خبرگزاری کار ایران

در زمستان سخت سال‌های تحریم و کرونا؛

هنوز تنور مهربانی در دیار مینودری گرم است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۰۱۳

وقتی آمد همه چیز دستخوش تغییر شد از ظاهر آدم‌ها، تا ساده ترین روابط انسانی؛ ولی برای دریای معرفت آدم پر سخاوت این سرزمین فرقی نمی‌کرد این بار بلا از آسمان نازل شود یا سوغات چشم بادامی های آسیای دور باشد. اینجا تنور مهربانی به همت نان آوران هنوز گرم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، گسترش و شیوع کرونا سر و شکل تازه ای به فعالیت های خیریه و مشارکت های اجتماعی داد.

هر کسی به اندازه دغدغه هایش خود را در مشارکت های اجتماعی خیرخواهانه که این بار با نام رزمایش همدلی و کمک مومنانه آغاز شده بود سهیم کرد.

عده‌ای فعالیت‌های مقطعی محدود به دوران کرونا را در پیش گرفتند و برخی هم گام‌های طولانی‌مدتی برای امور خیریه برداشتند و همچنان ثابت قدم در این حوزه فعالیت می کنند.

مشاغلی که تعطیل بردار نبود و بیشترین تعامل و ارتباط را با سفره و سلامت مردم داشتند در خط مقدم مبارزه با قدرت ایستادند .

در این میان از حرارت تنور نانوایی‌هایی شهر نه تنها  کاسته نشد تا سفره ایرانی خالی از نان گرم بماند، بلکه سخاوت خیران در کنار نانوایان شهر تجلی دیگری از همدلی و همیاری دراین شرایط سخت را به تصویر کشید.

پیش از کرونا نیز در برخی نانوایی‌های سراسر کشور پویش نان مهربانی دیده شده بود که هنوز هم انجام می‌شود.

اما این که نانوایی های شهر در برخی ساعات برای نیازمندان نان رایگان پخت کنند و به دست‌شان برسد کار تازه ای بود که ورق دیگری از همدلی را دراین کارزار سخت  در انظار عموم به تصویر کشید.

نیکوکاری با چراغ خاموش

در مرام نان آوران، نیکوکاری با چراغ خاموش است؛ پیدا کردن نانوایی‌هایی که به نیازمندان نان رایگان می‌دهند سخت نیست؛ ولی مصاحبه کردن با کسانی که اهل قرار گرفتن در قاب دوربین‌ها نیستند کار را دشوار می‌کند.

مریم حسینی ساکن مینودر درباره نانوایی محله‌شان که در منطقه پوشینه باف است به خبرنگار ایلنا می‌گوید: از شروع کرونا، علی آقا  نانوا چند تنور نان رایگان پخت می‌کند؛ دو تا صبح خیلی زود و یکی هم آخر وقت تا هر کسی که شرایط مالی خوبی ندارد بتواند بدون اینکه کسی متوجه شود از این امکان بهره مند شود.

او اضافه کرد: مردم محل هم نذورات و خیرات خود را در اختیار او قرار می دهند تا بخشی از نان خیریه این نانوایی را هم آنها تأمین کنند.

به سراغ علی آقا می‌روم شاطری که مشغول پنجه زدن خمیرهاست؛ وقتی از نیت حضور ما در نانوایی آگاه می‌شود رو به تنور می ایستند.

 با ادامه حضورم در نانوایی و عکس گرفتن مخالفتی ندارند. مشروط بر این که نامشان در گزارش عنوان نشود و فقط برای معرفی این جریان خیریه با هدف جذب مشارکت‌های مردمی گزارش منتشر شود.

در روزهایی که برخی‌ها برای اهدای سبد کالا به نیازمندان گروه تصویربرداری همراه خودشان می‌برند، این رفتارها سرمایه است.

از او می‌پرسم این کار قرار است همیشه انجام شود یا برای همین دوره خاص است؟ تأکید می‌کند که هدف ما یک کار جاری و همیشگی است چون نانوایی را از پدرم به ارث برده ام بخشی از درآمدم را به این کار اختصاص داده ام.

او با اشاره به شرایط اقتصادی مردم در مناطق کم برخوردار و کارگر نشین گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر کرونا تعطیل یا نیمه تعطیل شده اند، شرایط ایجاب می کند در این  روزهای سخت بیشتر در کنار هم باشیم و این سنت دیرین ایرانی ها یعنی تعارف کردن نان گرم را به عنوان یک سنت ماندگار حفظ کنیم.

نذر نان

سعید کشاورز ساکن منطقه چوبیندر نیز در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در روزهای نخست همه گیری کرونا، برخی از نانوایی شروع به پخت و توزیع نان رایگان کردند و حتی با کمک برخی جوانان خیر این نان‌ها به درب منازل خانواده‌ها نیز برده می‌شود و در طول سال نیز بسیاری از مردم تحت عنوان نذر نان هزینه پخت نان را به نانوایی‌ها پرداخت می کنند و به این شکل برای عزیزانشان که در این ایام از دست رفته‌اند و امکان برگزاری مراسم نداشت‌اند، نان خیرات می‌کنند.

نایب رئیس اتحادیه نانوایی‌های استان قزوین با تأیید این مطلب گفت: در یکسال گذشته علاوه بر کمک  نانوایان استان به رزمایش همدلی و کمک مومنانه که در ماه‌های اول شیوع کرونا به مبلغ 200میلیون ریال جمع آوری شد نزدیک به دو میلیارد ریال نیز توسط اتاق بازرگانی استان به نانوایی مناطق محروم و کم برخوردار برای تهیه نان رایگان پرداخت شد.

عزیز الله سبزعلی پور با اشاره به طرح‌هایی همچون نان مهربانی و نذر نان از گذشته در بین نانوایی‌های استان خاطرنشان کرد: فرهنگ همدلی در شرایط سخت، یکی از ارزش‌های اجتماعی فاخر جامعه ایرانی است و مردم ما در تمام طول این سال‌ها  به خصوص در هشت سال دفاع مقدس نشان داده‌اند که در کنار هم می‌توان از سخت‌ترین روزها عبور کرد.

وی افزود: از مدت ها پیش نذر نان در بین مردم استان رواج داشته و در این ایام چون امکان برگزاری مراسم برای خانواده‌هایی که عزیز از دست داده اند نبوده این سنت رواج بیشتری پیدا کرده که امیدواریم با جهت دادن این کمک‌ها به سمت مناطق محروم بتوانیم در کنار ترویج این سنت حسنه به مردم محروم این مناطق کمک بیشتری کنیم.

بیش از یکسال از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و همچنان با تمام فراز و فرودهای اقتصادی  و تحریم ها، هر کسی که اندکی دغدغه ای دارد و در توان خود می بیند  که می‌تواند کاری برای دیگران انجام دهد، سعی می کند گامی بردارد، اینکه نامش چه باشد مهم نیست ولی قاب همدلی دراین دیار ماندگار است.

گزارش: سید مصطفی جعفری

انتهای پیام/
گزارشگر: سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز