خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می دهد:

دست رد نمایندگان به شفافیت/طرح ارائه شده کارآیی لازم را ندارد/ضرورت دیده شدن ظرفیت کف جامعه در شــفافیت آرا نمایندگان

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۴۷۹

مجلس یازدهم ، بویژه نمایندگان استان فارس که مدعی شفافیت هستند هنوز نتوانستند به شعارشان در این زمینه جامه عمل بپوشانند به طوری که تا تنظیم این گزارش حدود 12 نماینده از 18 نماینده فارس به این طرح رای دادند و دیگر نمایندگان بنا به دلایل متفاوت مانند عدم حضور در صحن و ... از رای دادن به این طرح امتناع کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز مجلــس یازدهــم بنا بــه دلایل متفــاوت تا این لحظه نتوانســته به بســیارى از کلیات طرح شــفافیت آراى نمایندگان که در روزهای گذشته در دستور کار مجلس شــوراى اسلامى بود، دست پیدا کند؛ چرا که براى تصویب نیاز به دو ســوم آراى صحن علنى داشــت، اما بــا 153 رأى و 65 درصد آراى موافق، فقط 3 رأى کم آورد؛ این طــرح در مجلس دهم فقط 59 راى کســب کرده بود.

با اجــراى این طرح، آراى نمایندگان مجلس در جریــان رأى گیــرى قوانین به صــورت کاملا شــفاف در دسترس عموم قرار مى گرفت و پس از هر رأى گیرى اســامى نمایندگانى که رأى موافق، مخالــف و ممتنــع بــه قوانین داده‌اند، مشــخص مى‌شد.  

ظرفیت کف جامعه در موضــوع شــفافیت آرا نمایندگان دیده شود

آن طور که رحیمى نماینده مردم سروستان مى‌گوید: قطعا شــفافیت باید به مشکلات عموم مردم بپردازد بطورى که این شــفافیت به وضوح مشــخص کند که موضع نمایندگان در مشکلات عموم مردم چیست، نه اقشار خاص.

وى با بیان اینکه فکرمى کنم نمایندگان استان فــارس به طرح شــفافیت آرا راى مثبت داده‌اند، مى‌گوید: اشــکالاتى کــه در طرح شــفافیت آرا وجود داشت باعث شد تا این طرح با تعداد اندکى در مجلــس راى نیــاورد، به طورى کــه تعدادى از نمایندگان معتقدند طرح شــفافیت آرا نمایندگان باید فراگیرتر شود.

عبدالعلــى رحیمــى مظفــرى در گفت و گو با ایلنا با اشــاره به اینکه نمایندگان اذعان داشــتند این طرح باید شامل مسئولان هم شود و باید به تمام مســائل بپردازد، مى افزاید: به عنوان مثال شــفاف بودن یک سرى مسائل جزئى مانند پرداختن به مســائلى مانند تجمعات و ...در مقابل مجلس نیــازى ندارد کــه در طرح شــفافیت آرا گنجانده شود.

عضو هیئت رئیســه کمیسیون انرژى مجلس بیان مى کند: قطعا طرح شــفافیت آرای نمایندگان در روزهاى آتى بعد از اصلاحات مجددا به صحن باز مى گردد.

نماینده مردم سروســتان و کوار و خرامه در مجلس در ادامه با بیان اینکه معتقدم که این طرح نباید تحت عنوان شــفافیت آرا مطرح مى شــد، مــى افزاید: متاســفانه برخى افــراد موضوع طرح شــفافیت را در جامعه بد مطــرح کردند، این در حالــى اســت کــه موضوعاتــى ماننــد عملکرد و شفافیت مالى در این طرح گنجانده شده است.

عضــو هیئــت رئیســه کمیســیون انــرژى مجلس با اشــاره به اینکه بنده به طرح شــفافیت آرا رأى موافــق دادم، ادامــه مى دهــد: اما بعضى از نمایندگان با عنوان طرح مشــکلاتى داشــتند؛ که امکان دارد بنــا به دلایل متفاوت، نام این طرح در آینده تغییر کند.

نماینده مردم سروســتان مى گوید: مواردى که تنها قشر خاصى را منتفع مى کند قطعا از طرح شفافیت آرا حذف خواهد شد.

وى با اشاره به اینکه نمایندگان مواردى مانند منافع ملى و حقوقى کشور را در طرح شفافیت آرا شــفاف مى‌کنند، بیان می کند:‌قطعا ظرفیت کف جامعه در موضــوع شــفافیت آرا نمایندگان باید دیده شود.

 نمایندگان فارس با آگاهى لازم به طرح شفافیت آرا رأى دادند

رئیــس مجمع نماینــدگان اســتان فارس با بیان اینکه بیشتر نماینــدگان مجلس بر این باورند که استارت شــفافیت به عنوان یک طرح اولویت دار باید از مجلس آغاز شــود، مى گوید: اما طرح شــفافیت آرا به دلیل کمبود سه رأى نتوانست در مجلس راى بیاورد.

دست رد نمایندگان به شفافیت/طرح ارائه شده کارآیی لازم را ندارد/ضرورت دیده شدن ظرفیت کف جامعه در شــفافیت آرا نمایندگان

ابراهیــم عزیزى در گفت و گو با ایلنا با اشــاره به اینکــه تا جایى که بنــده اطلاع دارم نمایندگان اســتان فارس بــا آگاهى لازم به طرح شــفافیت آرا راى دادنــد، مى افزایــد: نمایندگان طبق سیســتم‌هاى رأى گیرى نظرشــان را اعلام مى‌کنند و بیشتر نمایندگان موافق طرح شــفافیت آرا بودند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه طبق قانون مجلس، نمایندگان مى‌توانند با جمع کردن 50 امضــا طرحى کــه رأى نمى‌آورد را مجددا در دســتور کار قرار دهند، ادامه مى دهد: زمان رأى گیرى طرح شفافیت آرا باید توسط هیئت رئیسه اعلام شود. 

بسـیارى از نماینـدگان معتقدند طرح ارائه شده کارایى لازم را ندارد

پــاک فطرت نماینده شــیراز و زرقان هم در ادامه با بیان اینکه طرح شفافیت آرا باوجود اینکه مى‌توانســت بــا دو ســوم آرا تصویب شــود، اما متاســفانه کمبود ســه رأى باعث شد تا این طرح در مجلس به تصویب نرســد، مــى گوید: هرچند که معتقدم طرح شفافیت آرا که در صحن مطرح شد چندان قوى نشــده بود، اما بنده به این طرح رأى مثبت دادم.

علیرضا پاک فطرت در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه هرچند که قرار بود طرح شفافیت آرا مجددا به کمیسیون بازگردد و پس از باز نویسى قوى و شفاف‌تر مجددا به صحن ارائه شود، اما این اتفــاق رخ نداد و این طرح نتوانســت رأى بیاورد، مى‌افزاید: مقرر شــد تا کمیسیون یک طرح دیگر بــا تغییــرات جدید بنویســد و مجــددا به صحن ارائه دهد.

عضو کمیســیون عمران با اشــاره بــه اینکه قطعا مجلس یازدهم آمادگى به تصویب رســاندن شــفافیت آرا را دارد، مى افزاید: اما نباید فراموش کــرد طرحى که امــروز در مجلس ارائه شــد در بعضى از موارد زیاد شفاف نبود.

نماینــده شــیراز و زرقان با اشــاره به اینکه افرادی مانند آقاى الیاس نادران و آقــاى روح الامینــى از معترضان جدى طرح شفافیت بودند، مى گوید: بسیارى از نمایندگان بر این باور بودند که طرح ارائه شــده پوپولیســتى عام‌پســند و مردم پســند است اما کارایــى لازم را ندارد.

عضــو کمیســیون عمــران مجلــس بیان مــى کند: نباید فراموش کــرد که رأى گیرى موضوعاتى که به صلاح کشور نیست باید به صورت مخفى انجام شــود و مخفى هم خواهد مانــد؛ در این خصوص هیئت رئیســه مجلس تصمیم مــى گیرد که رأى گیرى کدام طرح شفاف و کدام مخفى باشد.

پــاک فطــرت در ادامــه خاطــر نشــان مى‌کنــد: در حــال حاضــر بســیارى از مســئولانى کــه در بســیارى از مــوارد مشــکل دارنــد فریــاد برخــورد بــا فســاد را ســر مــى‌دهنــد بنابراین طرح شــفافیت آرا باعث مى شود تا ظاهر و باطن مسئولان هویدا شود.

وى با اشاره به اینکه شفافیت سیاسى از دیگر نکات قابل تأمل و بررســى است، مى افزاید: جاى ســئوال دارد کــه بعضى از افــراد و مدیران چطور مى توانند بــا روى کارآمدن یک طیف سیاســى اقدام به رنگ عوض کردن و تغییر رویکرد سیاسى کننــد؟

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز