خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز منابع طبیعی فارس عنوان کرد:

معرفی ۱۴ رقم جدید محصولات کشاورزی فارس در سال ۹۹ / منابع طبیعی با خطر فرسایش مواجه است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۹۳۲

رئیس مرکز تحققات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: ۱۴ رقم محصول جدید کشاورزی فارس در سال جاری معرفی شده است که از این تعداد ۴ رقم جدید محصول گندم آبی(گندم حیران، فرین، سحر و امین) است.

به گزارش ایلنا، ابراهیم زارع در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت ۱۱ ایستگاه تحقیقاتی در استان گفت: یکی از وظایف اصلی در مرکز تحقیقات معرفی ارقام جدید زراعی و باغی است و از سال ۹۴ تاکنون در مجموع ۵۷ رقم جدید زراعی و باغی توسط مرکز تحقیقات به بخش کشاورزی فارس معرفی شده است. 

وی خاطرنشان کرد: ۲ رقم گندم دیم به نام کویر و بایا، ۲ رقم گندم دروم به اسم تابان و ثنا، ۲ رقم جدید جو آبی به اسم نوبهار و آذران، یک رقم جدید ذرت به اسم پایا، یک رقم جدید لوبیا سبز به اسم آرین و ۲ رقم جدید چغندر قند به اسم کیمیا و آسیا نیز امسال معرفی شده اند.

زارع با اشاره به اینکه چند رقم مرکبات که مقاوم در برابر بیماری جاروک هستند آماده نام گذاری است، تصریح کرد: بیماری جاروک در مقطعی لیموترش استان هرمزگان را از بین برد و عامل این بیماری در مرکز تحقیقات فارس کشف شد و ارقام مقاوم در ایستگاه زرقان مشخص و تکثیر شد که در بهار سال آینده رسما معرفی می شود و این ارقام در مقابل بیماری جاروک مقاوم هستند.

وی با اشاره به اینکه در بحث منابطع طبیعی بسیاری از مراتع با خطر فرسایش و ضعف مواجه هستند؛ ابراز کرد: بسیاری از منابع فقیر شده‌اند و بازسازی منابع از این رو اهمیت دارد؛درحالی بسیاری گیاهان مراتع زادآوری دارند اما برخی گونه های مرتعی در طبیعت بذر آنها سخت ریشه می زند و اگر بتوان کمک کرد به جوانه زنی آنها می تواند در حفظ مرتع موثر باشد.

رئیس مرکز تحققات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس با اشاره به اینکه در بخش مرتع در مرکز تحقیقات برخی از گونه های مراتع از جنس سالویا توانسته ایم با روش های فیزیکی و شیمیایی جوانه دار شدن انها در ازمایشگاه دهیم، یاداورشد: این موضع اتفاق مهمی در این حوزه است تا با جوانه دار شدن به طبیعت بازگردند و شرایط مراتع استان را بهبود بخشد.

زارع با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در خصوص گیاهان دارویی گفت: با استقبالی که در خصوص این گیاهان است بسیاری از انها با برداشت بی رویه در خطر انقراض هستند و از این رو در مرکز ۴ گونه گیاهی مهم شامل اویشن شیرازی، اویشن دنایی، مرزه بختیاری و گان شرویا در ازمایشگاه با روش کشت بافت تکثیر کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه در مرکز از انقراض گونه های ابزی تلاش می شود خاطرنشان کرد: امسال یکی از گونه های ابزی ،(ماهی گوره خری فارسی) که گزارش انقراض آن داده شده بود تکثیر شد که در حفظ محیط زیست و جلوگیری از شیوع سالک موثر است و در فضای محیط ابی ازاد کردیم.

ضرورت اصلاح قیمت گذاری در ذرت و نهاده های دامی

رئیس مرکز تحققات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس با اشاره به اینکه در حوزه گلخانه ای به بستر کاشت نیاز داریم که از خارج از کشور وارد می شود و افزایش قیمت بسیاری داشته که منجر به اخلال در فعالیت گلخانه ها شده بود، تصریح کرد: با استفاده از موادی مانند ریشه شیرین بیان، خاک اره و سبوس بستر کاشت مناسب فراهم شد و در ترکیب مواد خارجی بستر کاشت مناسبی در دو محصول توت فرنگی و فلفل سبز استفاده شده است و در کاهش وابستگی به بستر کاشت وارداتی موثر است 

زارع خاطرنشان کرد: امادگی داریم که این دانش فنی را به شرکت های فعال در این زمینه واگذار کنیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه انگور گفت: روش هرس و روسیمی که در فارس به دلیل تراکم درخت در روش روسیمی نسبت به روش سنتی کمتر بود، استفاده نمی شد و در این زمینه تغییری در ارایش کاشت ایجاد شد و تعداد درخت در هکتار در این روش نسبت به روش سنتی ۲۲۲ درخت بیشتر کاشته می شود‌

زارع افزود: با این روش کاهش عملکرد رفع و حتی تعداد درختان بیشتر می شود و مورد استقبال کارشناسان قرار گرفته است.

رئیس مرکز تحققات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس با اشاره به معرفی برخی از ارقام انگور برای مناطق جنوبی استان فارس گفت: از انجا که انگور محصول مناطق سرد است لذا ارقامی شناسایی شد که نیاز سرمایی پایین تری دارد و مناسب کاشت در مناطق گرم هستند.

زارع گفت: ارقام روچه، رقم کشمشی بوانات، رقم داراب ۱، رقم فلیم سیدلس، رقم پرلت و رتبی ارقامی هستند که مناسب کاشت در مناطق گرم استان هستند

وی با بیان اینکه در کشور در بحث مرغ و تخم مرغ معضلاتی داریم عنوان کرد: این موارد به دلیل وابستگی صنعت دام به خارج است و در فارس تا چند سال گذشته ۵۰ هزار هکتار کشت ذرت دانه ای داشتیم واما به دلیل مصرف اب زیاد سیاست غلط قیمت گذاری به سمت ذرت علوفه ای رفت و اخیرا رقم جدیدی از ذرت دانه ای و سویا معرفی شده است که ارقام ذرت زودرس به اندازه کافی در اختیار داریم و در حوزه سویا هم در مرودشت و زرقان کشت شده و عملکرد خوبی داشته است.

زارع یاداورشد در بحث ذرت باید سیاست قیمت گذاری اصلاح شود و جایگزین های ذرت و سویا راه نجات صنعت دامپروی و طیور و خروج از بحران است تا با استفاده از تولیدات داخلی سویا و ذرت و استفاده از موارد جایگزین مانند کنجاله پنبه دانه و ارقام زدورس می توان این مشکل را برطرف کرد.

رئیس مرکز تحققات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس با اشاره به اینکه امسال در هفته پژوهش محققین مرکز به عنوان محقق مروج ارشد و برتر انتخاب شد و یکی از دستاورهای برتر سازمان در زمینه جیره غذایی در شرایط بحران است.

فعالیت ۳ هنرستان وابسته به جهادکشاورزی فارس

معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت:فارس در تربیت هندجو پیشتاز است و با رشته های مختلف بیشترین تنوع را در سطح کشور داریم.

دکتر ارمان بخشی با بیان اینکه ۳ هنرستان وابسته به جهادکشاورزی داریم که بیشترین آمار دانش اموز در این زمینه داریم، عنوان کرد: همچنین سال اینده در جهرم نیز یک هنرستان افتتاح می شود و در مجموع ۴ هنرستان وابسته به کشاورزی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی سنتی موضوع دیگری است که در راستای گرایش به کشاورزی صنعتی کار می‌شود؛ خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماه گذشته ۲۷ هزار نفر روز آموزش بهره برداران در رشته های متعدد داشته ایم.

بخشی خاطرنشان کرد ضمن برگزاری دوره های استانی در سطح ملی نیز دوره هایی برگزار می شود و کارشناسان سراسر کشور در این مرکز حضور داشتند.

به گفته وی واحد کارآفرینی و حمایت های آموزشی و مشاوره ای در مرکز فعال است و دوره هایی مانند پرورش عقرب، پرورش شیر الاغ، برای اولین بار در این مرکز برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز