خبرگزاری کار ایران

بر اثر اقدامات عمرانی جانبی رخ داد؛

تخریب بخشی از بنای تاریخی مسجد جامع نقنه

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۹۹۸

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی قلعه‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری گفت: بخشی از بنای تاریخی مسجد جامع نقنه از توابع شهرستان بروجن تخریب شد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله آزادگان با اشاره به تخریب بخشی از بنای تاریخی مسجد جامع نقنه از توابع بروجن، اظهار کرد: براساس مشاهدات میدانی، به‌نظر می‌رسد تعریض گذر در بخش شمال‌غربی بنا و ایجاد میدانچه در هنگام تعریض خیابان و اجرای زیرسازی و آسفالت همراه با غلتک‌زنی علت تخریب بوده است.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی قلعه‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری افزود: تمامی طاق‌ها در اثر نفوذ رطوبت نزولی و جرزها و ستون‌های آجری در اثر رطوبت‌های صعودی دچار آسیب شده است، همچنین بخش‌هایی از آجرکاری مرمت‌های انجام شده در ستون‌های آجری، از ستون‌های آجری جدا شده و طاق جنوب‌غربی و بخش‌هایی از تویزه‌های اطراف آن  فرو ریخته است.

وی با بیان اینکه طاق (کونو سازی) فوقانی در بخش فرو ریخته، دچار آسیب شده اما هنوز فرو نریخته است، گفت: نخاله‌ها و آجرهای بخش فروریخته، بیشتر سالم هستند که نشان‌گر خیس بودن ملات بین آن‌ها است و کنج جرزها در بخش شمالی مسجد دارای ترک‌های عمودی بوده و شرفی‌های لب بام در بخش شمالی و شمال‌غربی با لبه جرزها فاصله گرفته و زیر لبه شرفی‌ها ترک در ملات‌ها مشاهده شد.

آزادگان تاکید کرد: ایزولاسیون بام دارای گسیختگی‌های فراوان و پارگی‌های زیاد بوده و در بخش شمالی بنا ناودان بر روی درپوش کانال ناکش قرار دارد، میزان رطوبت در بنا بسیار زیاد و بوی نم و نا، کل فضای شبستان قدیمی را فرا گرفته است.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی قلعه‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: با احداث بخش نوساز مسجد، بخش قدیمی و اصلی بنا مهجور مانده و به‌طور مشخص در حداقل چهار سال گذشته هیچ‌گونه فعالیت مذهبی از جمله برگزاری نماز جماعت در این بخش از بنا انجام نگرفته است، همچنین اثرات رطوبت‌های صعودی در بناهای اطراف این اثر تاریخی مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پس از معاینه قسمتی از کانال ناکش، مشاهده شد جوی آبی از زیر ساختمان مسجد جاری بوده که به کانال فاضلاب شهری متصل شده است، خاطرنشان کرد: بنا بر مشاهدات میدانی و تحقیقات محلی، زیرسازی گذر در بخش شمالی و شمال‌غربی این بنای تاریخی با غلتک باعث لرزش در سازه بنا شده و با نظر به اینکه در زمان‌های گذشته زمین‌های اطراف به‌نوعی همچون زه‌کش عمل می‌کرده، این غلتک‌زنی سبب فشرده شدن لایه‌ها و تغییر مسیر جریان آب‌های زیرزمینی شده و بالا آمدن رطوبت در کالبد بنا در اثر غلتک‌زنی احتمال دارد.

آزادگان با تاکید بر اینکه لرزش‌های ایجاد شده در سازه باعث گسیختگی‌ها و ترک‌های فراوان شده است، بیان کرد: ایزولاسیون مشکل‌دار بنا باعث نفوذ رطوبت‌های نزولی فراوان در طاق‌ها، تویزه‌ها و جرزها شده و این نفوذ رطوبت سبب ضعف شدید ملات‌ها شده است.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی قلعه‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در سال‌های گذشته، جرزهای آجری مرمت شده اما بخش‌های مرمتی الحاقی با سازه اثر درگیر نبوده و به‌صورت همگن و یکپارچه با سازه عمل نکرده و از سازه جدا شده‌اند.

وی در پایان درخصوص راهکارهای اضطراری مربوط به بنای تاریخی مسجد جامع نقنه یادآور شد: انجام شمع‌بندی اضطراری در سریع‌ترین زمان ممکن و جلوگیری از تخریب بخش‌های دیگر بنا به‌دست استادکار مجرب و مشرف به قوانین ایستایی سازه‌های تاریخی، انجام ایزولاسیون اضطراری و جلوگیری از نفوذ رطوبت مضاعف در بنا و انجام پیگیری‌های حقوقی مرتبط با لرزش‌های ناشی از غلتک مجریان خیابان‌کشی و گرفتن خسارت‌های وارد شده، در دستور کار قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز