خبرگزاری کار ایران

احیای تله سی‌یژ و تله اسکی قزوین فصل تازه‌ای از گردشگری مینو شهر

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۲۴۰

آنچه که مسیر توسعه گردشگری در استان قزوین را سنگلاخ کرده بود، اتکای بیش از حد این حوزه به توسعه گردشگری تاریخی و کم‌توجهی به احیا و توسعه گردشگری ورزشی و تفریحی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، با رویکرد جدید سازمان همیاری‌ شهرداری‌های استان قزوین در ورود به توسعه منطقه نمونه گردشگری کامان و زرشک برای احیای تله‌سی‌یژ و پیست اسکی این مجموعه بزرگ به امیدها در این حوزه رنگ واقعیت بخشیده و امروز احیای تله‌سی‌یژ قزوین در کنار آماده‌سازی پیست تله‌اسکی کامان و زرشک به برگ برنده گردشگری استان قزوین در کشور تبدیل شده است.

برگی که در سال 1400 و شاید با پایان بحران کرونا رو شده و دم مسیحایی خود را به پیکره نیمه‌جان گردشگری مینوشهر خواهد دمید.

ضرورت تنوع بخشیدن به ظرفیت‌های گردشگری استان

هدایت‌الله جمالی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه بحران کرونا تیشه به ریشه اقتصاد گردشگری استان و کشور زده ، گفت: ایجاد این بحران همه برنامه‌های ما برای تبدیل استان قزوین به قطب گردشگری را به هم ریخت، اما با توجه به چشم‌انداز خوبی که برای ریشه‌کن کردن کرونا وجود ندارد، اجرای برنامه‌های یادشده را به زودی از سر خواهیم گرفت.

احیای تله سی‌یژ  و تله اسکی  قزوین فصل تازه‌ای از گردشگری مینو شهر

جمالی‌پور با تاکید بر لزوم تنوع بخشیدن به ظرفیت‌های گردشگری استان و دور شدن از گردشگری سنتی افزود: امروز می‌توانیم با توسعه گردشگری درمانی و ورزشی بخش زیادی از هموطنان و گردشگران را به استان قزوین جذب کنیم که بدون شک با ارائه خدمات خوب به آنها در این حوزه‌ها سیر مراجعه آنها به استان قزوین تصاعدی خواهد شد.

او ادامه داد: با توجه به وجود شتابگر‌ها و پارک‌های مختلف علم و فناوری باید جذب گردشگر در حوزه اقتصاد و صنعت دانش‌بنیان را به طور جدی دنبال کنیم و در این حوزه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری باید همکاری مناسبی با دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در سطح استان قزوین داشته باشد.

تله‌سی‌یژ؛ آماده پذیرش گردشگران

معاون عمرانی استاندار قزوین هم درباره وضعیت پیشرفت طرح ملی گردشگری تله‌سی‌یژ و تله‌اسکی کامان و زرشک به خبرنگار ایلنا عنوان کرد: طرح گردشگری و ورزشی تله‌سی‌یژ منطقه کامان و زرشک در حال حاضر آماده بهره‌برداری و استفاده است، اما تله‌اسکی آن احتمالاً از فرودین یا اردیبهشت ماه سال آینده راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

احیای تله سی‌یژ  و تله اسکی  قزوین فصل تازه‌ای از گردشگری مینو شهر

بنابراین از زمستان سال آینده امکان برگزاری مسابقات ورزشی رشته اسکی در سطح استانی و ملی در پیست اسکی کامان و زرشک وجود دارد.

علی فرخزاد از تعمیر اساسی دستگاه‌های تله‌اسکی‌ کامان و زرشک خبر داد و افزود: برای احداث تله اسکی کامان و زرشک 2 مجموعه دستگاه داریم و با توجه به اینکه این دستگاه‌ها نزدیک به 15 سال خوابیده بودند و استفاده‌ای از آنها نمی‌شد، به تدریج مستهلک و خراب شده بودند. به همین خاطر به تعمیر و بازسازی اساسی آنها نیاز داشتیم که این کار در کرمانشاه انجام شده و دستگاه‌های یادشده به قزوین برگشته است.

بهره‌برداری تله‌اسکی از اردیبهشت 1400

فرخزاد با بیان اینکه نصب سکوهای تله‌اسکی کامان و زرشک به پایان رسیده، ادامه داد: اما زمانی که تکنیسین‌های ما قرار بود دکل‌های تله اسکی را نصب کنند، با مشکل بارندگی‌های مکرر باران مواجه شدند و به همین خاطر کار متوقف شد. بنابراین شده که یک گروه متخصص از پیست دیزین تهران بیاید و تله اسکی را نصب کند.

احیای تله سی‌یژ  و تله اسکی  قزوین فصل تازه‌ای از گردشگری مینو شهر

او یادآور شد: با توجه به وضعیت جوی و بارندگی موجود در فصل پاییز و زمستان بنا بر این شد که گروه یادشده نصب دکل‌ها را در فروردین‌ماه سال آینده انجام دهد تا در نهایت در اردیبهشت‌ماه 1400 شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این طرح ملی ورزشی و گردشگری استان قزوین باشیم.

برپایی مسابقات ملی اسکی در پیست کامان و زرشک

معاون استاندار قزوین با اشاره به ظرفیت بالای جذب گردشگر در تله‌سی‌یژ کامان و زرشک گفت: البته اگر شرایط بحران شیوع و همه‌گیری کرونا مانند امروز باشد، احتمالاً بهره‌برداری از این تله‌سی‌یژ برای استان در ماه‌های اول چندان درآمدزا نخواهد بود. با این حال با توجه به احتمال بالای ورود واکسن کرونا به کشور در چند ماه آینده و عادی شدن شرایط در سال آینده می‌توانیم به احتمال زیاد در پاییز و زمستان 1400 با تمام ظرفیت از تله‌سی‌یژ و تله‌اسکی استفاده کنیم.

فرخزاد اضافه کرد: در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی هم با فدراسیون اسکی منعقد کرده‌ایم که در مرحله مسابقات ملی اسکی ایران را در پیست اسکی کامان و زرشک برگزار کند که این تفاهم‌نامه‌ها از سال آینده امکان اجرا خواهند یافت.

روند سنگین استانداردسازی و احیای تله سی‌یژ

مدیرعامل سازمان همیاری‌های شهرداری قزوین هم با اشاره به راه‌اندازی پیست تله‌اسکی کامان و زرشک از ابتدای سال آینده به خبرنگار ایلنا گفت: برای استانداردسازی و احیای تله سی‌یژ کامان و زرشک روند طولانی و سنگینی را طی کردیم و در این زمینه از تیم‌های مختلف داخلی برای استانداردسازی امکانات و تجهیزات آن بهره بردیم.

احیای تله سی‌یژ  و تله اسکی  قزوین فصل تازه‌ای از گردشگری مینو شهر

هادی طاهرخانی اضافه کرد: با توجه به دورنمای روشن عبور از بحران کرونا و افتتاح تله‌اسکی و تله‌ سی‌یژ در منطقه نمونه گردشگری کامان و زرشک می‌توانیم شاهد رشد بی‌سابقه گردشگران ورزشی استان قزوین در سال 1400 باشیم که بدون شک نقش بی‌بدیلی در توسعه اقتصادی استان ایفا خواهد کرد.

او ادامه داد: این آمادگی را داریم که در صورت جذب سرمایه‌گذار حمایت تام و تمامی از آنها انجام دهیم تا بتوانیم طرح‌های مختلف گردشگری در منطقه کامان و زرشک را به مرور اجرایی کرده و به مرحله بهره‌برداری و سوددهی برسانیم.

از مشارکت شهرداری استقبال می‌کنیم

از سوی دیگر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین هم اعلام کرده که از مشارکت شهرداری قزوین در اجرای طرح‌های گردشگری و احیای بناهای تاریخی استقبال می‌کند.

علیرضا خزائلی با بیان اینکه در سالیان گذشته تجربیات موفقی در این حوزه رخ داده که نمونه آن اجرای طرح مرمت، احیای مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدالسلطنه است، گفت: با بهره‌برداری از پیست‌های اسکی و تله‌سی‌ِیژ قزوین در جریان سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این مجموعه در کنار بوستان ملی باراجین و دهکده طبیعت از ظرفیت‌های منحصربه‌فرد یا کم‌نظیر گردشگری در کشور به شمار می‌روند.

احیای تله سی‌یژ  و تله اسکی  قزوین فصل تازه‌ای از گردشگری مینو شهر

او افزود: در سالیان گذشته با توسعه بوستان ملی باراجین، ایجاد دهکده طبیعت و ایجاد زیرساخت های تفریحی، رفاهی مانند شهربازی و هتل قابلیت‌های گردشگری شهر قزوین افزایش پیدا کرده و امیدواریم این روند همچنان ادامه‌دار باشد.

تکمیل محور گردشگری شمال قزوین

با این همه به نظر می‌رسد که پایان سلطنت ویروس تاجدار با آغاز تاجگذاری پادشاه توسعه گردشگری در تله‌اسکی کامان و زرشک همراه خواهد شد و با تکمیل محور گردشگری شمال قزوین منطقه کامان و زرشک، پارک ملی باراجین و دهکده طبیعت به یکی از مراکز برزگ جذب گردشگر در کشور مبدل خواهد شد؛ به شرطی که امر خطیر تبلیغات جدی گرفته شود و برنامه‌های اجرایی از سوی متولیان گردشگری برای جذب گردشگران وجود داشته باشد.
 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز