خبرگزاری کار ایران

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور:

قانون اساسی شوراها را از ارکان اداره کشور برشمرده است/ ضرورت ایجاد سامانه خود نظارتی در شوراها

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۸۳۹

معاون دادستان کل کشور گفت: قانون اساسی شوراها را از ارکان اداره کشور برشمرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی امیر اصفهانی امروز در اولین روز از سی و نهمین اجلاس شورای عالی استانها گفت: شاید هر کدام از مسئولان ایراداتی در عملکردشان داشته باشند اما ‌این یک خطای انسانی محسوب می‌شود زیرا آن چیزی که به عنوان منظومه اصلی نظام در نظر گرفته شده است نظامی بی‌بدیل و بدون اشکال است.

امیری اصفهانی خاطرنشان کرد: ما هر کدام کارگزاران نظام هستیم و باید بدانیم که ذره‌ای فرصت سوزی از هیچ کدام از ما قابل پذیرش نیست و از ما درباره عملکردمان سئوال خواهند کرد.

معاون دادستان کل کشور گفت: براساس تکلیف مان باید حرکت در مسیر تعالی را به عنوان یک تابلو در جلوی ذهن مان بگذاریم و باید تصویری از نظام دینی عرضه کنیم که جهانیان با اصل و ذات حکومت دینی با خبر شوند و با دیدن ‌این تصویر جذب نظام شود.

وی همچنین به تغییرات رخ داده در جهان گذشته و دنیای امروز اشاره کرد و گفت: امروز انعطاف در تصمیم گیری‌‌ها افزایش یافته و ساز و کارها پویایی بیشتری پیدا کرده است.

امیر اصفهانی تغییر ابزارها را هم به عنوان یکی دیگر از تغییرات مورد اشاره قرار داد و گفت: تلفن در دوران قبل تنها یک وسیله برای برقراری تماس محسوب می‌شد اما امروز بدون آن یک فرد فلج محسوب می‌شود.

وی افزود: همه‌ اینها را گفتیم برای آنکه به ‌این نقطه برسیم که نمی شود جهان امروز را با ابزار دیروز مدیریت کرد. باید از گذشته عبرت گرفت اما نباید در آن ماند.

امیری اصفهانی افزود: در حالی که نباید از مبانی ارزشی غافل باشیم، باید به واقعیت‌‌ها عنایت محض داشته باشیم و اگر ‌این شناخت نسبت به واقعیت‌‌های روز فراهم شود ‌توان حکمرانی مطلوب را ‌ایجاد کرد.

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور ادامه داد: با‌ این تفاسیر باید پرسید شوراها در کجای ‌این مسیر قرار می‌گیرند. قانون اساسی که نماد جمهوری اسلامی محسوب می‌شود شوراها را رکن اجرایی کشور برشمرده است.

وی تصریح کرد: به عنوان یک دانش آموخته حقوق می‌گویم که قانون اساسی ما آنچنان دقیق ترسیم شده است که صدها سال از آن می‌توان استنباط مناسب برای امور داشته باشیم و به هیج عنوان ضرورتی برای تجدید نظر در آن وجود ندارد.

امیری اصفهانی اظهار کرد: در‌ این قانون اساسی گفته شده که شورا رکن اداره امور است و هم تصمیم سازی جدی می‌تواند بکند و هم می‌تواند یک شناخت دقیق و میدانی ‌ایجاد کند. یعنی هم تصمیم ساز و هم ‌ایجاد کننده بستر لازم برای تصمیم گیری است.

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور بیان کرد: باید پرسید ما هر کدام چقدر نسبت به ‌این نهاد اعتقاد داریم و چقدر نسبت به جایگاه واقعی آن اطلاعات داریم و چقدر شناخت ما از عملکرد آن واقعی است.

وی افزود: وقتی چندین اصل در قانون اساسی به نهاد شوراها اختصاص پیدا کرده است. یعنی جایگاه آن جایگاهی رفیع و بلند است.

امیری اصفهانی تاکید کرد: اعضای شورا با توجه به فعالیت در ‌این حوزه تجربیاتی کسب کرده‌‌اند از این رو چه اشکالی دارد به جای کسی که هیچ تجربه‌ای در نظام تقنینی ندارد به مجلس بروند. اگر واقعا ‌این ظرفیت را توانستیم برای شوراها‌ ایجاد کنیم‌‌ می‌توانیم قانون انتخابات را هم اصلاح کنیم. بنابراین باید به جایگاه شوراها‌ این توجه را داشته باشیم.

وی با بیان ‌اینکه با تقویت جایگاه شورا نظام مدیریت مشارکتی را ارتقا می‌دهیم گفت: اما چند ملاحظه در ‌این زمینه وجود دارد. یکی از موضوعاتی که در حکمرانی مطلوب باید مورد توجه قرار گیرد انسجام سیاست‌‌ها و تدابیر است. نمی توان در بخش‌‌های مختلف تدابیر متفاوت اتخاذ شود.

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور تصریح کرد: ما چند ده هزار واحد شورایی داریم. اگر هر کدام از ‌این واحدها یک تصمیم بگیرند یک نقطه ‌ایجاد‌‌ می‌شود.‌ این نقطه‌‌ها اگر با هم ارتباط منسجم نداشته باشند یک تصویر مخدوش ‌ایجاد‌‌ می‌شود. بنابراین ‌این موضوع اهمیت دارد که بین تصمیمات شوراها در کل کشور یک هماهنگی و انسجام وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بین ‌این تصویر کلی که از خروجی تصمیمات شوراها‌ ایجاد می‌شود با سیاست‌‌های کلی نظام هم باید هماهنگی وجود داشته باشد. بنابراین اگر هر کدام از ‌این 2 بخش مخدوش باشد شوراها به وظیفه خود عمل نکرده و نهاد شورا در جایگاه خود قرار نگرفته است.

امیری اصفهانی تاکید کرد: با وجود حجم بالای کار اجرایی در کشور اگر تمام نهادهای نظارتی هم تلاش کنند تنها می‌توانند بر دستگاه‌‌های اجرایی نظارت کنند. پس این وظیفه شورای عالی استان‌‌هاست که ‌این انسجام را‌ ایجاد کند. بنابراین ضرورت دارد که خروجی شوراها در هر سطحی کامل رصد شده و خروجی کلی نهاد شورایی با سیاست‌‌های کلی نظام همخوانی داشته باشد.

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور بیان داشت: بنابراین شورای عالی استان‌‌ها‌‌ می‌تواند با ورود به ‌این عرصه شوراها را در جایگاه خود تثبیت کند.

وی افزود: هیات تطبیق به صورت موضوعی و موردی اقدام‌‌ می‌کند اما یک نهادی مانند شورای عالی استان‌‌ها‌‌ می‌تواند به صورت کلی‌ این مسئله را رصد و مدیریت کند. بنابراین‌‌ می‌تواند یک سامانه‌ای ‌ایجاد کند تا تمام مصوبات درون آن قرار گرفته و به صورت هوشمند رصد شود.

امیری اصفهانی بیان داشت: باید بیاندیشیم که چگونه‌‌ می‌توانیم اعضای شورا را با جایگاه ‌این نهاد مردمی آشنا کنیم؟ ‌این آگاهی بخشی نیاز به یک کار گسترده دارد که ‌این هم تنها‌‌ می‌تواند توسط شورای عالی استان‌‌ها انجام شود.

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور افزود: سلامت هم یک موضوع محوری و اصلی است که با ارتقاء جایگاه شوراها ارتباط دارد. هم سلامت رفتاری و هم سلامت شخصی. سلامت رفتاری در موضوع تصمیمات و راهکارهایی است که در شوراها اتخاذ‌‌ می‌شود. سلامت شخصی هم ‌این است که از موضوعات، استفاده شخصی نشود. یک عضو شورا باید نماد یک انسان متخصص و متشرع و آرمان گرا باشد.

وی ادامه داد: درست است که نسبت تخلف در شورا پایین است اما نباید ‌این مقدار کم هم باشد. بنابراین باید ساز و کاری تعیین کنیم که‌این مسائل به وجود نیاید. از‌ این رو شورای عالی استان‌‌ها‌‌ می‌تواند برای‌ این موضوع نیز ساز و کارهای نظارتی تدوین کند.

امیری اصفهانی خطاب به اعضای شورای عالی استان‌‌ها گفت: شما باید از ‌این چند ماه باقی مانده استفاده کنید و یک مبانی ماندگار را ‌ایجاد کنید که در آینده هم از آن استفاده شود.

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور با بیان‌ اینکه شوراها یک حلقه ارتباطی بین نظام حکمرانی و مردم هستند گفت: بسیاری از امور مردم را‌‌ می‌توان از طریق شوراها دنبال کرد. چرا که نقش واسطه گری به صورت به صورت ذاتی در نهاد شورا وجود دارد.

وی تصریح کرد: یک کار اساسی که شورای عالی استان‌‌ها‌‌ می‌تواند انجام دهد ‌ایجاد سامانه خود کنترلی است. یعنی ما نظارت درونی داشته باشیم. چرا که هم کم هزینه است و هم سریع و موثر است. شما اگر از درون خود سامانه نظارتی ‌ایجاد کنید بهتر از ‌این است که یک دستگاه دیگری وارد ‌این موضوع شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز