خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان مطرح کرد:

زمینه‌های متنوع همکاری تجاری مابین ایران و ارمنستان

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۵۶۰۹

رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان، زمینه‌های همکاری تجاری مابین ایران و ارمنستان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، گاگیک ماکاریان در حاشیه جلسه با فعالان اقتصادی استان، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در مدتی که در ایران بودم، روز به روز بیشتر با پتانسیل های این کشور آشنا شده و تجسم کاملی از زمینه های همکاری به دست آوردم که اولین زمینه گسترش همکاری ها در بخش کشاورزی است. کشاورزی در ارمنستان باید به یکی از صنایع مهم تبدیل شود و از صفر تا صد این صنعت را بتوانیم در کشور خودمان راه‌اندازی کنیم.

                                                                 نیازمند همکاری در زمینه پرورش طیور هستیم

وی ادامه داد: همچنین در موضوع پرورش طیور نیز نیازمند یکسری همکاری ها هستیم که در این راستا می‌توانیم نسبت به واردات جوجه از ایران اقدام کرده و همچنین در زمینه دامپزشکی و تامین مواد غذایی طیور نیز از این کشور، کمک بخواهیم.

ماکاریان با بیان اینکه ۳۰ درصد گوشت طیور مصرفی ارمنستان در خود کشور تولید شده و ۷۰ درصد آن وارداتی است، گفت: اگر پیشنهادات خوبی در زمینه واردات جوجه یک روزه و گوشت مرغ وجود داشته باشد، قطعا آن را بررسی خواهیم کرد. در حال حاضر پنج میلیون قطعه جوجه یک روزه و دو میلیون جوجه ۹۰ الی ۱۰۰ روزه به کشور خود وارد خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین از همکاری در تاسیس مراکز پرورش طیور و توسعه مراکز نگهداری و پرورش دام های بزرگ استقبال می کنیم.

رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان، تاسیس دامداری های هوشمند و ایجاد کشتارگاه های جدید در این کشور را از دیگر زمینه های موجود برای همکاری خوانده و گفت: از سوی دیگر ارمنستان، زمین های خوبی برای پرورش دام هایی چون گوسفند دارد و فعالان اقتصادی می توانند، دام های خود را در زمین های ارمنستان پرورش داده و سپس به صورت زنده و یا ذبح اسلامی به ایران منتقل کرده و یا آن را به دیگر کشورها صادر کنند.

                                   محصولات کشاورزی و تنوع آنها را در ارمنستان افزایش می دهیم

وی ادامه داد: از سوی دیگر کارخانه های کنسرو و کمپوت سازی فراوانی در ارمنستان فعالیت می کنند که محصولات تولیدی آن ها به کشورهای روسیه، آمریکا و کشورهای اروپایی صادر می شود که در این زمینه نیاز داریم تا مقدار محصولات و تنوع آن ها را افزایش دهیم و در این راستا نیز می توان شاهد افزایش همکاری ها بوده و از ایران کنسانتره های میوه و یا رب گوجه فرنگی وارد کنیم.

ماکاریان با اشاره به عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا گفت: از سوی دیگر در قالب تفاهم نامه های منعقد شده با اتحادیه اروپا، ارمنستان می تواند شش هزار و ۴۰۰ نوع کالا را با مالیات صفر و یا یک سوم مالیات معمول به اروپا ارسال کند.

وی همچنین ارمنستان را دارای تفاهمنامه های همکاری با دیگر کشورها دانست و گفت: اما از این ظرفیت ها نتوانسته ایم به درستی بهره ببریم چرا که میزان محصولات تولیدی ارمنستان حجم کمی را شامل می شود که در همکاری با ایران می توانیم این مشکل را حل کنیم چرا که ایران کارخانه های تولیدی بزرگ با محصولات فراوان دارد.

رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان با اشاره به امضای یکسری توافق نامه ها با ایران گفت: در خصوص تولید لیفتراک های برقی، احداث کارخانه تولید آسانسور در ارمنستان و همچنین تولید برق از گاز، تفاهمنامه هایی با ایران امضا خواهیم کرد.

ماکاریان با اشاره به حجم تجاری ۲۸۰ میلیون دلاری ارمنستان با ترکیه و تصویب قانونی مبنی بر ممنوع شدن واردات از این کشور گفت: پارچه، لباس و اثاث منزل از محصولات وارداتی بودند که حالا در این حوزه ها، می‌توانیم با کشور ایران همکاری داشته باشیم.

وی با اشاره به صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری لباس از ارمنستان به کشورهای مختلف اروپایی گفت: کارخانه و کارگاه های لباس دوزی ارمنستان، سفارش هایی از روسیه و کشورهای اروپایی دارند و برای این منظور نیاز به پارچه هایی با کیفیت بالا داریم.

رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان، ساخت و ساز را زمینه دیگر همکاری ها دانسته و گفت: فعالان حوزه ساخت و ساز می توانند نسبت به ساخت خانه های ارزان قیمت، جاده، احداث پل و دیگر زیرساخت های عمرانی در ارمنستان اقدام کنند. از سوی دیگر ارمنستان از پروژه هایی در حوزه انرژی، احداث نیروگاه های خورشیدی و نیروگاه های حرارتی نیز استقبال می کند.

وی همچنین با اشاره به علاقه ارمنستان به فعالیت در حوزه ماشین سازی گفت: قراضه آهن زیادی در ارمنستان داریم که از این قراضه‌ها به بهترین نحو می‌توانیم استفاده کنیم و بدین منظور نیازمند انتقال تجربیات در حوزه ماشین سازی هستیم.

                                         به فکر گزینه های جدید برای تسهیل مبادلات دو کشور باشیم

ماکاریان ادامه داد: تجارت بین دو کشور مستلزم قوانین تسهیل شده مالی است چرا که در حال حاضر وجود تحریم های اقتصادی مانع از تجارت صحیح بین دو کشور می شود که در این راستا باید گزینه های جدیدی را برای تسهیل مبادلات دو کشور بررسی کنیم.

همچنین در این جلسه، فعالان حوزه اقتصادی استان به بیان نظرات خود در راستای افزایش همکاری های اقتصادی دو جانبه پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز