خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

تعیین دستمزد کارگری سال ۱۴۰۰ بر اساس نرخ واقعی تورم باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۱۴۴۸

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان گفت: دستمزد کارگران در سال 1400 بر اساس نرخ واقعی تورم، سبد معیشت خانوار و سفره خالی کارگران تعیین شود.

چنگیز اصلانی دبیراجرایی خانه کارگر استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد تجمع بازنشستگان در روزهای اخیر گفت: این تجمعات در اعتراض به نحوه اجرا و اصلاح همسان‌سازی و میزان ناچیز مستمری‌ها برگزار شده و از دولت و کانون می‌خواهیم به مطالبات ما پاسخ دهد.

اصلانی گفت: از یکسو افزایش ناچیز دریافتی‌ها که ناشی از اعمال قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی سازمان تامین اجتماعی است و امسال اجرایی شده منطبق با میزان تورم و هزینه‌های زندگی نیست و از سوی دیگر دولت قصد ندارد منابع مالی این همسان‌سازی را با پرداخت بدهی‌های خود به سازمان تامین کند.

اصلانی اظهار داشت: وضعیت معیشتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران هر روز بیشتر از روز قبل رو به وخامت گذاشته اما دولت همچنان از پرداخت بدهی خود به صندوق بازنشستگان تأمین اجتماعی که بالغ بر ۳۴۰ هزار میلیارد تومان است، سر باز می‌زند و این درحالی است که هیچ مسئولیتی هم در قبال سازمان تأمین اجتماعی برعهده نمی‌گیرد.

وی گفت: در حال حاضر کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کمتر از سه میلیون تومان مستمری می‌گیرند.

تعیین دستمزد کارگری سال ۱۴۰۰ بر اساس نرخ واقعی تورم باشد

اصلانی با اشاره به مخالفت فرمانداری شهرها با این تجمع گفت: بر اساس ماده 27 قانون اساسی این تجمعات حق  مجامع صنفی و انجمن صنفی کارگران است تا بتوانند حداقل از این طریق مسائل و مشکلات خود را به گوش مسئولان برسانند.

اصلانی گفت: ما از مسئولان استانی گله مند هستیم که چندین بار درخواست تجمع با مجوز قانونی را داشتیم اما با مخالفت روبه رو شدیم و مجوز راهپیمایی و تجمع را به ما ندادند اما افرادی بدون هویت و شناسنامه به راحتی تجمع می کنند و حتی در بکار بردن الفاظ نادرستی در این تجمع ها هم ابایی ندارند.

وی تاکید کرد: اصلی‌ترین خواسته بازنشستگان لحاظ شدن سهم ۹۰ هزار میلیارد تومانی برای سازمان تامین اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۰ و نیز رفع تبعیض میان بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشگری است.

اصلانی در ادامه خواستار ضرورت تعیین حداقل مزد کارگری سال ۱۴۰۰ بر اساس نرخ تورم رسمی اعلامی بانک مرکزی و سبد معیشت خانوار شد.

وی با بیان اینکه زندگی خانوارهای کارگری در شرایط بسیار سختی سپری می‌شود، افزود: بر اساس واقعیت‌های موجود برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران تصمیم‌گیری شود.

وی تاکید کرد: با وجود گذشت ۳۰ سال از تصویب قانون کار ، همچنان شاهد نقصان در اجرای این قانون و بی‌عدالتی در خصوص کارگران هستیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان در ادامه با ابراز نگرانی از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها به هرج و مرج رسیده و هیچ سیستم نظارتی نداریم که آن را کنترل کند.

وی اظهار داشت: افزایش تورم و پایین بودن نرخ تعیین شده دستمزد در سالجاری باعث شده تا قدرت خرید کارگران روز به روزکاهش داشته باشد.

وی بیان کرد: قراردادهای سفید امضا، نبود امنیت شغلی و پایین بودن دستمزد و ایمنی کار، تنها بخشی از مشکلات جامعه کارگری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز