خبرگزاری کار ایران

با حضور مسئولان استانی انجام شد؛

تجلیل از ۳۲ قهرمان تولید نمونه در حوزه کشاورزی شهرستان‌های کاشمر و کوهسرخ

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۷۹۲۰

آئین تجلیل از ۳۲ قهرمان تولید نمونه استانی و شهرستانی در بخش کشاورزی شهرستان‌های کاشمر و کوهسرخ با حضور مسئولان استانی و شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۸۲.۵ درصد سطح باغات خراسان رضوی زیر ۵ هکتار است و از این حیث نظام باغداری در این استان خرده مالکی است.

محمد میری بابیان اینکه بخش کشاورزی محور استقلال و خودکفایی است، اظهار کرد: فعالان و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف کشاورزی همواره با مشکلات عدیده مواجه هستند، به‌طوری‌که فعالیت در این بخش نسبت به سایر مشاغل تولیدی سخت و طاقت‌فرساتر است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه آب، شاکله کشاورزی است و اگر نسبت به آن بی‌مهری و بی‌توجهی انجام شود قطعاً در تولید و آبادانی با مشکل مواجه خواهیم شد، افزود: در ۲ دهه اخیر خشک‌سالی‌های مستمر خسارات جبران‌ناپذیری به منابع آبی وارد کرده است.

وی ادامه داد: خشک‌سالی‌های متوالی و به‌تبع آن کاهش نزولات جوی باعث شده که برداشت ۷.۵ میلیارد لیتر در سال‌های قبل به ۴.۵ میلیارد لیتر در سال جاری کاهش یابد، بنابراین اگر این روال ادامه یابد و مدیریت در بهره‌وری آب انجام نشود شاهد تخریب مناطق و افزایش مهاجرت خواهیم بود.

میری با اشاره به اقدامات و حمایت‌های دولت در زمینهٔ تشویق کشاورزان و بهره‌برداران به‌منظور استفاده از روش‌های نوین آبیاری یادآور شد: به دلیل اهمیت مقوله آب، بهره‌بردارانی که اقدام به استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و آبیاری تحت‌فشار کنند، دولت ۸۵ درصد تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌کند.

وی با تأکید بر ضرورت تعمیر و نوسازی شبکه‌های آب‌رسانی، مرمت و احیای قنوات، اذعان کرد: ۸۲.۵ درصد سطح باغات خراسان رضوی زیر ۵ هکتار است و از این حیث نظام باغداری در این استان خرده مالکی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه باغات درجه‌دو و سه در استان نیازمند اصلاح  و بازسازی است، ابراز کرد: در این راستا باید با بهره‌گیری از روش‌های نوین نسبت به توسعه و تغییر کشاورزی از مدار افقی به عمودی اقدام کرد.

وی کشاورزی را یک معادله اقتصادی دانست و تأکید کرد: اگر تولید در بخش کشاورزی صرفه اقتصادی نداشته باشد، قطعاً حیف‌ومیل منابع اتفاق می‌افتد.

میری با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده درزمینهٔ سوق دادن تولیدکنندگان به توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در خراسان رضوی، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰۰ هکتار گلخانه فعال در خراسان رضوی دایر است که تا پایان سال نیز ۱۵۶ هکتار گلخانه جدید به بهره‌برداری می‌رسد و شاهد تحول عظیم در حوزه تولیدات گلخانه‌ای خواهیم بود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر نیز با اشاره به ظرفیت و پتانسیل این شهرستان در بخش‌های مختلف کشاورزی گفت: وجود ایستگاه تحقیقات کشاورزی به‌منظور انتقال آخرین یافته‌های علمی به کشاورزان، کارخانه لنترگیری پنبه به‌عنوان بی‌نظیرترین واحد شرق کشور در تأمین بذر موردنیاز پنبه، زنجیره تولید گوشت مرغ صالح و فعالیت ۸۰ واحد تولید قارچ تنها بخشی از توانمندی این شهرستان در بخش کشاورزی است.

محمد شجعی بحث آموزش کشاورزان و آشنا کردن آنان به علم روز را یکی از موضوعات مهم عنوان کرد و افزود: طی یک سال اخیر با برگزاری دوره‌های آموزشی زعفران، گندم، دام سبک و سنگین، کرم ابریشم، قارچ و بسیاری موارد دیگر ۱۱۲ نفر در مدت ۲۴۰ ساعت آموزش‌های لازم را به‌صورت تخصصی برای ارتقا و بهره‌وری فراگرفتند.

در پایان این مراسم از ۲۸ تولیدکننده نمونه شهرستانی و ۴ تولیدکننده نمونه استانی تجلیل شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز