خبرگزاری کار ایران

تل آجری؛ راهی برای کشفیات جدید در شهر باستانی پارسه

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۹۸۳

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به کشفیات جدید باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی در محوطه تل آجری در نزدیکی تخت جمشید اشاره کرد و گفت: این کشفیات نقش مهمی در کشف رازهای شهر پارسه دارد.

به گزارش ایلنا حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به کشفیات جدید باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی  در محوطه تل آجری در نزدیکی تخت جمشید اشاره کرد که نقش مهمی در کشف رازهای شهر پارسه دارد.

به گفته وی در مورد پارسه پایتخت هخامنشیان سئوالات بی‌شماری مطرح است که باید به جواب آنها نه در تخت جمشید بلکه در حریم و منظر آن دست یافت و به همین دلیل رویکرد باستان‌شناسی و حفاظت در طول یک دهه گذشته به سوی پهنه دشت به عنوان بخشی از منظر طبیعی و تاریخی تخت جمشید معطوف شده است. 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید پروژه کاوش و حفاظت در محوطه تل آجری را بخشی از  این رویکرد جدید دانست که طی یک دهه گذشته ده فصل کاوش در این محوطه انجام شده و همچنین به موازات آن جمعی دیگر از محوطه‌های هخامنشی در دشت مورد شناسایی و مطالعه قرار گرفته است که این فعالیت‌ها هنوز هم ادامه دارد. 

فدایی بیان کرد: پارسه شهری است که خیلی از مشخصات آن را نمی‌شناسیم زیرا بسیاری از شواهد آن طی مداخلات گسترده کشاورزی و توسعه در قرن حاضر در منطقه تخریب شده و بخش‌هایی از آن نیز در زیر رسوبات دشت مدفون است.

به گفته وی در طول چهار فصل بررسی‌های باستان‌شناسی در منطقه شواهد زیادی از آثار به جای مانده شهر پارسه مورد بررسی قرار گرفته است که اما حفاظت گسترده‌تر از شواهد موجود تاریخی امری لازم و ضروری است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز