خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس در گفت و گو با ایلنا:

شورای عالی کار نرخ دستمزد را طبق واقعیت‌ بازار مشخص کند/اقدام اول کارفرما به محض بدهکاری،اخراج کارگران است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۵۵۵

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس گفت: اگرچه مسئولان در زمان محاسبه دستمزد‌ها نرخ تورم را ۲۰ الی ۲۵ درصد اعلام می کنند، اما لازم است شورای عالی کار زمان تعیین نرخ دستمزدها، معیارش واقعیات کف جامعه و نرخ های بازار باشد.

علی راستگو در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه موضوع امنیت شغلی کارگران از مهم ترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود افزود: برای عملیاتی شدن این مهم نیاز است تا با صداقت رفتار کنیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به اینکه متاسفانه امروز هر  اتفاقی در محیط‌های کاری کارگران  پیش بیاید کارفرما کارگر را به قانون کار ارجاع می‌دهد، گفت: در حال حاضر بیشتر قرار داد کارگران شش ماهه است که این مهم باعث شده تا کارگران به دلایلی مانند اخراج نشدن بعد از اتمام قرار داد و..... استرس از دست دادن کارشان را داشته باشند.

او افزود: متاسفانه کارگاه‌ها یا کارخانه‌ها به محض اینکه بدهکار می شوند در مرحله نخست گزینه تعدیل نیرو و کارگران را بر می‌گزینند.

ناقص بودن خصوصی سازی کارگران را با مشکل مواجه کرد

این فعال کارگری در ادامه با اشاره به اینکه عملی نشدن خصوصی سازی به صورت واقعی سبب شده تا کارگران با مشکلات متعددی مواجه شوند افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته کارخانه‌های استان به افرادی سپرده شد که اهلیت و شایستگی نداشتند این در حالی است که ناقص بودن روند خصوصی سازی مشکلاتی را برای کارگران ایجاد کرده است.

راستگو در ادامه با اشاره به اینکه کارخانه های مخابرات راه دور شیراز، روغن نباتی و .... قربانی خصوصی سازی شدند، ادامه داد: متاسفانه خصوصی سازی باعث شده تا در سال های گذشته بسیاری از کارگران به دلایل متفاوت از کارخانه‌ها اخراج شوند.

او با اشاره به اینکه معتقدم خصوصی سازی کارخانجات و واحدهای تولیدی به این شیوه اشتباه است،افزود: برای خصوصی سازی نیاز است تا دولت مستقیم با نظارت ویژه این کار را انجام دهد و کارخانه‌ها را به افرادی بسپارد که اهلیت و تخصص داشته باشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به اینکه وجود رانت در خصوصی سازی کارخانجات باعث شده تا کیفیت تولید کاهش یابد ادامه داد: اهمیت نشمرده شدن متخصصان یکی از مهم ترین ایرادات خصوصی سازی به شمار می رود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی فارس با اشاره به اینکه عدم نظارت دولت روی ارز سبب شده تا نرخ تورم افزایش یابد بیان کرد: متاسفانه افزایش نرخ تورم باعث شده تا کارگران به شدت متضرر شوند و به دلیل نداشتن حقوق ثابت این قشر با مشکلات متعددی مواجه شوند.

راستگو تصریح کرد: در شرایط فعلی نیاز است تا دولت ما به التفاوت این تورم های چند سال اخیر را که بدهکار است پرداخت کند تا حداقل بتواند اعتماد مردم را جلب کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز