خبرگزاری کار ایران

اسحاقی در رونمایی از واکسن رازی کوو پارس:

قضاوت منفی برای تولید علمی واکسن ایرانی زود است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۲۱۸

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اخبار منفی در برخی از رسانه ها در خصوص وابستگی تولید واکسن کرونا به کشورهای خارجی را رد کرد و گفت: اگر مردم به این اخبار گوش کنند باید منتظر شیوع بیشتر بیماری و از دست دادن عزیزان خود باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، علی اسحاقی امروز در نشست خبری که به مناسبت رونمایی از واکسن "رازی کوو پارس" برگزار شد، ضمن تکذیب اخبار منفی منتشر شده در ارتباط با وابستگی خارجی مؤسسه رازی در تولید واکسن، اظهار داشت: مردم اطمینان داشته باشند که تولید واکسن کرونای رازی بعد از چندین ماه مطالعات و پژوهش دقیق علمی تهیه شده و فضاسازی منفی در برخی از رسانه ها به هیچ عنوان صحت ندارد و قضاوت منفی برای این تولید علمی هنوز زود است.

وی گفت: ۲ پلتفرم در خصوص این واکسن در حال کار شدن است که مطالعات اولیه طراحی آن از اسفند سال گذشته آغاز و پس از انجام تست حیوانی در اواخر مرداد دنبال شد.

اسحاقی اظهار داشت: ساخت این واکسن توسط تیم ویژه ای از پزشکان، داروسازان دامپزشکان و شیمی دانان کشور در موسسه رازی انجام شد که دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت WHO و سازمان غذا و دارو FDA یه صورت کامل در آن رعایت شده است.

رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی در ادامه بیان کرد: ما از اسفند پارسال کار را آغاز کرده بودیم و آزمایش حیوانی بر روی موش، خوکچه، خرگوش و همستر انجام شده بود و سپس آزمایش بر روی میمون آغاز شد که پس از تزریق واکسن، تیتر آنتی بادی در میمون بالا رفت و ایمنی همورال و ایمنی سلولار ایجاد شد و تاکنون به مدت 210 روز است که این ایمنی پابرجا بوده است.

وی اذعان داشت: مرحله مطالعاتی این واکسن کاملاً ایرانی به صورت مستقل در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به پایان رسید و همکاری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و دانشگاه علوم پزشکی ایران، به منظور اجرای مرحله آزمایش انسانی این واکسن صورت گرفته است.

رئیس موسسه رازی ادامه داد: وزارت بهداشت بعد از دریافت نتایج آزمایش و تحقیقات، مصوبه کمیته اخلاق را برای ورود به آزمون بالینی، صادر کرد و در این ارتباط همه شرایط برای تست بالینی آماده است و منتظر مجوز سازمان غذا و دارو هستیم.

اسحاقی با عنوان اینکه سایت و واکسنی که قرار است در آن تزریق صورت گیرد آماده و منتظر سایر مجوزهاست، اضافه کرد: سایت مورد نظر طراحی شده و داوطلبان می‌توانند با تکمیل پرسشنامه نسبت  و  کسب شرایط دریافت واکسن، نسبت به تزریق اقدام کنند.

اسحاقی گفت: کمیته اخلاق به ما مجوز آزمایش بر روی انسان را داده و تزریق انسانی در مرحله نخست بر روی 133 داوطلب انجام می شود و در ابتدا برای 13 نفر به مدت 8 روز تزریق خواهد شد و اگر عارضه خاصی بروز نکند، تزریق بر روی گروه های 20 تا 120 نفره ادامه خواهد داشت که مرحله نخست، 23 روز زمان می برد.

وی تصریح کرد: روش کار ما ویروس کشته شده یا ضعیف شده نیست، بلکه ما از یک پروتئین ویروس کرونا به نام اسپای استفاده کردیم و با تغییرات در ژنوم آن و فرمولی کردن آن، واکسن تولید شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز