خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

توسعه هر کشور بر اساس میزان صادرات آن کشور رقم می‌خورد / اهمیت بالای صادرات غیر نفتی در شرایط تحریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۵۱۸

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: صادرات غیر نفتی از اهمیت بسیار زیادی در شرایط تحریم برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، محمدرضا پورمحمدی شامگاه پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه، در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده‌ آذربایجان شرقی که با حضور مسئولان استانی و جمعی از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکریم به برکت انقلاب، امروز جشن صادرات برپا می‌کنیم، در حالیکه قبل از انقلاب، ایران کانون مصرف و تک محصولی بود.

وی با بیان اینکه یک تئوری بنام تئوری بنیاد اقتصادی وجود دارد، اضافه کرد: بر اساس این تئوری هر کالایی که در کشور تولید می‌شود، بر دونوع پایه و غیر پایه تقسیم می‌شود؛ کالای پایه، کالایی است که ارزش صادراتی دارد و کالاهای غیر پایه نیز در داخل مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه‌ی هر کشور براساس میزان صادرات آن رقم می‌خورد که در شرایط تحریم صادرات غیرنفتی بیش از هرچیز اهمیت دارد، تاکید کرد: تراز سرمایه گذاری در استان ما مثبت  بوده و صادرات غیر نفتی نیز در شش ماهه اول سال بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و به ‌۳/۲ میلیارد دلار رسیده بود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در بحث توسعه‌ی صادرات، بخش خصوصی و دولت وظیفه خود را دارند، گفت: وظایف بخش خصوصی شامل شناخت بازارهای هدف، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و برابری کیفیت و قیمت است؛ متاسفانه گاه صادرات ما به صورت خام فروشی است.

وی ادامه داد: وظیفه دولت نیز ارائه تسهیلات بوده، البته در این مسیر سنگ اندازی‌های زیادی می‌شود و سعی می‌کنیم این موانع را رفع کنیم.

پورمحمدی تاکید کرد: حرف ما و اتاق بازرگانی در استان یکی است و در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی موضوعات را بررسی می‌کنیم؛ در جریان دیدار اخیر با رئیس بانک مرکزی نیز تمامی مشکلات بخش خصوصی استان را مطرح کردیم.

وی با اشاره به اینکه وظیفه دولت تشویق صادرکنندگان است، افزود: متاسفانه گاه می‌بینیم که بجای تشویق، به بهانه رفع تعهد ارزی حتی قصد محاکمه هم دارند که در این رابطه دستور تشکیل کمیته ویژه را دادیم و هیچ پرونده‌ای به تعزیرات نخواهد رفت، مگر اینکه اعضای این کمیته شامل استانداری، سازمان صمت و اتاق بازرگانی تبریز تایید کند.

وی یادآور شد: بخشی از کارهایی که به دوش دولت است، انجام شده و بخشی انجام نشده است؛ البته مشکلات بیش از این حرف‌ها است.

استاندار آذربایجان‌شرقی در پایان به موقعیت کشور آذربایجان اشاره کرد و گفت: تبریز با داشتن ۳۵۰۰ واحد صنعتی و ۱۸۰۰ شرکت ساختمانی آماده همکاری با کشور آذربایجان بوده و بازسازی مناطق تخریب شده قره باغ نیز کار سختی نیست. این کشور برای ما بسیار استراتژیک بوده و تنها کشوری است که اشتراکات دینی، زبانی و... با ما دارد.

در پایان این مراسم از ۲۰ نفر از صادرکنندگان نمونه و برگزیده‌ی استان تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز