خبرگزاری کار ایران

وارثی در گفت و گو با ایلنا:

6 مرکز مشاوره ژنتیک در قزوین فعالیت دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۳۵۵

مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: مراکز مشاوره ژنتیک بهزیستی قزوین در زمینه پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک خدمات ارائه می‌دهد که در حال حاضر 6 مرکز در استان فعال است.

علیرضا وارثی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از قزوین اظهار کرد: مشاوره ژنتیک به معنی ایجاد یک رابطه دو طرفه است که در آن مشاوره به فرد مراجعه کننده در زمینه هایی از جمله: مشاوره در مورد تشخیص و پیش آگهی و کنترل بیماری با هدف پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک، بررسی نقش وراثتی بیماری و خطر تکرار آن در سایر افراد خانواده، شناسایی روش‌های موجود برای کاهش عوامل خطر زا و کمک به انتخاب موثرترین راه برای حل مشکل است که در این زمینه 6 مرکز مشاوره ژنتیک در استان قزوین جهت ارائه خدمات این حوزه راه اندازی و در حال فعالیت است.

وارثی در خصوص طرح های ژنتیک بیان کرد: سازمان بهزیستی کشور طرح های غربالگری اختلالات ژنتیک افراد 15 تا 25 سال و غربالگری پیش از ازدواج برای زوج های در شرف ازدواج از سال 94 به صورت پایلوت در تعدادی از استان ها و از سال 13 در کلیه استان ها به صورت محدود با هدف آگاه‌سازی و حساس سازی جامعه هدف نسبت به ضرورت مشاوره ژنتیک و کاهش تولد نوزاد معلول و کاهش معلولیت  به اجرا درآمد.

وی با اشاره به یکی دیگر از طرح های ژنتیک که توسط بهزیستی ارائه می شود، افزود: همچنین از سال 98 طرح فراگیر مشاوره ژنتیک معلولان تحت پوشش سازمان تا سال 1400 با هدف ترسیم نقشه معلولیت در کشور آغاز شد و در حال حاضر 134 خانواده ی دارای 3 معلول و بیشتر مشاوره ژنتیک را انجام داده اند.

این مسئول ادامه داد: از این 6 مرکز مشاوره ژنتیک 1 مرکز دولتی و 5 مرکز دیگر خصوصی است و یک مرکز در شهرستان آبیک و 5 مرکز در قزوین می باشد.

مدیر کل بهزیستی استان تعداد پرونده های تشکیل شده در مراکز مشاوره ژنتیک استان قزوین را در 6 ماهه سال جاری 387 مورد اعلام کرد.

به گفته وارثی، خدمات مشاوره ژنتیک در زمان هایی چون پیش از ازدواج، هنگام ازدواج، قبل از بارداری، حین بارداری انجام می‌شود که خانواده‌های دارای فرد معلول و همچنین ازدواج دو فرد معلول در اولویت طرح ژنتیک هستند.

وی در پایان یادآور شد: مشاوره ژنتیک خصوصا برای افرادی که در خانواده سابقه فرزند دارای اختلال ژنتیکی یا معلولیت دارند لازم و ضروری است و باید افراد به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند تا کمتر شاهد این گونه اختلالات در سطح جامعه باشیم زیرا افرادی که دچار نقص هستند هم برای فرد و هم دولت هزینه های گزافی در بر خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز