خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان :

هیچ‌کدام ازحیات وحش همدان به آنفلوآنزا و کرونا مبتلا نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۷۶۶

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد: در سال جاری مورد قطعی مبنی بر ابتلای حیات وحش و پرندگان مهاجر حاضر در زیستگاه های آبی استان به بیماری های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و کرونا دیده نشده است.

به گزارش ایلنا از همدان محسن جعفری‌نژاد بسطامی در گشت مشترک ادارات کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست استان همدان در راستای مراقبت فعال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و پایش مشترک برخی زیستگاه های آبی استان، اظهار کرد: هر سال پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طول فصل پاییز تا اواخر زمستان به صورت ویژه در دستور کار قرار می گیرد به طوری که در صورت مشاهده موارد مشکوک، مرغداری ها در محدوده سه کیلومتری زیستگاه ها نیز بررسی می شود.

او در روند پایش تالاب آبشینه با بیان اینکه در محدوده سه کیلومتری زیستگاه های تالابی برای پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مورد پایش قرار می گیرد، افزود: موارد احتمالی مشکوک به بیماری های مشترک حیات وحش و انسان در این پایش ها بررسی شده و اقدامات مقتضی در این زمینه انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان نیز گفت: کنترل و جلوگیری از انتشار ویروس بیماری در منطقه در گرو تشخیص سریع این بیماری در نخستین کانون است بنابراین انجام دیده وری و پایش پرندگان وحشی در تالاب‌ها و روستاها و واحدهای صنعتی پرورش طیور موجود در اطراف این مکان‌ها توسط تیم‌های مشترک و یا انفرادی ادارات دامپزشکی و حفاظت محیط زیست می‌تواند در تشخیص سریع و به موقع این بیماری مثمر ثمر باشد.

محمودرضا رسولی یادآور شد: عامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر انتقال می‌یابد و پرندگان آلوده به ویروس در طول مسیر مهاجرت خود می‌توانند محیط و سایر پرندگان وحشی غیرمهاجر را آلوده کنند و از این طریق بیماری را به ماکیان روستایی انتقال دهند.

در این بازدید مشترک تالاب آبشینه مورد پایش مدیران کل دو دستگاه قرار گرفت و نمونه مشکوکی در این زمینه دیده نشد همچنین از سایر زیستگاه های تالابی استان در سایر شهرستان ها پایش مشترک رؤسا و کارشناسان ادارات شهرستانی محیط زیست و دامپزشکی انجام شد.

از تمام مردم استان درخواست داریم از نزدیک شدن و دست زدن به پرندگان تلف شده اهلی یا وحشی و همچنین شکار پرندگان مهاجر خودداری کنند و هر گونه تلفات پرندگان در حیات وحش و طیور بومی را با سامانه های تلفنی ۱۵۱۲ و ۱۵۴۰ در میان بگذارند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز