خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بازتاب صدور مجوز زیست محیطی انتقال آب دریای خزر به سمنان/ اجرای این طرح برای سمنانی‌‌ها هم به‌صرفه نیست/استاندار:همه تلاش کنند تا ما به آب برسیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۴۴۰

حکایت انتقال آب دریای خزر به سمنان حکایتی طولانی است. در حالی که کشاورزان و صنایع سمنان از کم‌آبی گلایه دارند اما طرفداران محیط‌زیست انتقال آب از دریای خزر را تهدیدی برای کل کشور عنوان می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سمنان، بسیار شنیده‌ایم که جنگ آینده، جنگ آب است.فارغ از درستی و نادرستی آن انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان بحث داغ این روزهای استان است.

یکی از استادان دانشگاه های سمنان در این باره گفت: همیشه یک طرح از ایده تا اجرا در گام نخست باید در جلسه کارشناسی با حضور صاحب نظران بررسی دقیق شود آنگاه به عنوان یک طرح مطرح شود.

او که نخواست نامش درگزارش بیاید،افزود: واقع قضیه این است که این ایده در سفر های استانی رئیس جمهور سابق و فعلی به صورت یک درخواست مردمی مطرح شده که تا به حال هم هنوز یک جلسه کارشناسی با حضور همه موافقان و مخالفان دولتی و دانشگاهی برگزار نشده  و آنچه این طرح را پیش برده فقط دستور رئیس جمهور است که حتی هماهنگی های بین سازمانی آن انجام نشده است.

استاد دانشگاه سمنان یادآور شد: به طور طبیعی اجرای این طرح اگر منافعی برای استان سمنان دارد اما خسارت های زیادی هم برای استان مازندران دارد که قطعا مردم و مسئولان مازندران اجازه نخواهند داد این خسارت ایجاد شود.

او بیان کرد: از ۱۶۰ کیلومتر مسافتی که قرار است آب خزر به سمنان برسد، ۱۲۰ کیلومتر آن در استان مازندران واقع شده است؛ انتقال آب از ۱۲۰ کیلومتر از استان مازندران (طبق گفته کارشناسان) دست‌کم ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی را نابود خواهد کرد که مردم مازندران اجازه این ‌کار را نخواهند داد.

اجرای این طرح حتی برای سمنانی‌‌ها هم به‌صرفه نیست

محمد یکی از ساکنان شهرستان دامغان گفت: حدود دو سال گذشته تمام دامغان و فضای مجازی از تبریکات متعدد به نماینده وقت دامغان در مجلس  بابت تصویب این طرح پر شده بود اما تاکنون از عملیاتی شدن این پروژه و میزان پیشرفت آن هیچ اطلاعی نداریم.

او تصریح کرد: در زمان تصویب این طرح در مجلس  و حتی پس از آن بسیاری از مسئولان مازندران و ساری موضع گیری و اعلام مخالفت کردند و از آنجایی که تعداد جمعیت و نمایندگان مجلس مازندران بیشتر از سمنان هست طبیعی است که آنها با فشار بر دولت جلوی اجرای طرح را می‌گیرند.

عباس یکی از فعالان اجتماعی فرهنگی استان سمنان هم گفت:اجرای این طرح حتی برای مردم استان سمنان هم صرفه اقتصادی ندارد چرا که این طرح تا پایان اجرا به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که  دولت چنین سرمایه ای را ندارد و بخش خصوصی هم اگر بخواهد انجام دهد نمی تواند تا ۳۰ سال صبر کند تا سرمایه‌اش برگشت نماید. بلکه او هم می خواهد در کوتاه مدت با فروش حق آب به پول خود برسد که آن هم در صورتی ممکن است که  آب به قیمت خیلی بالا به دست مردم برسد که  باز مردم در اینجا زیان می بینند.

همسایه‌ها یاری کنند

علیرضا آشناگر استاندار سمنان؛ همجواری سمنان با ۸ استان کشور از جمله پایتخت را یکی از ظرفیت های مهم استان دانست و گفت : اگر محدودیت های استان حل نشود توسعه در این استان با مشکل جدی مواجه خواهد شد و لذا باید همه دستگاه‌ها و مسئولان تلاش کنند تا آب مورد نیاز این استان تامین شود.

استاندار سمنان افزود : با حل مشکل آب، استان سمنان در صورت مساعدت وزارت نیرو و سایر وزارتخانه‌ها می تواند نقش موثری در ایجاد اشتغال برای کل کشور داشته باشد.

آشناگر اضافه کرد: انجام طرح انتقال آب از دریای خزر با توان وزارت نیرو و شخص وزیر قابل انجام است و مردم استان خواستار گشایش در انجام این ابر پروژه هستند.

او با اشاره به مشکلات تأمین آب در شاهرود و دامغان گفت : عموما پروژه‌های مشترک‌ ما با استان‌های همجوار با چالش مواجه هستند.

علی نقی حیدریان مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان در این باره گفت: مجوز زیست محیطی طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی توسط ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور صادر شده است.

او افزود: مصوبه کارگروه واگذاری تبصره ۱۹ برای این طرح اخذ شده و مشوق‌هایی را پس از تصویب این طرح در این کارگروه در نظر خواهند گرفت.

حیدریان با اشاره به اینکه مدل تأمین منابع مالی طرح در زمان مشخص تهیه شده، یادآور شد: پس از ارائه مدل مالی و تصویب آن طبق ضوابط و معیار‌ها وارد فاز اجرایی خواهیم شد.

منوچهر فخری معاون عمرانی استاندار سمنان نیز بیان کرد: پروژه ملی انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی مولفه ای موثر و محرک در بحث توسعه همه جانبه استان سمنان است.

او تاکید کرد: تمام اجزای استان باید برای تحقق و به سرانجام رسیدن پروژه انتقال آب دریای خزر به عنوان یک پروژه ملی و موثر در بحث توسعه استان پای کار باشند.

فخری اظهار کرد: چالش آب، چالش جدی آینده استان در بحث توسعه همه جانبه است و تسریع در انجام امور اجرایی این پروژه به عنوان یک پروژه ملی و مطالبه مردمی امری ضروری است.

 معاون استاندار سمنان گفت بخش صنعت باید در این خصوص به صورت ویژه پای کار باشد و نیاز است تا ایدرو و ایمیدرو در بحث انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی در استان سمنان سرمایه گذاری کنند.

او ضمن بیان اینکه بر اساس برآوردها ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه نیاز است اضافه کرد: کاهش هزینه ها، ایجاد جذابیت و مشوق برای سرمایه گذار از مواردی است که می تواند محرک پیشرفت پروژه باشد و نیاز است تا پس از اصلاح مدل تامین منابع مالی طرح  فراخوان آن تا پایان بهمن توسط وزارت نیرو انجام شود.

گزارش: محمود بانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز