خبرگزاری کار ایران

مدیرکل هواشناسی استان مطرح کرد:

۸۴ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی/ کاهش بارندگی و افزایش دما در استان

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۱۲۳

۸۴ درصد مساحت استان چهارمحال و بختیاری در یک دوره ۱۰ ساله با انواع خشکسالی درگیر شده است. این در حالی است که استان با کاهش بارش ها و افزایش دما روبروست.

به گزارش ایلنا، مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: ۸۴ درصد مساحت این استان در یک دوره ۱۰ ساله با انواع خشکسالی درگیر شده است و هم‌اکنون ۳.۶ درصد مساحت استان با خشکسالی بسیار شدید، ۶.۹ درصد با خشکسالی شدید، ۴۸.۳ درصد با خشکسالی متوسط و ۲۵.۲ درصد با خشکسالی خفیف مواجه است.

چراغ‌پور افزود: ۱۵.۵ درصد مساحت استان با بارش نرمال و تنها نیم درصد با ترسالی ضعیف همراه است و چهارمحال و بختیاری هم‌اینک ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیمتر برابر ۱.۵ سال زراعی، کمبود بارش دارد.

وی یادآور شد: میانگین دمای استان از ابتدای زمستان سال‌جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل یک دهم درجه سانتیگراد و نسبت به مدت مشابه بلندمدت ۹ دهم درجه سانتیگراد افزایش دارد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی کرد: برای 2 ماه آینده در استان بارش‌ها کمتر از نرمال و در فروردین‌ماه سال آینده نزدیک به نرمال خواهد بود و میزان بارش‌ها در اسفندماه سال‌جاری نسبت به بهمن‌ماه افزایش خواهد داشت اما بارش‌های زمستان در چهارمحال و بختیاری کمتر از نرمال برآورد می‌شود.

چراغ‌پور گفت: براساس مقایسه اختلاف مجموع بارش کشور و استان‌ها با میانگین بلندمدت از ابتدای سال‌جاری تاکنون چهارمحال و بختیاری ۶۰.۸ درصد کاهش، بعد از استان‌های کرمانشاه، هرمزگان و ایلام در ردیف چهارم ایران قرار دارد.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است که افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز