در ادامه از اختصاص ۲۵۰ هکتار از اراضی این خطه به کشت گیاهان دارویی و از جمله آنغوزه خبر داد و گفت: این اقدام در راستای تحقق طرح ملی ۹ در ۹۹ انجام گرفته است.

فلاح گفت: کاداستر (نقشه‌برداری) اراضی ملی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، مدیریت بهره‌برداری از مراتع، تشخیص و تعیین حدود ذخیره گاه‌های جنگلی، تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی در سطح عرصه‌های منابع طبیعی، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره‌برداری از محصولات فرعی در جنگل‌ها و مراتع از جمله این فعالیت‌های ۹ گانه است که تا پایان امسال باید انجام گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه افزود: در این راستا یک ماه قبل به صورت مشارکتی بذر را در اختیار مرتع‌داران قرار دادیم تا بکارند و حال منتظر بارش باران برای بهره‌برداری از این اقدام هستیم.

وی در بخش دیگری گفت: ۱۵ حوزه آبخیز تربت‌حیدریه که دارای مطالعات تفصیلی و مشارکتی هستند، برای تکمیل و بهره‌برداری، در انتظار جذب ۴۰۰ میلیارد اعتبار می‌باشند.

فلاح افزود: همچنین در سال‌های ۹۸ و ۹۹ اقدام به احداث ۲ بند خاکی در حوزه آبخیز صنوبر و کدکن (حوزه آبخیز شهری)، ایجاد بند سنگ و ملات در حوزه آبخیز روستای حصار و سرریز بند خاکی حوزه رودخانه کرده‌ایم.

وی گفت: مبلغ ۲۴ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به منظور جلوگیری از فرسایش خاک، کنترل سیل و رسوب تغذیه قنات‌ها و چاه‌های پایین ‌دست هزینه شده‌ که در دهه اخیر با توجه به کمبود اعتبارات این مبلغ قابل توجه است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه در ادامه افزود: بالغ بر ۶۵ درصد کل مساحت این شهرستان معادل ۲۴۲ هزار و ۳۵ هکتار به عرصه‌های منابع طبیعی اختصاص دارد.

فلاح همچنین گفت: ۹۴ درصد از این میزان به مراتع با تراکم تاج پوشش ۵ تا ۵۰ درصد، ۱/۴ درصد به بیابان و مناطق حساس به فرسایش بادی، سه درصد به درختچه‌زارها و پوشش جنگلی و بقیه به بیرون زدگی‌های سنگی اختصاص دارد.

وی افزود: بیش از ۲۰ هکتار اراضی ملی به طرحهای کشاورزی، غیرکشاورزی و حدود ۸ هکتار به طرحهای هادی بنیاد مسکن در راستای ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن روستایی تخصیص داده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز