خبرگزاری کار ایران

در کنگره بین المللی گل و گیاهان زینتی ایران اعلام شد؛

تولید آناناس ایرانی در آینده نزدیک

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۰۶۰

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی از دستیابی کامل محققان این پژوهشکده به دانش فنی کشت آناناس و آغاز تولید گلخانه‌ای این محصول از اوایل 1401 خبر داد.

به گزارش ایلنا از البرز، محمدرضا شفیعی در مراسم افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران، اظهار داشت: در مقابل همه محصولات کشاورزی که تامین امنیت غذایی را پوشش می‌دهند‌، گیاهان زینتی نقش مهمی در تأمین امنیت روانی جامعه و گسترش مهر و دوستی و آرامش جامعه دارد.

او از دستیابی کامل محققان این پژوهشکده به دانش فنی کشت آناناس و آغاز تولید گلخانه‌ای این محصول از اوایل 1401 خبر داد و گفت: آناناس ایرانی جایگزین محصولات نارس وارداتی می شود.

بر اساس آمار سال 1398 سطح زیر کشت تولید گل کشور به هشت هزار و 194 هکتار ( سه هزار و 103 هکتار گلخانه و پنج هزار و 90 هکتار فضای باز) رسیده است که در شرایط کنونی به ویژه با افزایش نرخ ارزهای خارجی پتانسیل صادراتی نزدیک به یک میلیارد دلار برای گل کشور است. 

شفیعی خاطرنشان کرد: مجموع سطح گلخانه های سبزی و صیفی و گل کشور به حدود 15000 هکتار رسیده که قرار است تا افق 1404 سطح گلخانه های کشور 48 هزار و 355 هکتار افزایش یابد که با توجه به هزینه چهار تا 10 میلیارد تومانی در هر هکتار گلخانه، شاهد افزایش سرمایه گذاری کلان ملی سالانه 40 تا 100 هزار میلیارد تومانی خواهیم بود و توجه به ایجاد مهارت و دانش فنی نوین، رسالتی سنگین برای مراکز علمی پژوهشی کشور است.

ولی الله بنی عامری، رئیس سومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی نیز در این مراسم اظهار داشت: روند رو به رشد توسعه گلخانه های کشور با رشد 53 درصدی گل و گیاهان زینتی در هفت سال گذشته حاکی از اقبال عمومی به بخش گل و گیاهان زینتی است.

وی با اشاره به هدف گذاری برنامه طرح توسعه گلخانه های کشور برای ایجاد حدود  20 هزار هکتار گل و گیاهان زینتی تا پایان سال 1404، اظهار داشت: در این راستا، ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش گل و گیاهان زینتی مبتنی بر تامین نهاده ها، مدیریت تولید و عرضه گل و گیاه بسیار ضروری است و قطعا راه‌اندازی مرکز باغبانی غرب آسیا با الگو برداری از مرکز جهانی باغبانی هلند (WHC) می‌تواند راهگشا باشد. 

سومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران با تلاش انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران، دانشگاه شهید چمران اهواز و پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی از هفتم تا نهم بهمن ماه به صورت برخط (آنلاین) در حال برگزاری است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز