خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

کارگران ساختمانی قربانیان اهمال دست‌اندرکاران ساخت برج ها در قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۹۲۴

روز گذشته یکی از اعضای شورای شهر قزوین در فضای مجازی با انتشار عکسی با اعتراض به کشته شدن سه کارگر ساختمانی در برج فرهنگیان پونک از اجرایی نشدن مبحث 12 از مباحث 22گانه مقررات ملی ساختمان در شهر خبرداد.

احد چگینی در گفت و گو با ایلنا در این باره گفت: مبحث دوازده مقررات ملی ساختمان با عنوان ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا با  تعیین حداقل ضوابط و مقررات به منظور تامین ایمنی، بهداشت کار و حفاظت از محیط زیست هنگام اجرای عملیات ساختمانی برای همه ساختمانهای مشمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به عنوان قانون لازم الاجرا است.

رئیس کمیسیون حقوقی، بازرسی و نظارت شورای شهر قزوین افزود: مجریان و کارفرمایان کارگاه های ساختمانی موظفند برای تأمین سلامت و بهداشت کارگران در کارگاه ساختمانی، وسایل و تجهیزات لازم را بر اساس مقررات این مبحث تهیه و در اختیار آنها قرار داده، ضمن اینکه در کارگاه ساختمانی بناهای با زیربنای بیش از ٣٠٠٠ متر مربع و یا با ارتفاع بیش از ١٨ متر، کارفرما موظف به تعیین مسئول ایمنی و معرفی وی به کارکنان و مهندس ناظر می باشد؛ در حالی که این موضوع کمتر رعایت می شود.

وی گفت: شهرداری و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان و همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان موظف به نظارت بر عملکرد مجری و مهندس ناظر هستند و در صورت بروز تخلف باید مراتب به شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان گزارش شود.

کارگران ساختمانی قربانیان اهمال دست‌اندرکاران ساخت برج ها در قزوین

این عضو شورای خاطرنشان کرد: تعیین و حضور مسئول ایمنی در کارگاه رافع مسئولیت های قانونی مجری و مسئولان مربوطه نیست و باید در مدت اجرای پروژه نظارت ها ادامه دار باشد.

چگینی افزود: پرداخت دیه و داشتن بیمه مسئولیت برای خانواده هایی که عزیزان خود را در این ساده انگاری ها از دست می دهند چاره کار نیست و این حوادث علاوه بر اینکه معیشت و زندگی را برای خانواده ها به مخاطره می اندازد تبعات و صدمات جبران ناپذیر معنوی و  عاطفی و اجتماعی و روانی زیادی برای بازماندگان در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به کشته شدن سه کارگر ساختمانی در طول اجرای این پروژه با اعتراض به کوتاهی نهادهای نظارتی در این پروژه گفت: در صورت احتمال وقوع حادثه، مجری باید از ادامه پروژه  تا تأمین ایمنی لازم از ادامه عملیات ساختمانی در موضع خطر خودداری کند. در صورت وقوع حادثه منجر به خسارت، جرح یا فوت، مجری موظف است پس از انجام اقدامات فوری برای رفع خطر، مراتب را حسب مورد به مراجع ذیربط اعلام کند و بروز سه حادثه منجر به فوت و ادامه کار با شرایط قبلی نشان از اهمال کاری جدی مسئولان ذیربط است.

عضو شورای شهر قزوین تصریح کرد : ایمنی عابران و مجاوران کارگاه ساختمانی، وسایل و تجهیزات حفاظت فردی، وسایل و سازه های حفاظتی از قبیل نصب نرده ها در دیواره های نیمه کاره از مواردی است که دراین پروژه ها رعایت نمی شود و قطعا در صورت گزارش به موقع منظور پیشگیری از هر اتفاق دیگری دستگاه قضا نسبت به نقض قانون دراین باره ورود پیدا خواهد کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز