خبرگزاری کار ایران

ثبت ملی ۴ اثر میراث معنوی گیلان در فهرست آثار معنوی کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۱۹۹

معاون میراث‌فرهنگی گیلان از ثبت ملی چهار اثر روش تولید و فر‌آوری سیاشکر گیلان، عروسک آئینی گیشا، روش تولید نان خشک سنتی لشت‌نشاء و چوب‌بازی دیلمان در فهرست آثار معنوی کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت،ولی جهانی با اعلام این خبر افزود: در جلسه اخیر شورای ثبت میراث کشور، چهار پرونده ارسالی از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مورد بررسی قرار گرفت که داوران این شورا، با ثبت روش تولید و فرآوری سیاشکر گیلان، عروسک آئینی گیشا، روش تولید نان خشک سنتی لشت‌نشاء و چوب بازی دیلمان موافقت کردند.

جهانی با بیان اینکه به زودی شماره ثبت پرونده‌های یادشده، از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار گیلان ابلاغ می‌شود گفت: روش سنتی تولید و فرآوری سیاشکر توسط شکرکاران روستاهای شهرستان صومعه‌سرا و همچنین در شلمان واقع در شهرستان لنگرود قدیمتی بیش از 100 سال دارد.

جهانی افزود: نان خشک شیرین لشت‌نشاء نیز که در میان اهالی به نان تخ‌تخی معروف است از دیگر پرونده‌های بررسی شده است که شورای ثبت کشور با ثبت این اثر با نام لشت نشاء موافقت کرده است.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان درباره آئین گیشا نیز اظهار کرد: گیشه یا گیشای در زبان گیلکی به معنی عروسک ست. در گذشته مادران گیلانی با استفاده از پارچه‌های اضافه در منزل برای کودکان خود عروسک می‌ساختند و برای آنها لباسی متناسب با پوشش محلی می‌دوختند.

او اضافه کرد: گیشا نماد برکت‌خواهی در گیلان است. در زمان کشت برنج که شالیزارها به آب زیادی نیاز دارند، اگر بارش باران کم بود، «آئین کترا گیشه» توسط کودکان اجرا می‌شده است. این آئین به این نحو بوده است که مادران با ساخت عروسک آئینی گیشا از کودکان که سمبل پاکی بودند، می‌خواستند با خواندن اشعار و آوازها و دعاهای مخصوص باران‌خواهی در روستا بگردند و اهالی نیز ضمن دادن هدیه به کودکان از خدا می‌خواستند که باران ببارد. همچنین آئین «خورده تابی» عکس این مراسم بوده است به صورتی که در زمانی که برنج خوشه بسته و نیاز به آفتاب داشت و در این زمان باران می‌بارید، کودکاان با گرداندن عروسک‌های گیشه، دعاهای خورده تابی ‌می‌خواندند تا باران قطع شود.

جهانی با اشاره به پرونده ثبت چوب بازی دیلمان نیز گفت: بازی های محلی نیز از جمله میراث‌ معنوی گیلان است و باید از این بازی‌ها حفاظت شود که در این راستا چوب بازی منطقه دیلمان که به نوعی تمرین رزمی هم بود در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز