خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور:

ایده ایجاد سازمان جهانی زعفران توسط ایران بسیار ارزشمند است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۳۲۳

رئیس جمهور گفت: تشکیل سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران با نام "OSEC" و با محوریت ایران اقدام ارزشمندی است که می تواند ایران را به جایگاه واقعی خود در این حوزه برساند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حجت الاسلام حسن روحانی عصر دوشنبه در ارتباط ویدئو کنفرانس در مراسم افتتاح چندین طرح در حوزه زعفران و نخستین کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران در تربت‌حیدریه و مشهد افزود: تشکیل این سازمان و ایجاد هماهنگی میان همه کشورهای صادرکننده زعفران امر مهمی است و معتقدیم باید جایگاه ایران در زمینه تولید زعفران به جایگاه لازم برسد.

وی با بیان اینکه محصول زعفران ایران پس از صادرات به نام کشورهای دیگر بسته‌بندی و عرضه می‌شود، ادامه داد: تشکیل این سازمان می‌تواند ایران را به جایگاه واقعی در زمینه زعفران برساند.

رئیس جمهور با بیان اینکه زعفران‌کاران در کشور بخصوص در خراسان رضوی با توجه به سابقه و مرکزیت کاشت این محصول در این خطه جایگاه و اهمیت فراوان دارند، گفت: گرچه برخی استانهای دیگر نیز در زمینه کاشت زعفران وارد شده‌اند اما این محصول در استان‌های خراسان جنوبی و رضوی سابقه طولانی دارد.

طراح و پیشنهاد دهنده سازمان جهانی زعفران نیز در این ارتباط ویدئو کنفرانسی گفت: این کارخانه به مساحت چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع در شهرستان تربت حیدریه قرار دارد و زنجیره ارزش زعفران از آموزش به کشاورزان، ارائه خدمات مشاوره‌ای ادوات کشاورزی و انواع کود در این کارخانه ارائه می‌شود.

سید احسان مصطفوی افزود: این کارخانه شامل کتابخانه تخصصی زعفران، موزه زعفران، آزمایشگاههای مجهز و تالار بورس تخصصی زعفران است.

وی ادامه داد: نخستین صندوق سرمایه گذاری کالایی مبتنی بر کشاورزی زعفران، پسته و زیره کشور نیز در شهرستان تربت حیدریه افتتاح شده است.

مدیرعامل کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران با بیان اینکه بیش از ۷ تن زعفران با مشارکت بیش از یک هزار و ۸۰۰ کشاورز با اعتبار ۸۵۰ میلیارد ریال در زمینه اجرای طرح کشاورزی مبتنی بر قرارداد خریداری شده است گفت: پیاده سازی این طرح موجب اشتغالزایی ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم شده است.

وی افزود: عدم توجه به حوزه‌های بین المللی در محصولاتی مانند زیره، پسته، خاوریار، فرش، فیروزه و ابریشم موجب تضعیف مالکیت ایران در این محصولات شده است و برای جلوگیری از خروج مالکیت زعفران از دست ایران تشکیل سازمان اوسک امری ضروری است که در این راستا ایجاد سامانه اصالت سنجی زعفران توسط هوش مصنوعی، صیانت از پیاز زعفران، ثبت روز ملی و جهانی زعفران نیز از اقدامات در حال انجام است.

مصطفوی خطاب به رییس جمهوری ادامه داد: از جنابعالی به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور استدعا داریم دستور اجرای سازمان جهانی اوسک را که با مدیریت ایران شکل گرفته و با همکاری وزارت جهادکشاورزی قابل اجرا در ۱۱ کشور جهان می باشد ابلاغ فرمایید.

در این مراسم نخستین کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران کشور در تربت‌حیدریه افتتاح شد. همچنین امروز از طرح کشاورزی مبتنی بر قرارداد رونمایی ‌شد که در این راستا با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی، یک بانک عامل و نیز مجری این قرارداد، محصول تولیدی زعفران از کشاورزان به قیمت بالاتر از بازار خریداری و در همین راستا به کشاورزان آموزش کاشت، داشت و برداشت ارائه می‌ شود و در این راستا ۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات تخصیص داده شده است.

رونمایی از سه طرح سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران (OSEC)، طرح سوغات ملی ایران و طرح دفاتر پیشخوان صنایع کشور در مشهد بخش دیگری از مراسم ارتباط ویدئو کنفرانسی با رییس جمهوری بود.

پیش از این نیز در ۲۱ آبان پارسال انبار جدید زعفران در تربت‌حیدریه راه اندازی شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز