خبرگزاری کار ایران

یک اقتصاددان در گفت و گو با ایلنا مطرح کرد:

قدرت گیری ارزهای دیجیتالی پایانی بر امپراطوری دلار

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۱۳۰

سیاست‌های پولی دولت در سال‌های اخیر در بازارهای مختلف اقتصادی در عمل باعث بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه شده است؛ ولی در آخرین اقدام دولت برای قانونی کردن استخراج ارزهای دیجیتال و طرح ساخت ارز دیجیتال ایرانی، به نظر می رسد موضوع بیش از آنکه برای دولت اقتصادی باشد، سیاسی است.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، تحریم‌ها نشان داد، دولت‌های مستقل سیاسی در سال‌های اخیر لطمات بیشماری از تحریم های ظالمانه دولت آمریکا خورده اند و آمریکا در این سال‌ها از قدرت دلار در جهان سوءاستفاده‌های فراوانی کرده است که یکی از مشخص‌ترین نمونه‌های این رفتار را در تحریم‌های دونالد ترامپ علیه ایران شاهد بودیم. به واقع بسیاری از کارشناسان اقتصادی انتظار نداشتند که دلار تا این حد توانمند باشد که دولت آمریکا بتواند به تنهایی تمامی راه‌های مبادلات تجاری ایران را مسدود کند.

به همین دلیل به نظر می‌رسد با  قدرت یافتن رقبای خصوصی و دولتی دیجیتالی برای دلار، این امیدواری ایجاد شده است که در آینده دیگر امکان تحریم‌های یکجانبه‌ای مشابه آنچه در دوره ترامپ رخ داد، برای هیچ قدرتی وجود نداشته باشد.

«عباس خداپرست»  اقتصاددان و مدرس دانشگاه در همین رابطه گفت : آمریکا به دلیل موقعیت انحصاری، با امتیاز چاپ بی‌حساب و کتاب پول برای خود خلق ثروت کرده است و از ترفند تحریم ها برای تسلط سیاسی و بهره کشی اقتصادی ملت‌ها سود برده است؛ و ظهور ارزهای دیجیتال و پذیرش آنها در مبادلات اقتصادی از سوی دولت ها و غول های اقتصادی چون چین می تواند پایانی بر امپراطوری دلار بر اقتصاد جهان باشد.

قدرت گیری ارزهای دیجیتالی پایانی بر امپراطوری دلار

وی افزود: ارزهای خصوصی و غیر ملی مانند بیت کوین در کنار ارزهای ملی مانند ارز دیجیتال دولت چین، همگی نوید بخش آینده‌ای متفاوت در بازارهای پولی جهان است.

خداپرست با اشاره به تغییر سیاست ها در داخل نسبت به ارزهای دیجیتالی گفت: استقبال جهانی از ارزهای دیجیتال در جهان برای ایران که می تواند از  ارز دیجیتالی دولت چین برای مبادلات تجاری خود استفاده کند و دیگر دغدغه عدم دسترسی به چرخه دلار را نداشته باشند؛ بهترین راه برای مقابله با تحریم هاست.

وی افزود: آمریکا و اروپا و سایر کشورهایی که ارزهای معتبر دارند، می دانند قدرت گیری ارزهای دیجیتال در جهان وضعیت انحصاری آنها به شدت شکننده کند ؛ از این رو در مراودات بین‌المللی، خواهان حفظ وضع موجود هستند. شاید یکی از دلایل اصلی دولت چین برای راه‌اندازی نسخه دیجیتال بر پایه یوآن، از همین منظر است.

 این کارشناس پولی و بانکی اضافه کرد: چین به دنبال آن است تا بتواند از این بستر جدید به نفع اقتصاد کشور خود بهره ببرد و علیه انحصار دلار وارد کارزار شود و در حوزه تجارت بین الملل نیز از آنجایی که چین بزرگترین صادر کننده در دنیا است، می تواند از این مزیت در جهت رواج هرچه بیشتر این نوع ارز و حذف سایر ارزها استفاده کند.

خداپرست در ادامه با اشاره به ضرورت ورود دولت برای ایجاد زیر ساخت های لازم در این زمینه گفت: در کنار این مزیت ها، خطر بیت کوین و ارزهای دیجیتال برای کسب و کارها در ایران جدی است و اگر دولت بدون در نظر گرفتن این مخاطرات و ایجاد زیر ساخت های لازم فضای اقتصادی را  به این سمت سوق دهد در حوزه تولید و تجارت با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر تمام کسب و کارها به سمت بیت کوین برود؛ وضعیت تولید در ایران به سقوط نزدیک خواهد شد چرا که در حال حاضر تمایل به استفاده از ماینرها برای استخراج ارزهای دیجیتالی در فضای تولید روز به افزایش است و این به معنی متوقف شدن چرخ تولید در کشور است که می تواند اقتصاد خانواده را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی تصریح کرد: افراد سودجویی وجود دارند که قصد دارند کارخانه‌ها و شرکت‌های خودشان را تعطیل کرده و مزرعه‌های عظیم استخراج بیت کوین راه‌اندازی ‌کنند. این افراد تصور می‌کنند که با این کار می‌توانند به سود بیشتری برسند؛ در حالی که هر ماینری که صلاحیت انجام این کار را ندارد باعث کاهش تولید شده و این موضوع می‌تواند در آینده به خطر بزرگ تر از تحریم های بیشتر برای کشور تبدیل شود.

خداپرست افزود: امروز اقتصاد ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به مقوله تولید است چرا که راه نجات از بند تحریم ها و بن بست اقتصادی فعلی به فرموده مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی، تولید و توجه به صنعت به خصوص صنایع کوچک خانگی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز