خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار خبر داد:

اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان برای مرمت مدرسه تاریخی فخریه سبزوار

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۸۶۲

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار گفت: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان برای مرمت بخش‌هایی از مدرسه‌ تاریخی‌ فخریه سبزوار اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام جعفر مهدوی‌خواه با اعلام این خبر افزود: سیاست اداره اوقاف و امور خیریه حفظ این میراث ارزشمند است اما هرگونه تغییر فنی و عمرانی در آن باید زیر نظر اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار و طبق ضوابط کارشناسی‌ شده باشد.

وی با بیان اینکه از همکاری با اداره میراث‌فرهنگی دریغ نمی‌کنیم، اظهار کرد: هم‌اکنون سازوکار مرمت‌ ابتدایی این بنا آغاز شده است.

مهدوی‌خواه یادآور شد: تا دو ماه گذشته این موقوفه، متولی داشت اما بعد از فوت متولی، اختیار این مکان به اداره اوقاف‌و‌امورخیریه واگذار شده‌است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه سبزوار گفت: براساس هماهنگی‌های انجام شده بین اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره اوقاف و امور خیریه مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان که در حساب موقوفه بود برای انجام مرمت بخش‌هایی از این مکان مانند قسمت شرقی موقوفه در نظر گرفته شده است، البته قسمت شمالی و غربی آن نیز در بخش‌های بام و اتاق‌ها مرمت‌هایی انجام و ایزوگام شده است.

مهدوی‌خواه افزود: برای استحکام هرچه‌ بیش‌تر این بنا سعی می‌کنیم از طریق پیگیری‌ها با اداره میراث‌فرهنگی، بودجه دولتی و قابل توجهی برای این منظور در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: سبک‌وسیاق اولیه مدرسه فخریه باید حفظ شود اما تعمیرات و بازسازی‌های لازم نیز انجام شود تا از تخریب جلوگیری شود، امیدواریم که با همکاری اداره میراث‌فرهنگی بتوانیم اعتبار خوبی جذب کنیم تا از این طریق حمایت‌ کننده میراث‌فرهنگی و حفظ مدرسه فخریه باشیم.

هم‌چنین رئیس پایگاه میراث‌فرهنگی شهر تاریخی سبزوار از آغاز پیگیری‌ها برای ثبت این اثر تاریخی خبر داد و گفت: اصل را بر این قرار دادیم که به زودی ساز و‌کار ثبت این مجموعه را در استان پیش ببریم، پرونده و مدارک لازم برای ثبت مدرسه فخریه آماده شده و به همراه پرونده ساختمان‌های بهزیستی به‌زودی به استان فرستاده خواهد شد تا روال نهایی برای ثبت را طی کند.

محسن برآبادی افزود: تلاش می‌کنیم ابتدا با حفظ این مکان ارزشمند، مرمت و بهسازی آن و سپس، ثبت آن در فهرست آثار ملی ایران، گام‌های خوبی در راستای ارج نهادن به میراث شهرمان برداریم.

وی با بیان این‌که اداره اوقاف و امور خیریه از طریق مکاتبه و گفت‌وگو با کارشناسان میراث‌فرهنگی در راستای مرمت، بازسازی و حفظ مدرسه فخریه همکاری خواهد داشت، گفت: قرار شده که با منابع مالی موجود در اوقاف برخی از قسمت‌های مدرسه فخریه مانند ۳ اتاق آخر این مدرسه که تخریب شده مرمت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز