خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

بیش از 7 هزار نوزاد قزوینی غربالگری شنوایی شدند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۵۰۰۱

مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: طرح غربالگری شنوایی به منظور پیشگیری نوزادان و شیرخواران از معلولیت در استان قزوین برای 7 هزار و 224 نوزاد در 6 ماهه سال جاری انجام شد.

علیرضا وارثی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا از قزوین اظهار کرد: در راستای پیشگیری از معلولیت‌های جسمی دفتر پیشگیری از معلولیت ها با اجرای برنامه ها و طرح‌های پیشگیرانه در جهت کاهش بروز برخی از انواع معلولیت ها فعالیت می‌کند که برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران از جمله این فعالیت ها است.

مدیر کل بهزیستی استان ادامه داد: امسال طرح غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران در استان قزوین برای 7 هزار و 224 نوزاد و در سال گذشته برای 15 هزار و 992 نوزاد در سطح بیمارستان هایی که زایمان در آن اتفاق می‌افتد، انجام شده است.

وارثی در خصوص نحوه اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران بیان کرد: طی این طرح نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجشگران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش میی شوند و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمایشات تشخیصی تحت درمان قرارگرفته و  در نهایت و صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع می شوند.

به گفته وی، برنامه غربالگری شنوایی به منظور شناسایی و پیشگیری نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی از سال 86 در استان  آغاز شده و هر ساله اجرا می شود.

این مسئول برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها را یکی از فعالیت‌های دفتر پیشگیری از معلولیت ها عنوان کرد و افزود: این برنامه به منظور افزایش آگاهی افراد کم‌سواد در مناطق شهری و روستایی کشـور، با بهره‌گیـری از روش های سـاده آموزش مانند: تدریس متون ساده نویسی و فیلم های آموزشی ارائه می دهد که این طرح  از سال 75 آغاز شده است و بعد از آن طی بازبینی به عمل آمده برنامه در سطح دبیرستان های دخترانه و پسرانه استان با برگزاری کارگاه های آموزشی اجرا می شود.

مدیر کل بهزیستی استان از دیگر فعالیت های دفتر پیشگیری از معلولیت ها را طرح غربالگری شنوایی کودکان برشمرد و گفت: این طرح غربال شنوایی برای کودکان 3 تا 5 ساله انجام می شود که از سال 94 به طور آزمایشی در استان شروع شد و هدف از اجرای این طرح پیشگیری از اختلالات شنوایی و شناسایی به موقع مشکلات می باشد.

 وارثی اضافه کرد: تمامی افرادی که به این طرح ارجاع داده شده اند برای اطمینان از سلامت و یا مراجعه به متخصص مورد پیگیری وآگاهسازی قرار میگیرند.

وی با بیان این مطلب که طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) از سایر طرح های دفتر پیشگیری از معلولیت ها می باشد، ادامه داد: از سال 74 برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان 3 تا 6 سال در کل کشور از ابتدای آبان تا پایان آذر ماه در پایگاه های دائمی و غیر دائمی به اجرا در آمد.

این مسئول هدف از اجرای طرح تنبلی چشم را کاهش بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی دانست و بیان کرد: این امر از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلایی یعنی زیر 5 سالگی انجام می‌شود و کودکانی که در طول طرح پیشگیری از تنبلی چشم سنجش بینایی می‌شوند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی حمایت می شوند.

به گفته مدیر کل بهزیستی استان، در 6 ماهه سال جاری 29 هزار و 500 کودک در استان قزوین در طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) غربالگری شدند.

وارثی در پایان افزود: تمامی طرح های مذکور در راستای کاهش جمعیت دارای معلولیت انجام می شود و دفتر پیشگیری از معلولیت ها اعمال هر گونه سیاست را در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز