خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

احتمال تعدیل حدود ۳۰۰ کارگر عسلویه تا پایان سال / مسئولان برای شوتی‌ها و کشاورزان استان بوشهر چاره ای بیندیشند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۲۳۰

نماینده بوشهر در شورای عالی استان ها گفت: حدود 300 کارگر فاز 13 عسلویه در آستانه تعدیل قرار دارند و به احتمال زیاد نیروی جدید جایگزین آنها می شود. این کارگران نیروهای بومی منطقه اند که متاسفانه هیچگونه عدالتی در بحث اشتغال آنها وجود ندارد.

سید علی اکبر فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت کارگران استان بوشهر گفت: حدود 300 کارگر فاز 13 عسلویه چندی پیش به  شورا گفتند به آنها اعلام شده تا پایان سال 99 از کارشان که 7 سال است به آن مشغولند تعدیل می شوند و به احتمال زیاد نیروی جدید جایگزین آنها می شود. این کارگران نیروهای بومی منطقه‌اند که متاسفانه هیچگونه عدالتی در بحث اشتغال آنها وجود ندارد.

فاطمی عنوان کرد:بیشترین جذب نیروی کار در شرکت های عسلویه باید از خود همین شهرستان باشد چرا که بیشترین آسیب ها را به دلیل آلاینده های موجود مردم بومی همین جا می بینند و در شرایط بسیار سخت و بحرانی زندگی می کنند ولی متاسفانه به تبعیض هایی که شکل می گیرد حق شان ضایع می شود.

نماینده بوشهر در شورای عالی استان ها ادامه داد: کارگران روز مزد استان نیز با مشکلات عدیده ای از جمله عدم پرداخت بیمه و انعقاد قرار داد از سوی کارفرما مواجهند. این کارگران از هیچگونه امنیت شغلی برخوردار نیستند و هر آن ممکن است کارفرما آنها را اخراج کند.

وی اضافه کرد: هم اکنون نیز وضعیت گمرگ و نیروهایی کارگری که بارها را حمل و جابه جا می کردند دچار مشکل شده و از کار بیکار شده اند. کارگران شوتی که در این مسیر کار می کنند دستگیر، جریمه و زندانی می‌شوند.

فاطمی گفت: بارها با افرادی که شوتی هستند صحبت کرده ایم که دست از این کار بردارند چرا که جان و مال شان در خطر است ولی آنها در جواب گفتند چاره ای ندارند و مجبورند به دلیل بیکاری و مخارج خانواده شان این کار را ادامه بدهند. شوتی ها بیشتر از استان های همجوار برای حمل می آیند که با توجه به سخت‌گیری هایی که از آنها می شود در حال حاضر تعداد  اندکی از آنها باقی مانده است.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: شوتی ها با توجه به سرعت بالایی که دارند اکثرا تصادف می کنند که متاسفانه یا خودشان کشته می شوند و یا منجر به مرگ دیگران می شوند. گاهی نیز برای پنهان ماندن از دید ماموران مجبورند از مسیرهای ناهمواری بروند که خطرات زیادی آنها را در طول این مسیرها تهدیدشان می‌کند.

 وی تصریح کرد: برای حل این مشکل باید اداره گمرک و وزارت کشور چاره ای بیندیشند و با تنظیم کردن یک سری قانون و قاعده که وظیفه  حمل بار را بر عهده دارند کار افرادی که در این زمینه فعالیت دارند را آسان کنند که این افراد بتوانند جابه جایی بارها را بدون دغدغه و استرس انجام دهند. این افراد می توانند در حال حاضر در خصوص وسایل برقی که قیمت شان بسیار بالا رفته را در بازار متعادل کنند و تنها کافی است از آنها در این راه حمایت شود. اگر این تعادل بازار انجام شود این همه گرانی ایجاد نمی شود.

وی بیان کرد: شغل اکثر مردم بومی صیادی است که با توجه به صیدهای ترال و جارو کردن کف دریا توسط این نوع صید متاسفانه صیادان سنتی با مشکل مواجه شده اند و گاهی برای صیادی مجبورند تا مرزهای آبی کشورهای دیگری نیز پیش بروند که گاهی منجر به درگیری بین صیادان و مرزبانان دیگر کشورها می شود همچنین سوخت و شرایط نگهداری ماهی و میگو برای آنها بسیار هزینه بردار است. از طرفی گمرکات نیز تعطیل هستند و بسیاری از مردم که در این راه امرار معاش می کردند بیکار شده و با مشکل مواجه شده اند. دولت باید یک قدمی برای این افراد  بردارد که از این شرایط سخت خارج شوند. 

عضو شورای عالی استان ها در ادامه به مشکلات کشاورزی استان نیز اشاره کرد و گفت:بخاطر کمبود بارش‌ها عده‌ای از کشاورزان ورشکست شدند.برخی از  مرزعه‌ها   یک هفته است به دلیل شکسته شدن نرخ بازار ، تمامی محصول گوجه فرنگی شان روی زمین مانده و نمی توانند حتی یکی  از آنها را جابجا کنند.

فاطمی افزود: هزینه حمل و جابه جایی محصولات برای کشاورزان سرسام آور است به همین دلیل برداشت محصول از روی زمین و صادر کردن  آن به شهرستان و استان‌های دیگر  صرف  ندارد.

وی عنوان کرد: از وقتی مرزها بسته شده کشاورزان محصول گوجه‌فرنگی خود را نمی‌توانند صادر کنند قبلا به عراق، افغانستان و پاکستان صادر می شد که بخشی از هزینه های کشاورزان جبران می شد اما عراق به تازگی به دلیل کشت گوجه فرنگی خارج از فصل ،  محصول ما را نمی خرد.

نماینده بوشهر در شورای عالی استان ها ادامه داد: قیمت گوجه فرنگی روی زمین کیلویی 700 تا یکهزارتومان است و این در حالی است که برای خود کشاورز هر کیلویی 3000 تا 3500 تومان هزینه دارد که این هزینه ها شامل، سبد، کارگر، زمین، کود و سم می شود. امسال نیز با توجه به شرایط تحریم هایی که بوده ایم هزینه های کشاورزی برای کشت سرسام آور شده است .

 فاطمی گفت: کشاورزان پارسال متضرر شدند و همه امیدشان به کشت امسال بود که متاسفانه امسال هم به این وضعیت مبتلا شدند. زمانی که محصول کشاورزی گران می شود تمام مسئولان شاکی می شوند که چرا مثلا گوجه فرنگی خارج از فصل گران شده و باید قیمت‌ها کاهش یابد. اما هم اکنون که قیمت این محصول افت کرده و کشاورزان ضرر کرده‌اند هیچ یک  از مسئولان استانی و کشوری در این باره حرفی نمی زنند.

وی افزود: برای تبدیل کردن محصول گوجه فرنگی به رب ،کارخانه پیشرفته ای در استان نداریم و این محصول را برای تبدیل شدن به رب به کارخانه مرودشت در استان فارس منتقل می کنند که همین جابه جایی نیز هزینه های را در پی دارد. کشاورز مجبور است بهترین گوجه‌فرنگی را با نرخ نازلی در حد 500 تومان و یا حتی کمتر به صورت یک‌جا برای  حمل بفروشد.

 مریم بازوند 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز