خبرگزاری کار ایران

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید:

تلاش برای تبدیل محوطه شهر استخر به یک پایگاه پژوهشی

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۴۰۲

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید با اشاره به آغاز کار پروژه مرمتی و حفاظتی در محوطه تاریخی شهر استخر، گفت: این محوطه نیز در آینده به یک پایگاه پژوهشی و حفاظتی دائمی تبدیل می‌شود.

به گزارش ایلنا، حمید فدایی از تجهیز کارگاه و آغاز پروژه مرمتی حفاظتی شهر استخر خبر داد و گفت: شهر استخر از نخستین محوطه‌های تاریخی ثبتی کشور بوده و به لحاظ ارزش‌های منحصر به‌فردی که دارد به لحاظ مستندنگاری، ساماندهی و حفاظت، در اولویت‌های این پایگاه است.

فدایی با بیان اینکه محوطه شهر استخر حدود ۶۰ هکتار مساحت دارد و سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده است، گفت: این محوطه به دلیل ارایه شواهدی از دوره هخامنشی و رویدادهای پس از آن به ویژه در دوره ساسانی تا دوران اسلامی از مهمترین شهرها و محوطه های تاریخی استان فارس و ایران است.

وی گفت: موضوع مستندنگاری، ساماندهی و انجام حفاظت های اضطراری از برنامه‌هایی بوده که طی چند ساله گذشته در این محوطه بدان توجه شده است، که از جزییات آن می‌توان به مستندنگاری آثار شاخص محوطه، بهسازی مسیر قبلی دسترسی به آثار محوطه و ایجاد و اضافه کردن مسیری جدید برای دسترسی به آثار کاوش شده در بخش شرقی محوطه و ایجاد کارگاه مرمت بر روی بلندترین جرز سنگی موجود در محوطه اشاره کرد. 

فدایی افزود: همچنین انجام تعمیرات اساسی در اتاقک نگهبانی محوطه به منظور ایجاد دید مطلوب‌تر حفاظتی توسط پرسنل یگان به آثار محوطه، از دیگر اقدامات اصولی انجام شده محسوب می‌شود.

وی گفت: برای حضور دایمی کارشناسان حفاظت و مرمت در این محوطه تاریخی، در ماه های گذشته نسبت به انجام تعمیرات اصولی و تجهیز و راه اندازی مجدد مرکز مطالعاتی محوطه، اقدام شده و با تکمیل آن، طی چند هفته گذشته گروهی مجرب از کارشناسان حفاظت و مرمت در این محوطه مستقر شده اند و هم اکنون عملیات حفاظت و مرمت اضطراری آثار سنگی محوطه با تمرکز بر تنها جرز سنگی بلند در محوطه آغاز شده است. 

فدایی از توسعه پروژه نورپردازی و تکمیل سیستم حفاظت الکترونیک محوطه خبر داد و گفت: با تلاش شبانه روزی همکاران ما در واحدهای حراست پایگاه و واحد تاسیسات و فن آوری اطلاعات، امیدوار هستیم که کمبودهای مربوط به اینترنت و خطوط تلفن را نیز مرتفع کنیم.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید گفت: با تکمیل زیرساخت های مورد نیاز، در تلاش هستیم که محوطه شهر استخر همچون محوطه نقش رستم به یک پایگاه پژوهشی و حفاظتی دایمی تبدیل شود، چرا که همیشه کمبود زیرساخت ها، از دلایل مقطعی بودن فعالیت های کارشناسی در این محوطه بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز