خبرگزاری کار ایران

ذوالفقاری:

تولید یکی از استرتژیک ترین محصولات صنعتی در قزوین به بن بست رسید+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۷۶۳

مدیرعامل شرکت دانش بنیان عصر صنعت سبز کاسپیبن ایرانیان گفت: واحد تولید وانادیوم یکی از استراتژیک ترین اکسیدهای فلزی درجهان بعد از گذشت بیش از یک سال در قزوین هنوز مجوز بهره برداری نگرفته است.

محمد رضا ذوالفقارپور با اعلام این خبر و در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در قزوین افزود: این شرکت دانش بنیان با همکاری جمعی از متخصصان  از سال 1396 تولید پنتااکسید وانادیوم و فرووانادیوم را از مرحله مطالعات آغاز و تولیدات خود را در سال 1398آغاز نموده  که بعد از گذشت بیش از یکسال به دلیل عدم صدور مجوز لازم از سوی محیط زیست استان هنوز موفق به کسب پروانه بهره برداری نشده است.

مجری این طرح با اشاره به اینکه وانادیوم جزو گروه محصولات استراتژیک و با ارزش افزوده بالا محسوب شده و در تولید فولادهای آلیاژی به کار می رود، خاطرنشان کرد: بیشترین سهم مصرف این محصول در صنایع خودروسازی، ساخت قطعات موتور محور،گیربکس و فنر است و جز محصولات استراتژیک در دنیا محسوب می شود که سالیانه بخش قابل توجهی از ارز برای خرید این محصول از کشور خارج می شود.

ذوالفقار پور انتخاب طرح تولید وانادیوم در مقیاس آزمایشگاهی به عنوان یکی از طرح برتر وزارت علوم در سال گذشته را از دلایل اهمیت تولید این محصول استراتژیک نام برد و تصریح کرد:  توجه به فناوری‌های نوین همچون تولید فلز مغفول مانده وانادیوم در صنعت که کمیاب و باارزش است، می‌تواند مزایایی همچون رسیدن به بازارهای جدید، ارزش افزوده بیشتر، اشتغال‌زایی و... را به همراه داشته باشد.

وی با طرح این سوال که چرا در سال های گذشته خاک صنعتی حاوی وانادیوم از کشور به میزان هر کیلو نیم دلار به راحتی محوز صادرات می گرفته و امروز تولید این محصول مهم در مقیاس صنعتی با سخترین پروتکل های زیست محیطی مواجه می شود؟ گفت: میزان ارزش افزوده محصول نهایی در این فرایند صنعتی تا چهل برابر افزایش می یابد و می تواند علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، به توسعه صنعتی کشور و اشتغال کمک کند و کنار گذاشتن کل این فرایند به بهانه مشکلات محیط زیستی به نفع کشور نیست.

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست استان بدون ارائه هر گونه سند و الزامات لازم برای تولید این محصول بیش از 14ماه این پروژه را متوقف کرده و میلیارد ها تومان این پروژه خسارت وارد کرده است.

 وی با اشاره به ضرورت توجه به شرکت های دانش بنیان در برنامه توسعه کشور از استاندار و سایر مسئولان خواست تا با ورود به این مسئله ضمن حمایت از تولید این محصول، از نخبگان دانشگاهی حمایت کنند.

 

حجم ویدیو: ۸۸.۱۱M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۹:۱۲ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز