خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی کرج:

شهرستان کرج رتبه اول توسعه مکانیزاسیون البرز شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۱۹۴۲

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج در آستانه سال 1400 ضمن ارائه اهم دستاوردهای شهرستان در حوزه کشاورزی در یکسال گذشته، مهمترین چالش های بخش کشاورزی را برشمرد.

به گزارش ایلنا از البرز، اسماعیل صارمی گفت: با اینکه شهرستان کرج نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح استان وسعت اراضی کشاورزی قابل توجهی را به خود اختصاص داده ولی حضور کارشناسان مجرب، بهره برداران آگاه و همچنین پتانسیل وجود مراکز متعدد علمی تحقیقاتی در کرج،‌ این شهرستان را به قطب پژوهش کشاورزی کشور تبدیل کرده است. 

این مسئول تاکید کرد: برای تامین امنیت غذایی مردم چند سالی است به سمت توسعه کشت گلخانه ای و افزایش تولید در واحد سطح رو آورده ایم، چون عملکرد این نوع کشت بطور میانگین هشت برابر کشت های مرسوم می باشد. وی افزود: در مسیر توسعه، اولین گام حفاظت از بستر تولید است که  لزوم حفظ کاربری کشاورزی اراضی را می طلبد بهمین سبب امروزه بخش کشاورزی در حوزه حفاظت خاک بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه ویژه است که بدون حمایت همه جانبه دسترسی به آن آسان نخواهد بود.

صارمی با یادآوری اولین پرواز پهپاد سمپاشی در راستای بهبود تولید و بالا بردن راندمان کشاورزی در شهرستان کرج، اضافه کرد: در سال 99 در راستای حفظ کاربری اراضی  تعداد 1656 مورد قلع و قمع بنا (به استناد تبصره 2 ماده 10) و اجرای احکام جمعا در سطح 2109992 متر مربع داشته ایم. ما به فکر تامین امنیت غذایی شهروندان هستیم و این در شرایطی است که شهروندان به این مقوله مهم امعان نظر ندارند. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج در ادامه به افتتاح 8 پروژه عمرانی و تولیدی در دهه مبارک فجر در شهرستان کرج اشاره کرد که شامل 3 پروژه در حوزه فنی زیربنایی شامل فاز اول و دوم طرح انتقال آب کشاورزی محمدشهر، بهسازی نهر عمومی روستاهای ارنگه، جوراب و ابهرک، 2 طرح توسعه گلخانه، یک پروژه در حوزه صنایع، دو پروژه در حوزه دام شامل تولید جنین منجمد و تصفیه خانه پساب شیردوش گاوداری می باشد که جمعا با 272753 میلیون ریال اعتبار موجبات اشتغال زایی برای 310 نفر را فراهم کرده اند.

صارمی با اشاره به کاهش منابع آب قابل استفاده و به دنبال آن افزایش زمینهای بایر و نیز تغییرات اقلیمی بعنوان تهدیدهای مضاعف برای منابع آب زیرزمینی، علاوه بر حفظ کاربری اراضی، استفاده بهینه از آب موجود و اجرای سیستم های نوین آبیاری در این اراضی را بعنوان راهکار نام برد و با بیان این مطلب که جهاد کشاورزی آمادگی دارد برای تجهیز اراضی و باغات به سیستم های نوین آبیاری با پرداخت کمک بلاعوض به کشاورزان، جهش تولید را به معنای واقعی تحقق ببخشد گفت در سال 99 میزان 238.5 هکتار از اراضی شهرستان مجهز به سیستم های آبیاری تحت فشار شده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج ضمن هشدار در خصوص آگاه سازی جمعی مردم نسبت به مخاطرات تولید غذا خاطر نشان کرد: که امسال 30000 مترمربع بر مساحت گلخانه های شهرستان افزوده شد تا بطور میانگین در طول سال شاهد تولید 55453700 گلدان و گل شاخه بریده، 120 میلیون نشا و 7200 تن سبزی و صیفی باشیم. همچنین شهرستان کرج با دارا بودن 6 واحد تولیدی قارچ تامین 1251 تن محصول قارچ را بعهده دارد و در حوزه نهال هم با سطح 505 هکتار، و تولید 4 میلیون اصله در سال، تولیدکننده برتر استان می باشد.

صارمی گفت: نمی توان انتظار داشت که تغییر در رفتار حرفه ای کشاورزان به سرعت اتفاق بیفتد اما با تقویت ترویج دانش و توسعه مهارت آموزی بهره برداران می توان در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی شاهد تغییرات رو به رشد و چشمگیری در شاخصهای جهش تولید باشیم.

وی افزود: در سال 1399 جهاد کشاورزی شهرستان کرج با معرفی 29 بهره بردار توانست 20 بهره بردار نمونه شهرستانی، 7 نمونه استانی و 2 نمونه ملی داشته باشد که سندی است بر برداشتن گام‌های مهم در توسعه صنعت کشاورزی.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج عنوان کرد که در حوزه های دیگر مانند دام و طیور، زنبورستان، تولیدات باغی و شیلات پیشرفت های بسزایی داشته ایم که در خبرهای مختلف در طول سال به سمع شهروندان عزیز کرج رسیده است. در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی نیز با معرفی و جذب حدود 50 میلیارد ریال تسهیلات توسعه مکانیزاسیون موفق به کسب رتبه اول جذب اعتبارات در استان البرز شده ایم که همه اینها به همت کارشناسان دلسوز و کشاورزان پیشرو شهرستان بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز