خبرگزاری کار ایران

با تزریق به موقع واکسن طیور؛

هیچ مورد آنفلوانزای پرندگان در البرز مشاهده نشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۰۰۳

اولین مسئول اجرایی واکسیناسیون پرندگان در البرز از عدم شیوع آنفلوانزای مرغی خبر داد و گفت: واکسیناسیون آنفلوانزا ی فوق حاد پرندگان، بیش از دو سال در البرز انجام می شود.

فرزاد علی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: در دو سال اخیر با توجه به اقدامات به موقع دامپزشکی البرز، تزریق به موقع واکسن و نمونه گیری سریع خون از موارد مشکوک از شیوع آنفلوانزای پرندگان در استان، جلوگیری شد.

وی افزود: برای مطمئن شدن از اینکه یک مرغداری دچار آنفلوانزای فوق حاد شده باشد، وجود علائم خیلی تیپیک و آزمایش ویروسی، لازم است که به محض گزارش مشاهده بیماری در بین طیور، انجام می شود..

علی نیا با عنوان اینکه آنفلوانزای پرندگان در حالت ابتدایی تنها بین پرندگان قابل انتقال و بیماریزاست، ادامه داد: آنفلوانزای حاد پرندگان، شکل دیگری از این ویروس است و بیماری زئونوز که مشترک بین انسان و دام است و با توجه به خطرناک بودن، خارج از دامپزشکی قابل پیگیری است.

این کارشناس به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اشاره و تصریح کرد: نوع سوم از خطرناکترین شکل بیماری محسوب می شود و چنانچه از پرنده به انسان انتقال پیدا کند، می تواند بدون ارتباط با پرنده به شخص دوم منتقل شود.

این کارشناس  به خبرنگار ایلنا گفت: صاحبان مرغداری‌ها نمی‌توانند شیوع این بیماری را پنهان کنند، چراکه علاوه بر جریمه از مزایای بیمه محروم و دچار خسارت زیادی خواهند شد.

علی نیا با عنوان اینکه حدود دو سال و نیم از واکسیناسیون آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در استانهای کشور می گذرد، اظهار داشت: انسان به‌راحتی به آنفلوانزای مرغی مبتلا نمی‌شود و حتی انتقال آن از فردی به فرد دیگر بسیار کم است. اما اگر فردی هم‌زمان به آنفلوانزای فصلی انسانی و مرغی مبتلا شود در اثر تبادل ژنی ویروس می تواند به افراد دیگر نیز منتقل شود. چنین آنفلوانزای مرغی اگر بتواند وارد بدن انسان شود، عواقب بدی به‌دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز