خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

افزایش صد درصدی قیمت برخی میوه‌ها در زنجان/مردم منتظر ارزانی میوه شب عید نباشند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۶۸۰

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان زنجان، با بیان اینکه قیمت برخی میوه ها 100 درصد افزایش یافته است، گفت: افزایش قیمت تمام شده موجب افزایش قیمت میوه شده است.

به گزارش ایلنا از زنجان، این روزها کمتر کسی پیدا می شود که مزه تلخ گرانی در بازار را به ویژه گرانی‌های چندین باره میوه امسال را نچشیده باشد، به نظر کارشناسان بازار میوه تقریبا در سال جاری با افزایش قیمت 100تا 80درصدی میوه مواجه بوده ایم.

یکی از گرانی‌های اخیر افزایش بی‌سابقه قیمت موز و خیار بوده است که  در حال حاضر موز با قیمت 55 تا 60 هزار تومان و در برخی از مناطق کشور به 70 هزار تومان نیز رسیده است.

البته با لوکس شدن میوه‌ها و حتی مناطق حاشیه‌ای و شمال شهرها  افزایش قیمت‌ها فرق دارد. مثلا میوه‌های خاص همچون نارگیل با قیمت گزافی در سطح شهر به فروش می‌رسد، امسال بازار میوه با آشفتگی بازار مواجه بوده و اغلب میوه‌ها از سبد خانوار مردم حذف شده است.

با این روند افزایش قیمتی میوه و اقلام دیگر به نظر می‌رسد ستاد تنظیم بازار نیز نتوانسته جلوی قیمت های افسار گسیخته را بگیرد و مردم نیز نباید چشم امید به ارزانی بازار میوه را داشته باشند.

در حال حاضر خرید میوه از دستفروشان و وانت‌‌های ( دوره گرد) نیز تفاوت چندانی با خرید از مغازه‌های میوه و سبزی نداشته و قیمت‌ها تقریبا یکسان عرضه می شود، مگر اینکه آنها را در کیفیت مقایسه کنیم.

کافی است صبح یا عصر به بازار و میادین میوه و تره بار در زنجان سری بزنید تا قیمت های سرسام آور میوه را به چشم خود ببینید.

افزایش صد درصدی قیمت برخی میوه‌ها در زنجان/مردم منتظر ارزانی میوه شب عید نباشند

صادرات دلیل افزایش قیمت میوه

یکی از فروشندگان بازار میوه و تره‌بار زنجان دلیل افزایش قیمت میوه را صادرات عنوان می‌کند و می‌گوید: کاهش نظارت‌ها موجب می‌شود تا افزایش قیمت در برخی از جاها بیشتر باشد.

وی  با بیان اینکه وجود دلالان و واسطه‌ها از دیگر دلایل افزایش قیمت میوه در بازار است، گفت: رد پای دلالان همیشه در بازار میوه دیده می‌شود.

به گفته فروشنده بازار میوه، امسال در چندین مرحله قیمت میوه تغییر کرد و در حال حاضر در آستانه عید به اوج خود رسیده  و به نظر می‌رسد قیمت میوه در آستانه عید کاهش نیابد.

یکی دیگر از فروشندگان میوه در زنجان نیز معتقد است: در میدان تره‌بار زنجان قیمت میوه نسبت به سال گذشته افزایش 50 تا 100 درصدی داشته است.

وی، با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌های دامی یکی از دلایل افزایش قیمت میوه است، ادامه داد: قیمت میوه به صورت عمده مشخص است اما نبود نظارت موجب شده تا قیمت‌ها به بالاترین میزان برسد.

افزایش صد درصدی قیمت برخی میوه‌ها در زنجان/مردم منتظر ارزانی میوه شب عید نباشند

هیچ نظارتی نیست

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان نیز   با گلایه از نابسامانی در بازار میوه، گفت: یکی از دلایل مهم افزایش قیمت میوه را نبود نظارت‌های لازم است.

هاشمی، با بیان اینکه قیمت سیب زرد در میدان تره‌بار زنجان 13 هزار تومان و پرتغال 15 هزار تومان است، افزود: قیمت هویج فرنگی نیز 7 هزار و گوجه فرنگی به قیمت 3 هزار و 500  تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان با بیان اینکه در حال حاضر قیمت کیوی 100 گرم به بالا 14 هزار تومان است، افزود: گرانی نهاده‌های کشاورزی موجب افزایش 30 تا 50 درصدی قیمت میوه در بازار شده است.

به گفته هاشمی، یکی از دلایل مهم افزایش قیمت موز وارداتی بودن آن است که با افزایش یا کاهش قیمت دلار قیمت آن نیز تغییر می‌کند.

وی با گلایه از عدم وجود نظارت‌های لازم بر بازار میوه، تاکید کرد: مردم نسبت به گرانی‌ها اعتراض دارند اما سازمان صمت هیچ کاری برای تنظیم بازار نمی‌کند.

به گفته هاشمی،از اول سال چندین بار قیمت میوه همچون سایر اقلام اساسی تغییر کرده است و در آستانه عید هم نباید مردم انتظار کاهش قیمت داشته باشند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان زنجان نیز دراین باره، اظهار داشت: افزایش هزینه‌های تولید، کود و دستمزد کارگران از دلایل مهم افزایش قیمت میوه در کشور است.

اسماعیل مسلمی، با اشاره به افزایش دو برابری قیمت حمل‌و‌نقل نسبت به سال گذشته، گفت: مشکلات تولید برخی صیفی‌جات از  جمله خیار در جنوب کشور موجب افزایش قیمت این محصول شده است.

وی، با بیان اینکه در برخی میوه‌‌هااز جمله خیار و موزه انتظار افزایش قیمت نداشتیم، گفت: اما این موضوع در سطح کلان اتفاق افتاد.

مردم منتظر ارزانی میوه شب عید نباشند

وی با بیان اینکه پرتغال از باغداران نیز در مازندان به قیمت 10 هزار و 500  خریداری شده است، افزود: این محصول با حاشیه سود پایین‌تر در استان توزیع می‌‌شود اما مردم نباید انتظار پرتقال با قیمت 5 و 6 هزار تومانی داشته باشند.

این مسئول از افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت میوه در سال جاری خبرداد و گفت: پرتغال 8 تا 10 تومانی سال گذشته امسال 12 تا 18 تومان  به فروش می‌‌رسد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان زنجان با بیان اینکه قیمت برخی میوه ها 100 درصد افزایش یافته است، ادامه داد: افزایش قیمت تمام شده موجب افزایش قیمت میوه شده است.

سید محمود موسوی رئیس اتحادیه اتاق اصناف استان زنجان نیز یکی از دلایل مهم افزایش قیمت میوه را صادرات آن می‌داند و معتقد است: 80 درصد میوه‌های بازار سردخانه‌ای هستند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت میوه فقط مختص استان زنجان نیست و این افزایش از مبدأ اتفاق می‌افتد، گفت: با افزایش میزان صادرات قیمت میوه در سطح کشور افزایش چشمگیری می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز