خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبر داد:

نقشه برداری هوایی از دیوار تاریخی گرگان برای ثبت جهانی

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۹۹۷۷

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان گفت: نقشه برداری هوایی از دیوار تاریخی گرگان برای تکمیل و ارسال پرونده برای ثبت جهانی، درحال انجام است.

به گزارش ایلنا، احمد تجری گفت: آخرین نقشه برداری از دیوار گرگان به ۵۰ سال قبل باز می‌گردد.

وی افزود: حدود ۳ هفته است که نقشه برداری هوایی از این دیوار تاریخی ۲۰۰ کیلومتری در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان با بیان اینکه نقشه برداری تا سه هفته دیگر ادامه دارد، گفت: تا تابستان۱۴۰۰ پرونده ثبت جهانی دیوار گرگان تکمیل و ارسال می‌شود.

دیوار بزرگ گرگان یا دیوار بزرگ اسکندر یا دیوار سرخ که در متون قدیمی با نام مار سرخ نیز نامیده شده‌ است، دیواری تاریخی است که از روستای صفا ایشان شهرستان گمیشان در کرانه شرقی دریای خزر شروع شده و تا ارتفاعات بیلی کوه شهرستان کلاله در شرق گلستان امتداد داشته است.

مطالعات انجام‌ شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این دیوار در دوره ساسانی و برای جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شده است.

اکنون تقریباً این دیوار از بین رفته و فقط بخش‌های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است.

از دیوار تاریخی گرگان بعد از دیوار چین و سمیز آلمان به عنوان سومین دیوار دفاعی طولانی دنیا نام برده شده است. این دیوار عظیم تاریخی در ۲۹ تیر ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

تاکنون گنبدقابوس در گنبدکاووس و جنگل‌های هیرکانی گلستان به ثبت جهانی رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز