خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خبر داد:

خرید تضمینی 20 ساله برق از نیروگاه‌های خورشیدی در کهگیلویه و بویراحمد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۴۶۷

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد از خرید تضمینی 20 ساله برق از سرمایه‌گذاران نیروگاه خورشیدی در این استان خبرداد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، جمال معتمدی زاده در نشست با یکی از سرمایه گذاران احداث نیروگاه خورشیدی در کهگیلویه بزرگ، اظهار داشت: در راستای توسعه هرچه گسترده‌تر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تعرفه خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک در سال ۱۳۹۵ توسط مقام عالی وزارت نیرو ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه قرار داد خرید تضمینی برق از نیروگاه های موضوع این ابلاغیه برای یک دوره 20 ساله با نرخ‌های پایه مشخص‌شده منعقد می‌شود، خاطرنشان‌کرد: البته در سال‌های قرارداد و بر اساس ضریب موضوع ماده (۳) تصویب نامه هیئت وزیران، این نرخ ها تعدیل می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دوره 20 ساله قرارداد خرید تضمینی برق از تاریخ شروع قرارداد آغاز و دوره پیشبرد و احداث نیروگاه را شامل می شود.

معتمدی زاده با اشاره به اینکه در طول دوره قرارداد خرید تضمینی برق و پس از آن ، سرمایه گذار مجاز به فروش برق در داخل کشور در قالب قرارداد دو جانبه، بورس انرژی، بازار برق و یا هر قالب دیگر مورد تایید وزارت نیرو خواهد بود، یادآورشد: صادرات برق نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک پس از دریافت مجوز جداگانه امکان پذیر است.

وی افزود: تقاضای خرید تضمینی برق از سوی نیروگاه هایی که با استفاده از منابع مالی بلاعوض دولتی احداث شده اند، ممنوع و سرمایه گذار باید تضمین و تعهد کند که از منابع مالی بلاعوض دولتی در احداث نیروگاه استفاده نکرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سیاست وزارت نیرو در  توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک به میزان حداکثر 2 هزار مگاوات در سال توسط بخش غیردولتی است.

معتمدی زاده افزود: هم اکنون حدود یک و ۲ دهم مگاوات انرژی توسط نیروگاه های خورشیدی بخش های دولتی و خصوصی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

وی میزان انرژی تولید شده نیروگاه های خورشیدی در دستگاههای دولتی استان را حدود 450 کیلووات ذکر و اظهارداشت: ۴۱ نیروگاه برق خورشیدی در استان کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی که از این تعداد ۱۱ نیروگاه از سوی دستگاه‌های اجرایی و ۳۰ نیروگاه هم با مشارکت بخش خصوصی به بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: این شرکت برای حمایت از سرمایه گذاران بخش دولتی و خصوصی جهت راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی تمام تلاش خود را بکار می‌بندد و همکاری‌های لازم نیز در این میان صورت می گیرد.

وی بیان کرد: از یک تا ۲۰ کیلو به ازای هر کیلو ۱۰هزار و ۴۰۰، از ۲۰  تا ۱۰۰ کیلو به ازای هر کیلو ۹ هزار و ۱۰۰ و از ۱۰۰ کیلو به بالا تا هفت مگابایت به ازای هر کیلو ۶ هزار و ۳۷۰ ریال برق از بخش خصوصی خریداری و به شبکه برق استان تزریق می‌شود.

معتمدی زاده افزود: راه اندازی نیروگاه خورشیدی از سوی بخش خصوصی هیچ گونه محدودیتی ندارد.

وی گفت: راه اندازی نیروگاه‌های از یک تا ۱۰۰ کیلو وات ساعت بدون استعلام و از ۱۰۰ کیلو وات ساعت به بالا با هماهنگی کارشناسان شرکت برق راه اندازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بر اساس مصوبه دولت دستگاه‌های اجرایی موظفند ۲۰ درصد برق مصرفی خود را با راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی تامین و در صورت عدم اجرای این مصوبه برق مصرفی نهادها آزاد محاسبه خواهد شد.

به گزارش ایلنا، خرسندی سرمایه گذار بخش خصوصی نیروگاه خورشیدی در کهگیلویه بزرگ هم با اشاره به برخی از مشکلات اداری پیش روی سرمایه گذاران این بخش در حوزه احداث نیروگاه‌های‌خورشیدی، اظهار داشت: آمادگی لازم جهت تولید حدود 2 مگاوات برق تا پایان سال آینده را در صورت فراهم شدن بسترها در کهگیلویه بزرگ دارم.

وی گفت: بدون شک احداث نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند برای توسعه ایران و رفع مشکلات کنونی شبکه های توزیع نیروی برق در استان کهگیلویه و بویراحمد مثمرثمر باشد.

خرسندی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه‌کهگیلویه بزرگ قابلیت‌های فراوانی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی با کیفیت مطلوب را دارد که می‌طلبد دستگاه‌های اداری برای استقبال از سرمایه گذاران این بخش، همکاری های بیشتری از خود نشان دهند.

به گزارش ایلنا، تعداد مشترکین برق در کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار مشترک بوده که حدود ۲۱۰ هزار از این تعداد مشترکین برق روستایی هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز