خبرگزاری کار ایران

سرپرست شبکه بهداشت گناوه در گفت وگو با ایلنا هشدار داد؛

خطر ورود و شیوع بیماری تب دانگ در استان بوشهر

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۸۰۷

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت : این خطر وجود دارد که پشه ناقل بیماری تب دانگ و افراد مبتلا به این ویروس از طریق تجارت کالا و اجناس و تردد لنج های تجاری و ملوانان وارد شهرستان گناوه واستان بوشهر شوند .

عصمت حیدری در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا در شهرستان گناوه اظهار داشت : یکی از بیماری‌های واگیردار که سلامت  جمعیت بخصوص سلامت  مردم شهرستان گناوه و استان بوشهر  را تهدید می کند ورود بیماری تب دانگ معروف به (تب استخوان شکن) است.

سرپرست مرکز بهداشت و درمان  شهرستان گناوه افزود :  این بیماری عفونتی است که توسط ویروس دنگی ایجاد می شود ، واز طریق نیش پشه ای به نام آئدس (مشهور به ببر آسیایی) به انسان منتقل می شود ، که در مناطق استوایی جهان به ویژه آسیایی جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد و این بیماری اخیرا گسترش زیادی داشته است و به کشور های پاکستان و هند و فیلیپین ویمن نیز وارد شده و حتی اخیراً درکشور های عربی حاشیه خلیج فارس نیز  مشاهده شده است.

سرپرست مرکز بهداشت و درمان شهرستان گناوه در مورد  مهم‌ترین علامت  این بیماری ابراز داشت : سردرد شدید بخصوص پشت کره چشم و تب شدید ، درد شدید عضلات بخصوص پشت کمر و درد ماهیچه ها و مفاصل، تهوع و استفراغ و بزرگی غدد لنفاوی وحساسیت‌های پوستی و بثورات مانند سرخک ، خونریزی از غشای مخاطی دهان و بینی است که این علائم اکثرا با سایر بیماریهای عفونی شبیه هستند و تشخیص افتراقی این بیماری را سخت می کند و برای این بیماری تاکنون واکسن و داروی ضد ویروسی شناخته شده ای پیدا نشده است .

حیدری افزود : مهم‌ترین خصوصیات پشه آئدس قدرت پرواز بالا  و سرعت تکثیر بالای این پشه  است  که کار کنترل این بیماری را در صورت ورود به شهرستان گناوه و استان بوشهر  سخت می‌کند و این پشه در صورت آلوده بودن مانند پشه مالاریا  از طریق نیش پشه وخونخواری ویروس بیماری را به میزبان انسان انتقال می دهد و راه تولید مثل این پشه تخم گزاری در آب های راکد است و قادر است در کوچکترین آب های سطحی مانند آب گلدان و پشت کولرها و چاله ها و ... تخم گذاری و تکثیر یابد .

سرپرست مرکز بهداشت و درمان شهرستان گناوه در باره مهم‌ترین راه های پیشگیری و کنترل شیوع این بیماری ابراز داشت :  و از مهم‌ترین اقدامات ضروری برای مقابله با بیماری تب دانگ، جابجایی و از بین بردن لاشه لنج های فرسوده موجود در خور، جمع آوری روزانه زباله ها و لاستیک های فرسوده در محوطه اداره بندر و گمرک، تسطیح  از بین بردن نخاله های ساختمانی و نی زار ها و آب های راکد در حاشیه  خور  و ساحل است. زیرا وجود هر گونه مکان مرطوب و جمع شدن آب راکد می تواند مکانی مناسب جهت رشد پشه و تخم گذاری پشه آئدس است، استفاده از توری در منازل و دورکنند ه حشرات - جمع آوری و دفع مناسب زباله های ساختمانی وپسماند می باشد. همچنین شناسایی افراد بیمار و ناقل است و درمان و قرنطینه این افراد است.

حیدری افزود : ضروری است در صورت داشتن این علائم بخصوص افرادی که سابقه مسافرت به کشورهای آلوده رادارند جهت تشخیص افتراقی  به پزشک مراجعه کنند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز