خبرگزاری کار ایران

ثبت جهانی بازار تاریخی اراک در انتظار برچیده شدن پل خیبر؛

پل خیبر از انتفاع خارج می‌شود / کسری بودجه شدید برای مرمت بازار اراک / مخالفت شورای شهر ثبت جهانی بازار را مختل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۱۹۶۵

ثبت جهانی بازار اراک به عنوان یک اثر فاخر تاریخی این روزها با مسائل، مشکلات و پیچیدگی های بسیاری روبرو شده است. برخی از این پیچیدگی ها مربوط به مسائل شهری و ترافیکی است. برای ثبت جهانی بازار اراک طبق قوانین یونسکو باید الحاقات و دخل و تصرفات اضافی اطراف بازار حدف شود که یکی از این الحاقات پل خیبر یا همان پل محسنی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برچیده شدن پل خیبر (محسنی) نیز مسائل خاص خود را را به همراه دارد که بدیهی ترین آن انتخاب مسیر جایگزین برای دسترسی و تردد است. این موضوع باعث اختلاف نظر بین میراث فرهنگی، مدیران شهری و کمیته فنی شده است.

 آیتم‌هایی که هنوز به سرانجام نرسید  

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به اینکه ثبت جهانی مجموعه تاریخی بازار اراک یک سری از آیتم ها و مشخصاتی را دارد که باید به انجام برسد، گفت: از جمله این موارد تمامی دخل و تصرفاتی که در بنا ایجاد شده و الحاقاتی که اضافه شده و تمامی آن چیزی که منظر و ترکیب اصلی بازار را بر هم زده است، باید حذف شود تا بتوان در خصوص ثبت جهانی بازار اقدام کرد.

مصطفی مرزبان در گفت وگو با ایلنا افزود: برچیده شدن این پل کمک خواهد کرد تا ثبت جهانی بازار تاریخی اراک، شتاب بیشتری به خود بگیرد و بتوانیم پرونده آن را راحت‌تر در مسیر اجرا قرار دهیم. اما با تصمیمی که در شورای شهر اتخاذ شده مبنی بر اینکه فعلا با برداشتن این پل مخالفت شده است، یک مقداری فعالیت‌ها را برای ثبت جهانی بازار با اخلال همراه خواهد کرد.

وی ادامه داد: البته این موضوع تنها به پل خیبر (محسنی) مرتبط نمی‌شود، بلکه سایر بناها، دخل و تصرفات و الحاقات اضافه شده به بازار نیز فرایند ثبت جهانی بازار را با مشکلاتی همراه کرده است. در این راستا باید اقدامات لازم برای حذف این الحاقات نیز انجام شود تا فرایند ثبت جهانی بازار تسریع یابد.

پل خیبر (محسنی) از انتفاع خارج می‌شود

معاون امور زیربنایی و حمل نقل شهری شهرداری اراک در راستای جمع آوری پل خیبر (محسنی)، گفت: با توجه به اینکه طبق طرح جامع پیاده راه شهر اراک، قسمت های بسیاری از هسته مرکزی شهر پیاده راه می شود و در این طرح خیابان شهید بهشتی، میدان شهدا، قسمتی از خیابان محسنی، خیابان پاسداران (حصار) و موارد دیگر گنجانده شده است، عملاً دیگر خودرویی به سمت پل خیبر (محسنی)، حرکت نمی کند و در نتیجه دیگر قابل بهره برداری نیست و از انتفاع خارج می شود.

محمدرضا خسروی در گفت وگو با ایلنا افزود: در بحث‌های ترافیکی نیز، با توجه به طرح جامع شهر اراک که به تازگی ابلاغ شده است و نوع تردد خودروها، مسیرهای دسترسی، روند پیاده راه‌ها، جهات حرکت و متدهای ترافیکی که در هسته مرکزی شهر غالب می شود، نشان دهنده آن است که این پل باید جمع آوری شود. حتی تمامی مدیران مسئول، پلیس راهور و مشاوران تخصصی در خصوص جمع آوری پل خیبر (محسنی) تأکید و تأیید داشتند که این پل دیگر کارایی لازم را ندارد و از نظر ترافیکی باید حذف شود.

وی ادامه داد: بر این اساس حوزه معاونت امور زیربنایی و شهرداری اراک طی درخواستی موضوع جمع آوری پل را بر اساس طرح های موجود، نظر مشاورین و تمامی طرح های فرادستی به شورای ترافیک استان ارسال و درخواست کرد که مصوبات لازم را در راستای برچیده شدن این پل از شورای ترافیک استان مرکزی اتخاذ کنند. اما در شورای ترافیک استان این موضوع به کمیته فنی ارجاع شد و در این کمیته بر اساس مباحث انجام شده، جریان به سمت و سویی پیش رفته که در حال حاضر این پل جمع آوری نشود.

مرمت و بازسازی بازار اراک نیازمند بودجه جهانی است

دبیر کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه فرایندهای مرمت و بازسازی مجموعه تاریخی بازار اراک با کسری بودجه شدیدی مواجه است، گفت: این کسری بودجه به اندازه ای است که از توانایی های استان خارج است و باید یک بودجه فرااستانی و یک بودجه ملی این موضوع را پوشش دهد. البته با مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد، عملاً این بودجه در سطح ملی نیز تأمین نمی شود و نیازمند بودجه جهانی است.

پیمان رشیدی در گفت وگو با ایلنا افزود: در این رابطه مجموعه میراث فرهنگی پیگیری های لازم را در راستای ثبت جهانی بازار اراک انجام داد. ثبت جهانی بازار اراک این مزیت را دارد که سالانه بودجه‌های بسیاری از سوی یونسکو برای مرمت و احیای بازار اراک به این مجموعه تعلق می گیرد و می توان از این بودجه جهانی در این راستا استفاده کرد.

وی ادامه داد: برای جمع آوری یک پل، ایجاد پیاده راه، باز یا بسته شدن هر کدام از معابر و یا اینکه هر اتفاق دیگری که قرار است در حوزه مدیریت شهری رخ دهد، قطعاً فرایند قانونی آن باید طی شود و در نهایت منتج به نتیجه شود تا اگر مراجع ذیربط و ذیصلاح به مسئله ورود پیدا کردند، فرایندها کاملاً مستند و قانونی پیش رفته باشد.

نظر کمیته فنی بر ایجاد مسیر جایگزین است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه کمیته فنی مخالفت صریح با برچیده شدن پل خیبر (محسنی) ندارد، گفت: این کمیته تنها اعلام کرده پیش از آنکه این پل برداشته شود، باید یک سری راهکارهای ترافیکی را در نظر بگیریم و مسیرهای جایگزین طراحی و ارائه شود تا این منطقه دچار مشکلات ترافیکی نشود. در نهایت نظر کمیته فنی بر ایجاد مسیر جایگزین است.

طوفان محمدی در گفت وگو با ایلنا افزود: اما موضوع اینجاست که شهرداری طرح و مسیر دسترسی دیگری برای جایگزینی به جای پل خیبر (محسنی) ارائه نداده است و بر این اساس ابتدا باید این موضوع بررسی شود. به همین دلیل کمیته فنی تا زمانی که مسیر جایگزین معرفی نشود با برچیده شدن این پل مخالفت کرده است و شرایط لازم باید فراهم شود. مسئله دیگر این است که باید مقدمات اجرایی شدن طرح 24 متری نیز فراهم شود تا مسیر دسترسی جایگزین به جای پل خیبر (محسنی) ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز