خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مطرح کرد:

اصفهان، نمونه‌ای از هزاران سال تمدن‌سازی/ ثبت 70 رویداد در تقویم گردشگری استان

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۸۰۹

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی‌استان اصفهان گفت: این استان در حوزه طبیعت‌گردی و بوم‌گردی جزو استان‌های اول کشور است که در تقویم گردشگری استان، بیش از 70 رویداد ثبت شده است .

به گزارش ایلنا از اصفهان، فریدون اله یاری در سومین همایش سالانه «گردشگری، محور توسعه پایدار استان اصفهان» که با محوریت جاذبه‌های آبی به‌صورت وبینار برگزار شد، اصفهان را نمونه‌ای از هزار سال تمدن‌سازی توسط ایرانیان، در فلات مرکزی ایران دانست.

وی اظهار داشت: استان اصفهان در حوزه طبیعت‌گردی و بوم‌گردی جزو استان‌های اول در کشور است و در تقویم گردشگری این استان، بیش از از 70 رویداد ثبت شده است که امید می‌رود تا با نابودی کامل ویروس کرونا و رفع محدودیت‌های موجود، این برنامه‌ها و رویدادها که متاسفانه متوقف شده‌اند، مجددا به‌صورت کامل ادامه پیدا کند.

اله‌یاری با اشاره به پرهیز از تفکر انتزاعی و روی آوردن به گفت‌وگو و همگرایی در حوزه گردشگری، تاکید کرد: امروز صحبت کردن از فعالان گردشگری منحصر به هتل‌های پنج ستاره نمی‌شود و اقامتگاه‌های بومگردی روستاها نیز به این زنجیره پیوسته‌اند و معتقدیم که بخش خصوصی و دولتی باید در کنار هم به ارتقای این حوزه کمک کنند چرا که مطالبه گری صرف کفایت نمی‌کند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به تمرکز بر گردشگری آبی تصریح کرد: با توجه به این‌که در استان اصفهان مشکل کم آبی و خشک‌سالی وجود دارد، ممکن است این ذهنیت ایجاد شود که تمرکز بر گردشگری آبی چه نقشی می‌تواند داشته باشد، اما ظرفیت‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد که نشان می‌دهد نباید جاذبه‌های گردشگری آبی را منحصر به رودخانه و سد در نظر بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: انسان ایرانی در فلات مرکزی ایران که امکان زیست در آن وجود نداشته، با خلاقیت خود توانسته هزاران سال تمدن‌سازی کند و نمونه این خلاقیت‌ها را در قنات‌ها، آب‌انبارها، یخچال‌ها، بندها و آسیاب‌ها می‌توان دید. همه این میراث‌های تاریخی دستاوردهای بزرگی هستند که تکاپوی انسان را برای تمدن‌سازی در طول هزاره‌ها معرفی می‌کنند و استان ما از این نظر دارایی‌های فراوانی دارد.

اله‌یاری افزود: آثار تاریخی ثبت ملی شده مرتبط با آب در استان اصفهان ۱۳ قنات، ۸۹ گرمابه، ۱۶ پل، ۱۰ بند، ۱۲ آسیاب، ۸۳ آب‌انبار، ۲ چشمه آبگرم، ۳ آبشار، ۱ دریاچه نمک و ۵ یخچال است، که از این تعداد، 3 قنات "مون" در اردستان، قنات "مزدآباد" در میمه و قنات "وزوان" در شاهین شهر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است و با برنامه ریزی‌های انجام شده به‌زودی 9 کاروانسرای استان اصفهان نیز به شبکه کاروانسراهای ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی می‌پیوندند و این امر باعث تحول در رتبه استان خواهد شد.

رونمائی از تقویم گردشگری کاشان

اله یاری با اشاره به حضور علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کاشان گفت: در این سفر از تقویم گردشگری کاشان و همچنین از فرش دستبافت گردشگری کاشان رونمائی شد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که یکی از سیاست‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، افزایش مدت زمان اقامت گردشگران در مناطق گردشگری است، این تقویم گردشگری توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان طراحی و آماده شد.

مدیرکل گردشگری استان اصفهان یادآور شد: در این تقویم گردشگری بیش از 120 رویداد فرهنگی، مذهبی و آئینی، با هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی شهرستان کاشان آماده شده که مطابق با این تقویم، در طول سال، با برنامه‌های متنوع و منحصربه‌فرد منطقه، می‌تواند پذیرای گردشگران باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز