خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی استان خبرداد؛

ثبت ۷ اثر ناملموس قزوین در فهرست آثار ملی

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۱۷۰

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین از ثبت 7 اثر فرهنگی ناملموس استان قزوین مربوط به نقاط شهری و روستایی در فهرست میراث ملی خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، احسان نورانی با اعلام این خبر گفت: پرونده ثبتی هفت اثر ناملموس شهر قزوین، روستای الولک و منطقه الموت‌ امروز با حضور کارشناسان حوزه ثبت اداره کل در نشست شورای عالی ثبت میراث ناملموس کشور مورد بررسی قرار گرفت که  پس از تایید اعضای شورا در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی با برشمردن آثار ثبت شده اظهار کرد: مهارت پخت جگر قلیه روستای زناسوج و مهارت پخت آش ارسوله روستای هیر منطقه الموت‌غربی، مهارت ساخت بالکش (مچ پیچ) و مهارت ساخت عروسک سنتی روستای الولک، مهارت پخت دیماج میان‌وعده سنتی مردم قزوین، مهارت تهیه مربای پوست‌پسته و مهارت تهیه آهار مهره کاغذ و پارچه قزوین، هفت اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی هستند که احکام ثبتی این پرونده‌ها از سوی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان ابلاغ خواهد شد.

نورانی با تاکید بر ظرفیت استان قزوین برای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی افزود: استان قزوین از جمله استان‌های برخوردار در زمینه آثار تاریخی-فرهنگی، آداب و رسوم و صنایع‌دستی است و  همراهی مردم در معرفی و حفاظت از این آثار نقش موثری دارد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان در پایان یادآور شد: با ثبت این آثار تعداد میراث ناملموس استان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند به عدد ۹۱ افزایش یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز