خبرگزاری کار ایران

بازرس قضایی و بازرس کل استان قزوین:

فساد اداری موجب افزایش هزینه اقتصادی کشور می شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۹۳۶

بازرس قضایی و بازرس کل استان قزوین گفت: فساد اداری، هزینه کشور را در بخش اقتصادی افزایش می‌دهد و باید با جدیت با انواع آن مقابله خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، عبدالله آقاعلیخانی  در جلسه شورای اداری استان قزوین، اظهار کرد: فساد در دستگاه‌های اداری هزینه میان مدت و بلند مدت کشور را افزایش می‌دهد و ممکن است در کوتاه مدت هزینه‌ها را پایین بیاید ولی در مجموع خسارت زا است.

بازرس قضایی و بازرس کل استان قزوین گفت: فساد، هزینه کشور را در بخش اقتصادی افزایش می دهد بنابراین وقتی با یک قانون ناقص مواجه می شویم نباید از دستگاه نظارتی انتظار داشته باشیم که آن را دنبال نکنند.

او با بیان اینکه یکی از بنیان های انقلاب اسلامی و از اشتراکات انقلابیون عدالت جویی و عدالت خواهی است، افزود: تحقق عدالت در جمهوری اسلامی به تصریح چندباره مقام معظم رهبری با اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی به دست خواهد آمد.

آقاعلیخانی با بیان اینکه عدالت از نظر ما رعایت قانون است، تصریح کرد: نقض قوانین به کسب منفعت شخصی و ضربه به بیت المال منتهی می شود و به معنی فساد است.

این مسئول اضافه کرد: اقدام غیرقانونی که باعث جلب منفعت و امتیاز برای شخص، گروه یا فرد دیگری باشد فساد تعریف می‌شود که نمونه بارز آن اختلاس است.

او ادامه داد: در موضوع اختلاس هم به بودجه دولت حمله می شود و هم شخص مرتکب از آن سود می برد بنابراین ما در پیگیری این موضوع، هیچ گونه اغماضی نداشته و با شدیدترین وجه با آن برخورد می کنیم.

آقاعلیخانی اظهار کرد: نوع دوم فساد، دریافت پورسانت یا رشوه است که خارج از موازین دولتی دریافت می شود که به بیت المال آسیب وارد نمی‌شود که جزو فساد است.

این مسئول تصریح کرد: نوع سوم فساد، تضییع اموال دولتی است که سود شخصی در آن برای کارمند یا مدیر وجود ندارد و در نوع چهارم فساد، سودی در کار نیست و به خزانه نیز آسیبی وارد نمی شود.

بازرس قضایی و بازرس کل استان قزوین خاطر نشان کرد: در این نوع فساد، صورت وضعیت جعلی یا فاکتور صوری ارایه می شود که به دلیل اشکال تقنینی با این موارد برخورد زیادی داریم.

این مسئول با بیان اینکه نوع پنجم فساد زمینه فساد را باز نمی کند و نقض صوری قوانین است، ادامه داد: راهبرد ما در بازرسی استان این است که با نوع چهارم و پنجم فساد بیشتر در قالب قانون مساعدت کنیم که نقض شکلی مقررات است.

بازرس قضایی استان با اشاره به سامانه رسیدگی به شکایات ادارات، اضافه کرد: درخواست و تذکر ما این است که بسیاری از ادارات به این سامانه توجه کنند و دفتر رسیدگی به شکایات خود را با جدیت بررسی کرده و پاسخ بدهند.

او با اشاره به اداراتی که در پاسخگویی به شکایت مردم خوب عمل کرده اند، اظهار کرد: شهرداری قزوین، شرکت توزیع برق استان، استانداری قزوین، آب و فاضلاب و پست بانک امتیازات خوبی را در این زمینه گرفته و در این سامانه در پاسخگویی به مردم موفق بوده اند.

آقاعلیخانی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل رسیدگی به ترک وظایف مدیران از جانب آیت الله رییسی رییس قوه قضاییه، تصریح کرد: همه ادارات باید تکالیف و وظایف خود را در قانون بشناسند و احصا کنند در غیر این صورت سازمان بازرسی مکلف به تشکیل پرونده و بازرسی آن خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز