خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خبرداد:

مستندنگاری برج خلعت پوشان تبریز

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۰۱۸

معاون میراث‌ فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: اثر تاریخی برج خعلت‌پوشان تبریز با انجام مطالعات باستان‌شناسی، مستندنگاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، علیرضا قوچی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میراث فرهنگی استان به ‌عنوان متولی اصلی حفاظت و صیانت از آثار و بناهای تاریخی همواره اهداف و برنامه‌های خود را در این راستا به‌صورت مستمر و تخصصی انجام می‌دهد، افزود: در این زمینه انجام مطالعات و ارائه طرح مرمتی برای تحقق اهداف صیانتی و حفاظتی از بناهای تاریخی امری ضروری است.

وی ادامه داد: طی یک سال اخیر مطالعات و مستندنگاری برج خلعت پوشان از سوی معاونت میراث‌ فرهنگی انجام شده و فاز نخست عملیات مرمتی آن همزمان با انجام مطالعات با کسب مجوز مرمت در بخش بنا و محوطه سازی انجام شده و ادامه روند مرمت در حال حاضر نیز مراحل اجرایی خود را سپری می‌کند.

قوچی اظهار داشت: در مرحله اول مطالعات و جمع‌آوری اسناد مکتوب و مصور از برج خلعت پوشان و همچنین مطالعات میدانی، مستندسازی و گردآوری اطلاعات مربوط به معماری طبقه اول، هندسه و فرم کوشک، انجام مطالعات تطبیقی و بررسی نمونه‌های هم دوره در راستای دستیابی به طرح معماری کوشک در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در ادامه انجام مطالعات این اثر تاریخی فاز اول و دوم طرح مرمت معماری آن با اقداماتی نظیر تهیه نقشه‌های مرمتی، معماری،تزئینات وابسته به معماری، ارزیابی، معرفی و ارائه پیشنهادات مداخلات سازه‌ای، تهیه و ارائه نقشه‌های مورد نیاز باز زنده‌سازی معماری طبقه اول و نمای ساختمان اجرا شده است.

قوچی با بیان این‌که در مرحله پایانی مطالعات و مستندنگاری برج خلعت پوشان تبریز تهیه طرح مرمت جداره‌ها در دستور کار قرار گرفت، گفت: در راستای اجرای عملیات مرمتی، طرح مرمتی برج خلعت پوشان تبریز به دنبال سیاست‌گذاری، ارائه طرح و ضوابط راهبردی کلی برای حفاظت از اثر و برآورد ریالی عملیات اجرایی، تمامی اقدامات انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز