خبرگزاری کار ایران

افتتاح دوازده طرح صنعت آب و برق در کردستان

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۰۷۵

استاندار کردستان گفت: دوازده طرح صنعت آب و برق امروز - دوازدهم بهمن -در استان کردستان و در محدوده شهرستان‌های سنندج، سقز، کامیاران و مریوان افتتاح می‌شوند.

به گزارش ایلنا، بهمن مرادنیا با اعلام این خبر گفت: مهم‌ترین اتفاق در این هفته از پویش، آغاز بهره‌برداری از سد رمشت، شبکه آبیاری و زهکشی رمشت- امیرآباد، آب‌اندازی شبکه آبیاری و زهکشی گاران، بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب و آبرسانی به سقز از سد چراغ‌ویس و تصفیه‌خانه فاضلاب کامیاران است.

مرادنیا افزود: سد رمشت در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ با حجم مخزن ۵.۸ میلیون مترمکعب با هدف اشتغالزایی، بهبود وضعیت آب زیرزمینی و شرایط معیشتی مردم منطقه در محدوده شهرستان کامیاران ساخته شده است.

وی اظهار داشت: این سد آب ضروری برای اراضی به میزان ۵۰۰ هکتار در پایین‌دست، آب شرب شهرستان موچش و ضمن تأمین نیاز محیط زیستی رودخانه را تنظیم و تأمین می‌کند.

مرادنیا افزود: اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم این سد در زمینه‌های باغداری، کشاورزی، دامداری و پرورش ماهی معادل هزار و ۳۰۰ نفر در سد و شبکه است.

استاندار کردستان گفت: شبکه آبیاری و زهکشی امیرآباد-رمشت هم که در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ ساخته شده سبب بهبود ۸۰۰ هکتار اراضی و توسعه ۳۴۲ هکتار دیگر می‌شود.

وی افزود: هدف از طرح گاران تأمین آب اراضی کشاورزان پایاب سد گاران به مساحت کلی ۴ هزار و ۵۵۶ هکتار است که در حال حاضر بخش‌هایی از واحد‌های یک و دو آن به مساحت هزار و ۱۰۰ هکتار به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار کردستان گفت: سد گاران با مخزن ۹۲ میلیون مترمکعبی روی رودخانه گاران از سرشاخه‌های سد سیروان احداث شده و به کمک آن ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب تنظیم می‌شود.

مرادنیا افزود: تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب نیز در سقز و کامیاران به بهره‌برداری می‌رسد. احداث تصفیه‌خانه آب و آبرسانی به سقز از سد چراغ‌ویس، در سال ۱۳۸۹ شروع شده و بعد از ۱۰ سال افتتاح می‌شود.

مرادنیا گفت: ظرفیت آبرسانی خط لوله احداث شده ۴۰۰ لیتر در ثانیه است و تأمین بلندمدت آب شرب جمعیت ۱۴۰ هزار نفری سقز تا سال ۱۴۲۵ را انجام می‌دهد. تصفیه‌خانه فاضلاب کامیاران هم با ظرفیت ۱۲ هزار و ۸۴۰ مترمکعب در شبانه روز، فاضلاب جمع‌آوری شده از شبکه‌ای به طول ۸۰ کیلومتر را تصفیه می‌کند. این تصفیه‌خانه فاضلاب جمعیت ۸۷ هزار نفر در کامیاران را تصفیه کرده و پساب دارای کیفیت منطبق بر استاندارد‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست را تولید می‌کند.

استاندار کردستان گفت: اگرچه کردستان در هفته سی و نهم پویش از نظر طرح‌های صنعت آب و با هدف‌گذاری توسعه امکانات معیشتی و اشتغالزایی بارز است، اما احداث نیروگاه مقیاس کوچک ۱۴ مگاواتی در شهرستان مریوان نیز به جهات مختلف حائز اهمیت است. این نیروگاه توسط بخش خصوصی احداث می‌شود و برق مورد نیاز توسعه صنعتی منطقه را نیز تأمین می‌کند.

وی افزود: این گونه نیروگاه‌ها به لحاظ کوچک بودن در نزدیکی محل مصرف برق ساخته می‌شوند و به همین علت هزینه انتقال برق در مسافت‌های طولانی برای آن‌ها وجود ندارد. راندمان تولید موتور‌های گازسوز این نیروگاه نیز ۵۶.۲ درصد است.

مرادنیا گفت: تأمین برق از این نیروگاه برای مصارف گلخانه‌ای امکان توسعه تأسیسات تولیدی کشاورزی گلخانه‌ای برای ۵۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: این نوع نیروگاه‌های مقیاس کوچک به لحاظ پراکنده بودن و اثر آن بر بهبود پدافند غیرعامل و کاهش آلایندگی ناشی از سوخت‌های مایع نیز اهمیت دارند.

مرادنیا گفت: طرح‌های هفته سی و نهم پویش هر هفته الف-ب-ایران نقطه شروع دلپذیری برای مردم کردستان در آغازین روز از چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی ایران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز