خبرگزاری کار ایران

استاد فاروق کیانی‌پور در فهرست گنجینه زنده بشری میراث ناملموس ایران ثبت شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۷۳۰۰

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی گفت: استاد محمد فاروق کیانی‌پور از حاملان میراث ناملموس در زمینه آئین‌های نمایشی و سنتی، درفهرست نادره‌کاران (گنجینه زنده بشری) میراث ناملموس ایران ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر افزود: استاد کیانی‌پور از سال ۱۳۴۴ به جمع‌آوری، تدوین و اشاعه هنرهای‌آئینی همت گماشته و از جمله مهم‌ترین آیین‌های مورد اجرا توسط استاد می‌توان به آفر (ثبت شده در فهرست میراث‌ناملموس ملی)، حَتن، مشق پلتان، چوب بازی، گل پتی‌خان، حنایی  و ... اشاره کرد.

او ادامه داد: ذوق و استعداد منحصر به فرد استاد باعث شده که هنرشناسان صاحب‌نام جهان به تربت‌جام لقب هنرکده آزاد و به استاد کیانی‌پور هنرمند بی‌استاد را اعطا کنند.

مکرمی‌فر تصریح کرد: هنرشناسان شهیری چون پیتر بروک، ژان کلودیاکاریر، دکترکاتیا، رابرت چولی، پروفسور جان بیلی، پروفسور روزانا لادا و دیگران به ستایش هنر این استاد صاحب نام پرداخته اند.

او یادآور شد: با جدیت و پیگیری استاد کیانی‌پور این هنر پا به عرصه‌های جهانی گذاشته و علاوه بر ۳۰ سال تدریس در کسوت معلمی، افتخارات بسیاری را برای ایران زمین کسب کرده است، که از آن قبیل می‌توان کسب دو مقام اول جهانی توسط این استاد اشاره کرد.

مکرمی فر افزود: از دیگر افتخارات استاد می‌توان کسب عنوان نخست جهانی و مدال طلای جهانی در فستیوال های «مرد و دنیای او» کشور کانادا سال ۱۹۷۷ میلادی، کسب عنوان نخست بهترین بازیگر مرد جهان و مقام دوم گروهی در جشنواره لفکادای یونان در سال ۱۳۷۵ شمسی و کسب درجه یک هنری در زمینه هنرهای نمایشی و آیینی کشور نام برد.

هم چنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی گفت: حضور و فعالیت مداوم بیش از نیم‌قرن در زمینه جمع‌آوری، تدوین، اشاعه و اجرای هنری در ایران و جهان، گسترش مرزهای هنرهای آیینی شرق کشور در قالب هنرهایی چون نمایش، سینما، نماهنگ، مستند اشاره کرد، از این میان می‌توان به نمایش شیخ صنعان، نمایش هفت‌خوان رستم، نماهنگ نهان خانه دل(نوایی)، از ماست این دیار، مستندهای نشان، سماع راست، دایه‌های خاک، آفر می‌توان نام برد.

محمود طغرایی افزود: پرورش هنرآموزهای بسیار در سطح ایران از جمله تربت جام، مشهد، تهران در قالب کارگاه‌های هنری و تدریس در دانشگاه‌های هنر ایران از قبیل دانشگاه سوره تهران، مرکز هنرهای نمایشی از دیگر افتخارات استاد کیانی‌پور است.

او ادامه داد: شیوه اجرای منحصر به فرد استاد در کنار تسلط بر مبانی و ریشه‌های این هنر از ویژگی‌های بارز این هنرمند گرانمایه است.

طغرایی گفت: نصب کاشی ماندگار بر سردرب خانه استاد که یکی از اقدامات نمادین از سپاسگزاری دوستداران میراث‌فرهنگی و وزارت‌خانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به نمایندگی از جامعه از ساحت  استاد در دست برنامه ریزی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز