خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی اصفهان:

سهم بازنشستگان تأمین اجتماعی از همسان‌سازی صفر است/ضرورت تسریع در رفع بی عدالتی و تبعیض برای تمامی کارگران

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۸۷۸

رئیس هیأت مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران کلانشهر اصفهان گفت: بزرگ‌ترین دغدغه ما تبعیض و بی عدالتی بین بازنشستگان تأمین اجتماعی با بازنشستگان سایر صندوق ها از جمله کشوری و لشکری است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، سید حسن هاشمی اظهار داشت:قرار است در بودجه سال ۱۴۰۰، نود هزار میلیارد تومان بودجه برای اصلاح حقوق سایر صندوق ها در نظر گرفته شود در حالی که برای بازنشستگان تأمین اجتماعی که بیش از ۴۲درصد جمعیت  کشور را تشکیل می دهند ، سهمی در نظر گرفته نشده است.

رئیس هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران کلانشهر اصفهان با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی مقتدر و پول دارد، یادآور شد: صندوق تأمین اجتماعی و اعضای آن از بودجه عمومی کشور نیز سهم دارند. سهم ما از بودجه عمومی کشور کجاست؟ به عنوان مثال طبق اصل  ۲۹ قانون اساسی، دولت موظف است به آحاد مردم ایران خدمات درمانی به صورت مساوی ارائه دهد،این قانون شامل حال ما نشده و دولت ها می گویند باید از تأمین اجتماعی نیاز های درمانی خود را تأمین کنیم.

وی اضافه کرد: در بودجه عمومی، دولت سایر صندوق های زیان ده و ورشکسته را حمایت می کند و به صندوق تامین اجتماعی بی توجه است. چرا تبعیض قائل می شوند؟ تبعیض در هر کجای دنیا که باشی باعث اعتراض می شود. این در حالی است که دولت های جمهوری اسلامی بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به این صندوق بدهکارند.

هاشمی تصریح کرد: به گفته یکی از مسئولان مربوط در بحث متناسب سازی حقوق ۳۲ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی صندوق تأمین اجتماعی از بودجه دیون دولت به تأمین اجتماعی اختصاص داده شد، اما اخبار دریافتی ما این است که تنها ۱۷ هزار میلیاد تومان از این مبلغ برای همسان سازی اعمال شده است. البته در این جا سازمان هم قصور کرده است.

رئیس هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران کلانشهر اصفهان اضافه کرد:میانگین دریافتی ناشی از متناسب سازی حقوق برای بازنشستگان تأمین اجتماعی حدود ۵۰۰ هزار تومان است، ولی برای بازنشستگان لشکری و کشوری حدود سه و نیم میلون تومان،هفت برابربیشتر از ما است. جمعیت بازنشستگان تأمین اجتماعی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است با ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجه برای همسان سازی، ولی این رقم برای جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری بازنشستگان لشکری و کشوری ۱۸ هزار میلیارد تومان است. این قصور بزرگی است.

وی گفت:برای رساندن صدای اعتراض‌مان با مسئولان و نمایندگان زیادی جلسه داشتیم اما تا کنون فاید‌ه‌ای نداشته ،وافعیت این است که  همه نمایندگان از این بی‌عدالتی و تبعیض آگاهی ندارند و افراد مطلع هم تلاش چندانی برای آگاه سازی سایر نمایندگان  و احقاق حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه ما از تبعیضات درون سازمانی نیز ضربه خورده‌ایم افزود: تأمین اجتماعی بین بازنشستگان و سایر افراد تحت پوشش خود تبعیض قائل شده و در بخش هایی مانند درمان، خدمات بسیار کمتری به بازنشستگان ارائه می کند.

رئیس هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران کلانشهر اصفهان ادامه داد: عدم اجرای قانون ماده ۹۶ که به صراحت اعلام می کند که سازمان تأمین اجتماعی مکلف است هر سال با افزایش هزینه های زندگی و نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، به حقوق و مزایای بازنشستگی افراد اضافه کند نشان می دهد این صندوق به تعهدات خود عمل نکرده و قانون گریزی می کند. به عنوان مثال در پایان سال 97 تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی 39 درصد بود، اما حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی سیزده درصد اضافه شد که بدین معنی است که ۲۶ درصد قدرت خرید ما کاهش پیدا کرد. در پایان سال ۹۸ نیز با وجود تورم ۴۱ درصدی به حقوق ما ۱۵ درصد اضافه شد و ۲۶ درصد دیگر قدرت خرید ما کاهش پیدا کرد. روز به روز سفره بازنشستگان و کارگران کوچک شده و قدرت خرید هم ندارند.

وی تاکید کرد: این بی عدالتی و نقض قانون سبب شده تا اموز -چهارشنبه -۲۹ بهمن ماه- بار دیگر  اعتراض خود را مسالمت‌آمیز و با رعایت پروتکل های بهداشتی و هم صدا با بازنشستگان تأمین اجتماعی سایر کشور مقابل استانداری اعلام کنیم.

سمیه مسرور/ سرپرست خبرگزاری ایلنا استان اصفهان

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز