خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر شیراز مطرح کرد:

انعقاد ســالانه حــدود 1500قرارداد در شــهردارى/ تدویـن 300 شـاخص کمـى و کیفـى در برنامـه پنج ساله بى‌سابقه است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۵۴۵

رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه سـالانه حدود 1500 قرارداد در شــهردارى تنظیم مى‌شود، گردش مالى این قراردادها را معادل کل بودجه عمرانى اســتان فارس برشــمرد و بیان داشت: از طریق سامانه شــفافیت صفر تا صد این قراردادها قابل پیگیرى است.

به گزارش ایلنا، ســیدعبدالرزاق موسوى عنوان کرد: معتقدم شوراى شهر شیراز اقداماتى ماندگار را در دوران فعالیت خود سامان داده است.

رئیس شــوراى شهر شــیراز گفت: این دوره از شــورا همچون دوره‌هاى پیشــین تمام مى‌شود؛ اما آنچه باقى مى‌ماند طرح هایى اســت که شهروندان از آن بهره مند خواهند شــد و به کاهش نگرانى هاى آنان و اصلاح ساختارها مى انجامد.

وی از ایجاد مرکز پژوهش ها وابسـته بــه این مجموعه یاد کرد و آن را اقدامى ارزشــمند خواند کــه ثمراتش در آینده بیشتر مشــخص خواهد شد و گفت: افزون بر این، در حوزه ســاختارى شــورا نیز ایجاد بخش حقوقى مصوبات و اداره نظارت و ارزیابى از عملکردهاى شــایان توجه به شمار مى رود.

رئیس شوراى اســلامى شهر شیراز در تعریف اقدام ماندگار گفــت: کار ماندگار باید بتواند ســاختارها را اصلاح کند و گرچه تعریف پروژه هاى کالبدى و فیزیکى نیز باارزش اســت، ماندگارى یک خدمت به تغییر نوع نگاه شهروندان و جلب اعتماد آنان نیز بســتگى دارد.

وی با بیان اینکه شوراى پنجم با تهیه دســتورالعملهاى مربوط بــه ماده 80 قانون شــوراها در 16 بند اقدامى مهم را صورت داده اســت، ابراز داشــت: همچنین در طول سه سالونیم فعالیت شورا، جمع جلسات غیرعلنى مجموعا 5 جلسه بوده است؛ این در حالى است که در دوره گذشته بیش از 40 جلسه غیرعلنى برگزار شده بود.

  سامانه شفافیت ازمصالح شهردارى و شهروندان مراقبت مى کند

موسوى از اجراى سامانه شفافیت یا  PMIS  نام برد که در آینده کارایى آن در حوزه مبارزه با فســاد بیشــتر به چشــم خواهد خورد و ادامه داد: با این ســامانه، از این پس دیگر قراردادى بر خلاف مصالح شهردارى تصویب نمى شود و به اجرا نمى رسد.

موســوى با تاکید بر اینکه رســانه ها باید با حمایت از سامانه شفاف سازى آن را به مردم معرفى کنند، ابراز داشت: مشکلات امروز کشور از آنجا نشات مى گیرد که ناگاه متوجه مى شــویم یکى از مقامات مســئول اختلاس گر مى شــود؛ بنابرایــن ضرورى اســت زمینه اى را فراهــم کنیم که بدان مرحله نرســیم. وى همچنین ایجاد بوستانها، پیاده راه هاى سلامت و مسیرهاى دوچرخه سوارى را نیز در زمره اقدامات ماندگار شوراى پنجم خواند.

دیـدگاه دربـاره ارزیابـى سـازمانها و نهادها نسبى است

وی در بخش دیگرى از ســخنانش با اشــاره به ضرورت ارزیابى ســازمان ها و نهادها، گفــت: در این حوزه هرکس از منظر خود سازمانى را ارزیابى مىکند، اما کمتر کسى به این نکته توجه مى کند که هر ســازمان با چه هدفى ایجاد شده است؛ ازهمین رو است که درباره نهادى مانند شورا نگاه هاى حداقلى و حداکثرى وجود دارد.

وى افزود: برخى، وظایف شورا را به شهردارى محدود مى کنند و بعضى دیگر چنان حوزه اختیارات شــوراى شهر را گســترده مى بینند که گویى هر اتفاقى در شــهر مى افتد، شورا باید پاسخگوى آن باشــد.

رئیس شوراى شهر شــیراز با تاکید بر اینکه در هر نظام ادارى و سیاســى اصل حاکمیت قانون وجــود دارد، توضیح داد: بدین معنا، فعالیت هر نهاد و ســازمانى مبتنى بر قانون اســت و باید بر اســاس قانون نیز سنجیده شود.

حکم روایى شایسـته مهمترین رویکرد شـوراى شهر شیراز در مدیریت شهرى بوده است

موســوى موضــوع حکمروایــى شایســته را مهمترین رویکرد شوراى اسلامى شهر شیراز در عرصه مدیریت شهرى دانســت و گفــت: این رویکرد که هم مبانــى حقوقى دارد و هم مبانى اســلامى و مدیریتى را دربر مى گیرد، از نخستین روزهاى آغاز بــه کار این مجموعه مد نظر قرار گرفت و آثار آن هم اکنون در سیاستهاى مصوب شده دیده مى شود.

تدویـن 300 شـاخص کمـى و کیفـى در برنامـه پنج ساله بى سابقه بوده است

موسوى تدوین برنامه پنج ساله را مبتنى بر رویکردهاى یادشــده دانســت و اظهار کرد: از آنجا که شورا خود را ملزم بــه پاســخگویى مىداند، ضرورى اســت که مــردم بتوانند سیاست هاى آن را ارزیابى کنند؛ بنابراین در برنامه پنجساله 300 شــاخص ّکمى تعریف شد که تاکنون بى سابقه بوده و امروز خوشبختانه بخشى از آنها به ثمر رسیده است.

رئیس شوراى شــهر شــیراز چرایى تصویب سریع بودجه 1400 شــهردارى شــیراز را معطوف به تعیین شاخص ها و چارچوب هاى یادشـده عنوان کرد و بیان داشت: براى اولین بار، دو متمم براى بودجه 1400 شــهردارى تعیین شد و در جلسه پیشــین این شورا در عرض مدت کوتاهى به تصویب رســید؛ از آن رو که بودجه برمبناى برش برنامه پنج ســاله، پیش از این در کمیســیون ها بررسى شده و دیگر در صحن پرسشى باقى نمانده بود.

موســوى به تصویب مصوباتى در حوزه شــفافیت نیز اشــاره کرد و افزود: آمار و ارقامى که به زودى منتشر خواهد شــد به راحتى پیشرفت و تسرى اصل شفافیت را در سازمان شهردارى و شوراى شهر نشان م ىدهد.

وى بر اهمیت اطلاع رســانى دربــاره مباحثى همچون تحقــق شــهردارى الکترونیــک، برون ســپارى و راه اندازى ســامانه PMIS به مــردم تاکید کرد و در ادامه ســخنانش گفت: موضوع بهره ورى که تا پیش از این فراموش شــده بود درقالب همین اصــول و چارچوب ها مد نظر قرار گرفت و در این راســتا بر آن شدیم در صدد پاسخ به این پرسش برآییم که چه کنیم بهره‌ورى در سازمان افزایش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز