خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان گزارش می دهد؛

اجرای محدودیت برای پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان/ فعالیت ۸ تیم کنترل و پایش محیط زیست در سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۰۶۳۵

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر 8 تیم اداره کل محیط زیست در حال کنترل و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سیستان و بلوچستان هستند و محدودیت هایی برای پیشگیری از شیوع این بیماری در استان اعمال شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،حدود یک ماه گذشته  شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چند استان کشور بویژه خراسان جنوبی، نگرانی هایی را برای مردم سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است .

خراسان جنوبی یکی از منابع تأمین مرغ مصرفی مردم سیستان و بلوچستان بوده و تعداد زیادی مرغ زنده به صورت غیر مجاز از این طریق به سیستان و بلوچستان وارد می‌شود و ازین رو احتمال ابتلا به آنفلوانزای حاد پرندگان در سیستان و بلوچستان افزایش یافته است .

این موضوع تنها دغدغه مردم سیستان و بلوچستان نیست و کشتار غیربهداشتی مرغ در حاشیه شهر زاهدان و مصرف بالای گوشت سفید در این استان یکی دیگر از موضوعاتی است که به نگرانی برای ابتلا به بیماری آنفلوانزا دامن می زند .

موردی از آنفلوانزای حاد پرندگان در سیستان و بلوچستان گزارش نشده

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های شایع و خطرناک در بین حیات وحش بوده و این بیماری بین پرندگان اهلی هم مشترک است.

وحید پورمردان اظهار داشت: بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان از شاخه آنفولانزای نوع «ب» است که این نوع می تواند در طیور بروز کند و ریشه این نوع بیماری در طیور وحشی است از این رو در سازمان محیط زیست به عنوان متولیان بحث حیات وحش همواره تردد این طیور را در کلیدورهای آبزی و کنار آبزی استان زیر نظر داریم.

وی افزود: در حین این تردد شماری اگر تلفاتی مشاهده شود قطعا با پروتکل های خاص، این موضوع به آزمایشگاه های دامپزشکی منتقل و در آنجا دلیل تلفات پرندگان را اگر در سطح وسیعی باشد اعلام می‌کنند.

پورمردان عنوان کرد: تا این لحظه تلفاتی در بحث آنفلوانزای حاد پرندگان در استان مشاهده نکرده ایم. با توجه به این که این موضوع در استان های همسایه مشاهده شده، در تلاشیم در منطقه هامون صابری که پس از ۲۳ سال آبگیری شده از زیستگاه پرندگان حمایت کنیم که با شیوع این بیماری احساس خطر می کنیم.

واحد‌های تابعه محیط زیست در حالت آماده باش 

وی اذعان داشت: اقداماتی از طریق استانداری، دهیاری ها، بخشداری و فرمانداری ها انجام شده و هشدار هایی به واحد های تابعه اداره کل محیط زیست در شمال و جنوب استان داده شده که در حالت آماده باش قرار دارند.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: شکار غیر مجاز پرندگان یکی از عوامل مهم در انتشار بیماری هاست چرا که ممکن است یک شکارچی شکار غیر مجاز انجام دهد و ما متوجه نشویم و در واقع آنفلوانزای فوق حاد به او منتقل شود.

وی افزود: راه‌هایی برای کنترل و پیشگیری وجود دارد که طی مکاتبه ای به دامپزشکی اعلام کرده ایم که توجه بیشتری نسبت به پرندگان وحشی داشته باشند و اقدامات کنترلی برای جلوگیری از ورود این بیماری به مرغداری ها انجام شود.

پورمردان عنوان کرد: از آنجایی که در شمال استان و برخی از نقاط بلوچستان پرندگان مختلفی نگهداری می شود، علاوه بر شکار غیر مجاز، نگهداری از پرندگان وحشی موضوعی است که سبب نگرانی برای ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده است.

وی در ادامه گفت: از مردم عزیز استان درخواست داریم تا مرغ مصرفی خود را از مراکز مجاز و کشتارگاه های بهداشتی و به صورت بسته بندی شده و به تاریخ روز تهیه کنند.

وی عنوان کرد: کشتار غیر مجاز و غیر بهداشتی مرغ در استان می‌تواند یکی از موارد خطرساز  باشد که پیگیری هایی را در این زمینه انجام داده ایم و دامپزشکی هم اقداماتی در دست اجرا دارد.

پورمردان عنوان کرد: یکی از نکات مثبت استان، فاصله زیاد بین پرندگان وحشی و اهلی است یعنی نقطه ای را نداریم که محل ورود پرندگان مهاجر باشد و پرندگان اهلی هم در آنجا حضور داشته باشند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر 8 تیم در سطح استان در حال پایش و نظارت بمنظور پیشگیری از خطر ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند.

اعمال محدودیت ها برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان 

مسئول یکی از واحدهای مرغداری ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: خوشبختانه تا به امروز موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحد خودمان نداشته ایم. اخطارهایی از جانب دامپزشکی برای رعایت کردن پروتکل ها، به واحدهای مرغداری داده شده و خود مرغداری ها هم برای کم کردن میزان خسارت اقداماتی را انجام داده اند.

نجمه بخشی عنوان کرد: از همان ابتدا بخشنامه هایی به واحد ها ابلاغ شده که مواردی مانند حوضچه های ضدعفونی، اتاق ایزوله، تعداد کافی دوش حمام برای پرسنل ،نظافت اتاق های کارگری ،لباس و کفش مناسب و ... در هر واحد باید رعایت شود.

وی افزود: بیماری‌هایی مانند برونشیت و نیوکاسل در بین واحد‌ها مشاهده شده اما موردی از آنفلوانزای فوق حاد در شهرستان ایرانشهر و بزمان مشاهده نکرده ایم.

وی عنوان کرد: یک واحد ۲۰ هزار قطعه ای مرغ دارم که در ابتدای دوره جوجه ریزی ورود افراد غیر مرتبط به واحد ممنوع می شود و کارگران از ابتدای دوره تا انتهای دوره ۴۵ روزه، کاملا قرنطینه می شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز