خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان مطرح کرد؛

ساخت بیش از ۸ هزار سازه آبخیزداری در هرمزگان/ جلوگیری از فرسایش آبی و خاکی با آبخیزداری

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۷۲۵۷

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با بیان اینکه بیش از ۸ هزار سازه آبخیزداری در استان ساخته شده است، گفت: خشک‌سالی، سیل و باران‌های سیل‌آسا، موجب فرسایش آبی و خاکی زیادی در استان شده که باید با انجام عملیات آبخیزداری جلوی تخریب بیشتر را گرفته و برای احیا و تقویت خاک و پوشش گیاهی برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، سید محمد نور موسوی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: مقام معظم رهبری هرساله در روز درختکاری نهالی غرس می‌کنند که نشانه اهمیت درختکاری در کشور است.

وی با بیان اینکه شعار هفته منابع طبیعی امسال "همه باهم جهاد برای حفظ منابع طبیعی" است، اضافه کرد: وظیفه همه ما احیا، توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی و صیانت از انفال است که با تمام توان در راستای این وظیفه مهم سازمانی حرکت می‌کنیم. در هفته منابع طبیعی امسال ۵۰ هزار اصله نهال در سراسر استان کاشته می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان تصریح کرد: منابع طبیعی یک دستگاه حاکمیتی است که صیانت از انفال و محافظت از آب‌وخاک را بر عهده دارد. مساحت منابع طبیعی استان هرمزگان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار بوده و ۹۴ درصد مساحت استان اراضی ملی است. سعی داریم تا ۳ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ تمام مساحت استان را سنددار کرده و کاداستر اراضی ملی را تهیه کنیم.

موسوی با بیان اینکه هرمزگان شرایط اکولوژیکی خاصی دارد، عنوان کرد: به دلیل ۱۰ سال خشک‌سالی و سیل و باران‌های سیل‌آسا، شاهد فرسایش آبی و خاکی زیادی در استان بوده‌ایم که باید با انجام عملیات آبخیزداری جلوی تخریب بیشتر را گرفته و برای احیا و تقویت خاک و پوشش گیاهی برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به اینکه جنگل‌های مانگرو پتانسیل خوبی برای استان هرمزگان است، افزود: ما در هرمزگان ذخیره‌گاه‌ها و زیستگاه‌های متنوعی داریم و تاکنون ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های مانگرو را از بندرلنگه تا بندرخمیر، بندرعباس، سیریک و خور آذینی و جاسک گسترش داده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با بیان اینکه توسعه جنگل‌های مانگرو در استان با مشارکت مردم صورت گرفته است، تصریح کرد: تاکنون ۱۰ میلیون نهال طی ۳ دوره ۵ ساله، تولید و کشت شده و طبق آخرین تصاویر ماهواره‌ای به‌دست‌آمده، سطح مانگروهای استان هرمزگان به ۲۴ هزار هکتار رسیده است.

موسوی با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ هزار هکتار جنگل‌ خلیج عمانی اعم از کنار، اکاسیا کهور ایرانی و… از غرب تا شرق استان در طول نوار ساحلی داریم، خاطرنشان کرد: جنگل‌های سنواتی که از دیرباز تاکنون در استان هرمزگان و شهر بندرعباس کاشته شده، شهر بندرعباس را از خطر ریزگردها مصون کرده و اثرات منفی خشک‌سالی را به حداقل رسانده است. اثرات منفی ریزگردها بیشتر در غرب هرمزگان خود را نشان داده و در شهر بندرعباس و شرق استان اثرات بسیار کمی از خود بجا گذاشته و دلیل آن، جنگل‌کاری‌هایی بوده که در گذشته انجام شده است.

وی بیان کرد: یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مساحت استان هرمزگان را بیابان تشکیل داده و ۶۰۰ هزار هکتار از آن تحت فرسایش بادی است. کانون‌های بحرانی فرسایش بادی خسارت زیادی به تأسیسات نظامی، اداری، مسکونی و … وارد می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان خاطرنشان کرد: در روستاهای بیاهی و چنالی از توابع شهرستان جاسک و در طول جاده جاسک- چابهار مالچ پاشی انجام شده تا بتوانیم شرایط سکونت را برای اهالی فراهم کنیم؛ هرزمانی تأسیسات مهمی احداث شده، مالچ پاشی نیز در کنار آن انجام شده است. در حوزه تثبیت شن‌های روان تاکنون ۱۷ هزار هکتار مالچ پاشی انجام شده و هر هکتار مالچ پاشی ۹۰ میلیون تومان هزینه داشته است.

موسوی عنوان کرد: ۸ هزار و ۴۰۰ سازه از اعتبارات ملی و استانی، بنیاد علوی، بنیاد برکت، سازمان بسیج سازندگی و مجمع خیرین آبخیزداری استان ساخته شده است. وظیفه ما مقابله با بیابان‌زایی و توسعه مشارکت مردمی و اجرای طرح‌های مرتع‌داری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به مناسبت هفته منابع طبیعی، ده‌ها برنامه مختلف با تأکید بر عدم تجمع و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در استان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز